Indie: dlaczego spadają samoloty

W dniu inauguracji salonu sprzętu wojskowego Defexpo w Delhi resort obrony Indii ogłosił nowe decyzje mające ograniczyć liczbę katastrof lotniczych

Publikacja: 01.04.2012 18:57

W dniu inauguracji salonu sprzętu wojskowego Defexpo w Delhi resort obrony Indii ogłosił nowe decyzje mające ograniczyć liczbę katastrof lotniczych.

W ciągu nieco ponad 3 lat, od 2008 r. do marca 2012, lotnictwo wojskowe Indii będące czwartą potęgą na świecie z flotą około 630 samolotów bojowych, głównie rosyjskich, straciło 50 maszyn, w tym 33 bojowych. W wymienionym okresie rozbiło się 27 MiG (w tym 16 MiG-21), trzy Suchoj 30, dwa Mirage i jeden Jaguar — wynika z wyliczeń resortu obrony.

Błędy ludzkie i problemy techniczne

- Do większości tych wypadków doszło z powodu błędu ludzkiego albo w wyniku problemu technicznego — wyjaśnia resort obrony. W każdym przypadku prowadzono postępowanie, mające ustalić przyczyny. Według eksperta, który woli zachować anonimowość, lotnictwo wojskowe obsadza młodymi pilotami samoloty MiG-21, które są bardzo trudne do pilotowania, bo są niestabilne.

Ponadto serwisowanie tych maszyn nie zawsze jest zadowalające z powodu braku części zamiennych sprowadzanych z Rosji. Wreszcie Indie szkolą pilotów według norm zachodnich, a używają samolotów rosyjskich. Będące nadal w eksploatacji mają być wymieniane stopniowo na 126 francuskich Rafale produkcji Dassault Aviation i partnerów, Safran i Thales. Negocjowanie szczegółów tych dostaw podjęto w styczniu.

Ogólnie biorąc, wskaźnik zużycia w lotnictwie wojskowym Indii jest dość wysoki. W latach 1970-2010 lotnictwo straciło w katastrofach tysiąc samolotów, w tym połowę z 900 MiG-ów-21 kupowanych od 1973 r., 5 w 2011 r., jedną trzecią ze158 Jaguarów (które weszły do eksploatacji w 1979 r.). Liczba wypadków wykazuje jednak tendencję spadkową: w latach 80. tracono po 30 maszyn rocznie, w 90 — 23, w 2000. — 18, a w 2010 r. — 10. We wszystkich innych dużych wojskach lotniczych straty wynoszą dziś 1,5 samolotu na 100 tys. godzin lotu.

Symulatory

Resort obrony w Delhi przypomina, że „podwyższanie kwalifikacji pilotów to ciągły proces". Dlatego też w resorcie podjęto kilka decyzji i zalecono większe korzystanie z symulatorów przy szkoleniu pilotów w wykonywaniu procedur i operacji ratunkowych. Ponadto wprowadzono do szkolenia kursy z psychologii i zarządzania ryzykiem operacyjnym

Dowództwo lotnictwa pozbywa się stopniowo niebezpiecznych samolotów. W ostatnich latach wycofano np. wszystkie MiG-23 z powodu problemów z niezawodnością i bezpieczeństwem.

Modernizacja Mirage 2000

Wartość kontraktów wojskowych jest zwykle bardzo pilnie strzeżona, ale czasem są wyjątki. Indyjski minister obrony, Arackaparambil Kurien Antony ujawnił w oficjalnym piśmie do 2 deputowanych, dr Padmasinha Bajirao i Rajaiah Siricilla dokładną wartość kontraktu modernizacji 51 samolotów Mirage 2000.

- Wartość kontraktu modernizacji Mirage 200 wynosi 1,47 mld euro, jeśli chodzi o firmy Thales i Dassault, a wartość kontraktu z Hindustan Aeronautics Ltd — 20,2 mld rupii (ok. 291 mln euro). Wartość kontraktu kupna rakiet produkcji MBDA wynosi 958.980.822,44 euro— wyjaśnił minister.

Program modernizacji samolotów ma zakończyć się przed 2012 r., a dostawy rakiet powietrze-powietrze Mica przewidziano w latach 2015-19.

Nowa awionika

Kontrakt negocjowany przez co najmniej 10 lat dotyczy dostarczenia przez Dassault i Thales nowej awioniki, elektronicznego sprzętu do prowadzenia walki oraz mocniejszego radaru. MBDA z grupy EADS podpisała 30 stycznia kontrakt na dostawę 493 rakiet powietrze-powietrze średniego zasięgu Mica IR/EM.

Indie kupiły w październiku 1982 46 Mirage 2000EH i 13 M 2000TH (dwumiejscowych), aby dysponować samolotami bojowymi o wyższej zdolności manewrowej w powietrzu, które mogłyby zastąpić radzieckie MiG-21. Pierwszy samolot wszedł do eksploatacji we wrześniu 1984 r.

Kontrakt na Rafale opóźnia się

W Delhi ogłoszono tymczasem, że rozmowy w sprawie mocno spóźnionego zakupu za 12 mld dolarów 126 myśliwców wielozadaniowych produkcji Dassault Aviation mogą potrwać jeszcze kilka miesięcy. Według ministra obrony A. K. Antony, samo negocjowanie ceny może zająć 8 miesięcy, a przed ostatecznym zamknięciem kontraktu nastąpi kilka etapów kontrolno-sprawdzających.

Podczas salonu Defexpo Antony ogłosił, że rząd Indii zwolni tempo zawierania umów kupna nowego sprzętu wojskowego, bo chce wyeliminować wszelkie możliwe premie pod stołem czy łapówki. — Mamy zerową tolerancję dla korupcji — oświadczył.

Wiceminister obrony M. M. Pallau Raju wyjaśnił odrębnie, że wszelkie ważne kwestie, w rodzaju transferu francuskiej technologii, czy miejsca w Indiach montowania myśliwców, są nadal dyskutowane.

Francuski minister obrony Gérard Longuet oceniał w lutym szanse podpisania ostatecznej umowy na 80 proc. Według najbardziej optymistycznych prognoz kontrakt mógłby zostać podpisany za 6-9 miesięcy — dodał wtedy.

W dniu inauguracji salonu sprzętu wojskowego Defexpo w Delhi resort obrony Indii ogłosił nowe decyzje mające ograniczyć liczbę katastrof lotniczych.

W ciągu nieco ponad 3 lat, od 2008 r. do marca 2012, lotnictwo wojskowe Indii będące czwartą potęgą na świecie z flotą około 630 samolotów bojowych, głównie rosyjskich, straciło 50 maszyn, w tym 33 bojowych. W wymienionym okresie rozbiło się 27 MiG (w tym 16 MiG-21), trzy Suchoj 30, dwa Mirage i jeden Jaguar — wynika z wyliczeń resortu obrony.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca