Kryzys zmienił zwyczaje Polaków - wynika z badania Ipsos

Rzadziej chodzimy do restauracji i kina, a wybierając produkty kierujemy się przede wszystkim ceną. Najchętniej kupowanym mięsem jest kurczak – wynika z badania Ipsos

Publikacja: 11.03.2012 09:00

- Spada liczba Polaków, deklarujących wyjście do klubów i restauracji – zjawisko to zarysowuje się wyraźnie w całym badaniu. Istotnie zmniejszył się  odsetek Polaków jedzących od czasu do czasu poza domem, mniej osób je w pracy kupowane kanapki i sałatki. Zmniejszeniu uległa też kwota wydawana średnio na jedzenie poza domem – komentuje Andrzej Anterszlak, reprezentujący Ipsos.

Z badania wynika, że 69 proc. Polaków spożywa przynajmniej od czasu do czasu posiłki poza domem.  To spadek o 6 pkt proc. w porównaniu z 2010 r. Średnia kwota przeznaczana na żywienie poza domem w 2011 r. wyniosła 81 zł i była o 6 zł niższa niż rok wcześniej.

Wpływ dekoniunktury na nasze zwyczaje żywieniowe dobrze pokazuje też badanie, dotyczące spożywania mięsa przez Polaków. Wyraźnie widać, że na popularności zyskują tańsze rodzaje mięsa, takie jak kurczak (wzrost o 2 pkt proc., do 88 proc.), a tracą droższe, np. cielęcina (spadek o 11 pkt proc., do 29 proc.). i kaczka (spadek o 6 pkt proc., do 20 proc.)

Co ciekawe, w 2010 r. 2 proc. badanych stwierdziło, że nie jada mięsa. W 2011 r. takiej odpowiedzi w ogóle nie odnotowano. - Różnica w odsetku wegeterian mieści się w granicach błędu statystycznego - zaznacza Anterszlak.

Z badań Ipsos wyłania się też  trend, dotyczący ulubionych sposobów spędzania wolnego czasu przez Polaków. Z jedenastu opcji, tylko jedna w 2011 r. zanotowała zauważalny wzrost – korzystanie z internetu. Natomiast coraz rzadziej chodzimy do restauracji, kina i na spotkania ze znajomymi.

Z badania wynika, że Polacy oglądają też coraz mniej telewizji. Spadek ten jest zauważalny już od 2008 r.

- Nie dziwi fakt, że rośnie odsetek Polaków surfujących w wolnym czasie w internecie. Rośnie dostęp do usług szerokopasmowych, kontent jest coraz bogatszy, np. w internecie można oglądać telewizję – komentuje Anterszlak.

Natomiast czytanie książek i prasy w latach 2008-2010 utrzymywało się na stabilnym poziomie. 29 proc. badanych wskazało wówczas ten sposób spędzania wolnego czasu jako najczęstszy. Jednak w 2011 r. zanotowano w tej kategorii spadek o 6 pkt. p

- Spada liczba Polaków, deklarujących wyjście do klubów i restauracji – zjawisko to zarysowuje się wyraźnie w całym badaniu. Istotnie zmniejszył się  odsetek Polaków jedzących od czasu do czasu poza domem, mniej osób je w pracy kupowane kanapki i sałatki. Zmniejszeniu uległa też kwota wydawana średnio na jedzenie poza domem – komentuje Andrzej Anterszlak, reprezentujący Ipsos.

Z badania wynika, że 69 proc. Polaków spożywa przynajmniej od czasu do czasu posiłki poza domem.  To spadek o 6 pkt proc. w porównaniu z 2010 r. Średnia kwota przeznaczana na żywienie poza domem w 2011 r. wyniosła 81 zł i była o 6 zł niższa niż rok wcześniej.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca