Majówka w hotelach droższa nawet o 23 proc.

W miejscowościach turystycznych noclegi w pierwszym tygodniu maja są o 10 – 25 proc. droższe. Najwięcej zapłacimy w Krakowie, Sopocie i Zakopanem, najmniej w Karpaczu. W dużych miastach ma być taniej niż zwykle, bo ubędzie gości biznesowych. Coraz więcej hoteli na naszym rynku będzie działać w ramach globalnych sieci

Publikacja: 26.04.2012 04:56

Majówka w hotelach droższa nawet o 23 proc.

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Podwyżki w miejscowościach wypoczynkowych, obniżki w  dużych miastach – tak branża hotelarska szykuje się na majowy weekend. Najwyższe ceny przypadną na Sopot i Zakopane. W tym pierwszym w kwietniu nocleg kosztował średnio 331 zł. Ale w pierwszym tygodniu maja ceny wzrosną do 412 zł. Pod Tatrami różnica będzie niewiele mniejsza: ceny idą w górę z 341 w kwietniu do 405 zł w przyszłym tygodniu. Po długim weekendzie mają wrócić do poprzedniego poziomu.

Według internetowego biura podróży eSKY.pl w tym roku na majówkę w góry wybierze się o 13 proc. więcej turystów niż przed rokiem. Oblegane mają być Wisła, Karpacz i Polanica. W Wiśle zrobiono najwięcej rezerwacji, ale ceny wzrosły umiarkowanie – do 229 zł, tj. o 9 proc. w porównaniu z kwietniem. Największe podwyżki dotyczą Karpacza, gdzie stawki poszybowały o 23 proc. Choć będzie tu taniej niż w innych kurortach: średnio 173 zł za dobę. Droższa jest za to Polanica – 208 zł.

Nad morzem największym po Sopocie powodzeniem cieszą się Łeba i Władysławowo. W Łebie ceny hotelowej majówki wzrosły o 12 proc. w porównaniu z kwietniem, do 218 zł. We Władysławowie o 21 proc., ale tylko do 191 zł. Najmniejsze różnice będą tymczasem na  Mazurach. Noclegi w Augustowie mają kosztować średnio 232 zł, zaledwie o 3 proc. drożej. Z kolei w Mikołajkach, gdzie ceny podskoczyły o 9 proc., hotelarze chcą za pokój 214 zł.

Co z kwaterami? Według eSKY. pl podrożeją najbardziej. Ich właściciele nie mają stałego cennika, więc nikt nie widzi, jak mocno manipulują stawkami – twierdzi Piotr Woś z eSKY.pl. Za to w dużych miastach będzie odwrotnie: w Poznaniu średnia cena rezerwacji spada z 316 zł do 272 zł, a w Gdańsku z 290 zł do 240 zł. To efekt ubytku gości biznesowych. Nie ma zmian w przypadku Krakowa, przyciągającego turystów przez cały rok. Tu pokój kosztuje średnio  428 zł – najdrożej ze wszystkich miast (w Warszawie średnia cena to 389 zł, we Wrocławiu – 219 zł).

Hotelarze w dużych miastach będą za to nadrabiać majówkę w czasie czerwcowych rozgrywek Euro 2102. Liczą na to zwłaszcza duże sieci, mające globalne systemy rezerwacji. Dziś o trzeci hotel w Warszawie powiększa się sieć Best Western z pierwszej dziesiątki największych globalnych marek hotelarskich (4 tys. hoteli

w 80 krajach). Trzygwiazdkowy Best Western Poleczki będzie jej 12. obiektem w Polsce. Na tym nie koniec, bo prowadzone są rozmowy z 20 partnerami, m.in. w Gdańsku, Poznaniu, Szczecinie, Lublinie i Bydgoszczy. – Jeszcze w tym roku planujemy wprowadzenie na rynek kolejnej marki Best Western Plus – zapowiada Gheorghe Marian Cristescu, regionalny dyrektor sprzedaży Best Western na Polskę.

O tym, co daje znany brand, przekonał się trzygwiazdkowy warszawski hotel Felix, który do Best Western przystąpił dokładnie rok temu. Zainwestowanie 12 mln zł w podniesienie standardu przełożyło się w  ubiegłym roku na prawie

20-procentowy wzrost przychodów. Na profity z przynależności do sieci liczy także BW Poleczki. – Dzięki współpracy z międzynarodowym partnerem dotrzemy do szerszej grupy klientów. Mamy już pierwsze rezerwacje przez system Best Western – oznajmia Bohdan Wasilewski, właściciel hotelu.

Rozwój sieci hotelarskich nabiera w Polsce coraz większego tempa. – O ile hotele pod międzynarodowymi markami stanowią dziś jedną piątą nowych projektów, o tyle za dwa, trzy lata ich udział w nowych inwestycjach wzrośnie do jednej trzeciej – zapowiada Andrzej Szafrański, szef portalu e-hotelarstwo.

Jedną z większych inwestycji będzie budowa siedmiu hoteli z tysiącem pokoi dla sieci Louvre Hotels Group.

Dzięki inwestycjom sieci zwiększy się liczba miejsc pracy w branży. M.in. blisko 750 osób do roku 2014 może zatrudnić w nowo budowanych hotelach w Polsce sieć Hilton Worldwide.

Według Hotel Guidebook. 2011 na 41 hoteli, których budowa jest planowana w ośmiu największych miastach aż 27 obiektów – prawie 66 proc. – będzie działać albo pod znaną marką, albo będzie zarządzanych przez wyspecjalizowane firmy.

Janusz Mitulski, partner w Horwath HTL

Spadek cen noclegów w dużych miastach w okresie długiego majowego weekendu nie jest żadnym zaskoczeniem. Klienci biznesowi mają znacznie powyżej 60 proc. udziału w strukturze przychodów hoteli miejskich w skali całego roku. A w tym czasie ich właśnie brakuje. Wyjątkiem wśród największych miast jest Kraków, który jest typowym kierunkiem turystycznym. W okresie letnim także Gdańsk oraz Wrocław mają rosnący napływ turystów, jednak dla uzyskania wysokiej średniej ceny konieczny jest stały dopływ gości biznesowych.

Więcej rezerwacji, łatwiejsze kredyty

Liczba hoteli sieciowych będzie w Polsce dynamicznie rosła. Globalna sieć Wydham do 2016 roku uruchomi co najmniej 10 moteli pod marką Super 8. Sieć Hilton planuje na koniec 2013 roku co najmniej 10 obiektów działających pod swoimi markami. LVG zamierza do 2013 roku zwiększyć swoją obecność w Polsce o co najmniej 10 obiektów pod markami Golden Tulip i Tulip Inn oraz o podobną liczbę obiektów w ramach Campanile oraz Premier Classe. Nowa sieć hoteli PURO, która otworzyła pierwszy obiekt w kwietniu ubiegłego roku, już w 2013 roku będzie ich miała co najmniej trzy. Nową strategię rozwoju ogłosił również francuski Accor – główny udziałowiec Orbisu – który planuje intensywny rozwój w Polsce poprzez przyłączanie hoteli niezależnych. Należąca do Orbisu marka tanich hoteli Etap znika z rynku. Powiększy się natomiast marka Ibis, którą spółka w przyszłości będzie wzmacniać o hotele franczyzowe. Przynależność do sieci daje hotelarzom know-how, dostęp do systemów szkoleniowych, sprzedaży, marketingu i nowoczesnego zarządzania. Ale też dostęp do pieniędzy. Banki zakładają, że pozyskanie do współpracy sieci hotelowych bądź profesjonalnych doradców zwiększa szanse powodzenia inwestycji na coraz bardziej nasyconym rynku.

Podwyżki w miejscowościach wypoczynkowych, obniżki w  dużych miastach – tak branża hotelarska szykuje się na majowy weekend. Najwyższe ceny przypadną na Sopot i Zakopane. W tym pierwszym w kwietniu nocleg kosztował średnio 331 zł. Ale w pierwszym tygodniu maja ceny wzrosną do 412 zł. Pod Tatrami różnica będzie niewiele mniejsza: ceny idą w górę z 341 w kwietniu do 405 zł w przyszłym tygodniu. Po długim weekendzie mają wrócić do poprzedniego poziomu.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki