Tani luksus po polsku

Popularne marki w Polsce uważane są za luksusowe. Te zaś kupuje tylko 1 – 2 procent osób

Publikacja: 03.04.2012 03:18

Tani luksus po polsku

Foto: Bloomberg

Polacy na towary z najwyższej półki (także samochody, nieruchomości czy samoloty) wydają już ponad 28 mld zł rocznie – szacuje KPMG. Jeśli chodzi o towary konsumpcyjne, czyli odzież, akcesoria czy kosmetyki, jest to 3,5 mld zł. Jednak choć większość firm obecnych na naszym rynku wierzy w jego potencjał wzrostowy, to faktyczny obraz wygląda dla nich trochę mniej korzystnie.

Trudny wybór

Z badań firmy ARC Rynek i Opinia wykonanych na reprezentatywnej próbie ponad 1000 osób wynika, że Polacy mają wciąż duży problem z określeniem, czym jest dla nich luksus. W tej kategorii przed Chanel, Armanim czy Versace wymieniają marki popularne, takie jak Adidas, Nike, meblowe Black Red White.

– Kategorie, w których respondentom najłatwiej było wymienić marki luksusowe, to alkohole i samochody. W przypadku pierwszej z nich najwięcej osób również deklarowało, że dokonało zakupu produktu danej marki. Powodem tego jest dostępność luksusowych alkoholi niemal w każdym większym sklepie spożywczym. Mimo iż alkohole luksusowe kosztują więcej niż produkty marek popularnych, to jednak większość osób pracujących może sobie na taki wydatek czasami pozwolić – mówi Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

– Z naszego badania wynika, że respondenci mieli największy problem ze wskazaniem marek luksusowych biżuterii. Może to wynikać z faktu, że biżuteria sama w sobie jest traktowana przez wiele osób jako dobro luksusowe – dodaje.

Dla kogo butik?

Wątpliwości budzi też faktyczna obecność marek luksusowych w naszym kraju. Według KPMG w Polsce jest obecnych 61 proc. marek luksusowych. Z tymi danymi  nie zgadza się choćby Joanna Przetakiewicz, założycielka marki odzieżowej La Mania.

– Nie można uznać, że skoro w jakimś butiku leży jedna torebka Chanel, to koncern Chanel jest u nas obecny. To nie ma nic wspólnego ze standardem sprzedaży tego potentata, jakością obsługi etc. – mówi w rozmowie z „Rz". – To kompletna iluzja, ja oceniam, że jest to 15, maksymalnie 20 proc. Na pewno teraz jest trochę lepiej dzięki otwarciu domu towarowego vitkAc, ale wciąż to niewiele.

We wspomnianym budynku zadebiutowało wiele znanych marek, takich jak Gucci, Bottega Veneta, Lanvin, Yves Saint Laurent i inne. Jednak nie jest tajemnicą, że obiekt na tłumy klientów nie narzeka. Dlatego na kolejne spektakularne debiuty raczej przyjdzie nam poczekać, branża zaś jest zgodna, że nasz rynek na modową pierwszą ligę, jak Fendi, Louis Vuitton czy Chanel, jeszcze nie jest gotowy.

Zakupy jednak rosną

Są jednak kategorie rynku luksusowego, w których zaległości odrabiamy w dosyć szybkim tempie. Na pewno są w tej grupie zegarki i biżuteria z wyższych segmentów cenowych.

Marka Rolex na naszym rynku w 2011 r. zanotowała wzrost sprzedaży o 50 proc., dobrze przyjął się także Harry Winson, którego wprowadziła sieć Apart. Rocznie sprzedaje się już ok. 200 sztuk zegarków w cenie przekraczającej 100 tys. zł. Najdroższe to wydatek 600 – 700 tys. zł.

Dlatego znana marka Hublot należąca do koncernu LVMH zdecydowała się na przygotowanie po raz pierwszy w swojej historii modelu specjalnie na nasz rynek, nawiązującego oczywiście do Euro 2012. Powstanie tylko 50 sztuk takich zegarków, w cenie 139 tys. zł.

Polacy na towary z najwyższej półki (także samochody, nieruchomości czy samoloty) wydają już ponad 28 mld zł rocznie – szacuje KPMG. Jeśli chodzi o towary konsumpcyjne, czyli odzież, akcesoria czy kosmetyki, jest to 3,5 mld zł. Jednak choć większość firm obecnych na naszym rynku wierzy w jego potencjał wzrostowy, to faktyczny obraz wygląda dla nich trochę mniej korzystnie.

Trudny wybór

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki