Linie lotnicze na wyprzedaży

Rządy Słowenii i Czech chcą się pozbyć narodowych linii, Adrii i CSA. U nas resort skarbu też zaplanował zbycie LOT w tym roku

Publikacja: 13.02.2012 04:15

Linie lotnicze na wyprzedaży

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Lokaj klok Krzysztof Lokaj

Poszukiwania inwestorów przyspiesza bankructwo węgierskiej linii Malev. Jak wyliczył Międzynarodowy Fundusz Walutowy, będzie ono kosztowało tamtejszy budżet 3 mld dol. z powodu drastycznego spadku dochodów lotniska Liszta w Budapeszcie i odszkodowań.

Na razie na liście potencjalnych inwestorów są Turkish Airlines, Qatar Airways, chińskie Hainan Airlines i Etihad z Abu Zabi. W przypadku CSA Praga zapowiada negocjacje z Air France KLM, które już raz kupiły i sprzedały udziały w czeskich liniach, oraz koreańskimi Korean Air Lines. Jesienią 2011 AF/KLM wycofały się z rozmów z Czechami, uzasadniając to trudną sytuacją na rynku.

Rząd słoweński nie ukrywa, że kondycja Adrii jest fatalna i w najlepszym razie linia ma przed sobą kolejny „dramatyczny rok". Z kolei LOT za kilka dni ogłosi wyniki za 2011 r. i wykaże straty pogłębione przez koszty awaryjnego lądowania boeinga 767 na Okęciu 1 listopada.

3 mld dol. będzie kosztować rząd w Budapeszcie upadłość linii Malev – wyliczył MFW

Pod największą presją są jednak Czesi. CSA wyprzedaje samoloty i tnie zatrudnienie, drastycznie ograniczając operacje. Kurs na zmniejszenie aktywów CSA rozpoczął pięć lat temu Mirosłav Dvorak. Jego następca Philippe Moreels nadal tnie; ostatnio zdecydował, że 31 samolotów (LOT ma dziś 36 maszyn) floty CSA to za dużo. Pracę w grudniu straciło 100 pilotów, pozostali zgodzili się na cięcie zarobków o 10 proc. Teraz Czesi postawili na rozbudowę połączeń do krajów byłego ZSRR, skąd przywożą pasażerów do Pragi.

Ma to zwiększyć atrakcyjność CSA. Tyle że podobną siatkę połączeń miał upadły Malev, a teraz mają LOT i Adria. Dla przyciągnięcia Hainan Airlines i Qatar Airways to nie wystarczyło.

CSA miały w 2011 r. 12 mln euro strat. Jako główny powód podają skok cen paliwa (o 50 proc.), które stanowi 25 – 30 proc. kosztów operacyjnych. O 14,5 proc. spadły przewozy pasażerskie.

Poszukiwania inwestorów przyspiesza bankructwo węgierskiej linii Malev. Jak wyliczył Międzynarodowy Fundusz Walutowy, będzie ono kosztowało tamtejszy budżet 3 mld dol. z powodu drastycznego spadku dochodów lotniska Liszta w Budapeszcie i odszkodowań.

Na razie na liście potencjalnych inwestorów są Turkish Airlines, Qatar Airways, chińskie Hainan Airlines i Etihad z Abu Zabi. W przypadku CSA Praga zapowiada negocjacje z Air France KLM, które już raz kupiły i sprzedały udziały w czeskich liniach, oraz koreańskimi Korean Air Lines. Jesienią 2011 AF/KLM wycofały się z rozmów z Czechami, uzasadniając to trudną sytuacją na rynku.

Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy