Reklama

Linie lotnicze na wyprzedaży

Rządy Słowenii i Czech chcą się pozbyć narodowych linii, Adrii i CSA. U nas resort skarbu też zaplanował zbycie LOT w tym roku

Publikacja: 13.02.2012 04:15

Linie lotnicze na wyprzedaży

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Lokaj klok Krzysztof Lokaj

Poszukiwania inwestorów przyspiesza bankructwo węgierskiej linii Malev. Jak wyliczył Międzynarodowy Fundusz Walutowy, będzie ono kosztowało tamtejszy budżet 3 mld dol. z powodu drastycznego spadku dochodów lotniska Liszta w Budapeszcie i odszkodowań.

Na razie na liście potencjalnych inwestorów są Turkish Airlines, Qatar Airways, chińskie Hainan Airlines i Etihad z Abu Zabi. W przypadku CSA Praga zapowiada negocjacje z Air France KLM, które już raz kupiły i sprzedały udziały w czeskich liniach, oraz koreańskimi Korean Air Lines. Jesienią 2011 AF/KLM wycofały się z rozmów z Czechami, uzasadniając to trudną sytuacją na rynku.

Rząd słoweński nie ukrywa, że kondycja Adrii jest fatalna i w najlepszym razie linia ma przed sobą kolejny „dramatyczny rok". Z kolei LOT za kilka dni ogłosi wyniki za 2011 r. i wykaże straty pogłębione przez koszty awaryjnego lądowania boeinga 767 na Okęciu 1 listopada.

3 mld dol. będzie kosztować rząd w Budapeszcie upadłość linii Malev – wyliczył MFW

Pod największą presją są jednak Czesi. CSA wyprzedaje samoloty i tnie zatrudnienie, drastycznie ograniczając operacje. Kurs na zmniejszenie aktywów CSA rozpoczął pięć lat temu Mirosłav Dvorak. Jego następca Philippe Moreels nadal tnie; ostatnio zdecydował, że 31 samolotów (LOT ma dziś 36 maszyn) floty CSA to za dużo. Pracę w grudniu straciło 100 pilotów, pozostali zgodzili się na cięcie zarobków o 10 proc. Teraz Czesi postawili na rozbudowę połączeń do krajów byłego ZSRR, skąd przywożą pasażerów do Pragi.

Reklama
Reklama

Ma to zwiększyć atrakcyjność CSA. Tyle że podobną siatkę połączeń miał upadły Malev, a teraz mają LOT i Adria. Dla przyciągnięcia Hainan Airlines i Qatar Airways to nie wystarczyło.

CSA miały w 2011 r. 12 mln euro strat. Jako główny powód podają skok cen paliwa (o 50 proc.), które stanowi 25 – 30 proc. kosztów operacyjnych. O 14,5 proc. spadły przewozy pasażerskie.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama