Obniżki tylko na niektórych autostradach

Rząd nie obniżył opłat za korzystanie z autostrad wszędzie tam, gdzie mógł. Nowe zasady dotyczą dróg GDDKiA

Publikacja: 08.05.2012 05:03

Ile kosztuje przejazd Płatnymi drogami

Ile kosztuje przejazd Płatnymi drogami

Foto: Rzeczpospolita

Od 21 maja kierowcy zaczną płacić za korzystanie z prawie 106- km odcinka autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka. Drogę wybudowała i zarządza nią Autostrada Wielkopolska, ale wysokość opłat ustala państwo. Pieniądze zostawiane przez kierowców na bramkach zasilają budżet.  –  Państwo ustaliło, że kierowcy samochodów osobowych będą płacić za korzystanie z trasy  20 groszy za km. Bezpłatny będzie  18-km fragment  trasy z Rzepina do Świecka – mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej.

Koszt  przejazdu z  Nowego Tomyśla do Świecka wyniesie od 21 maja 17 zł dla samochodów osobowych i 40 zł dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony.

529 km autostrad jest w budowie. Roboty trwają takźe na 1358 km dróg krajowych

Tylko na państwowych

Takie same stawki obowiązują na autostradzie A1 z  Gdańska do Torunia. 155-km odcinkiem tej trasy zarządza Gdańsk Transport Company, opłaty  pobierane od kierowców trafiają do budżetu państwa.

Od 1 czerwca zgodnie z decyzją resortu transportu, budownictwa i gospodarki morskiej opłaty na trasach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg  Krajowych i Autostrad spadną  dla samochodów osobowych o połowę – do 10 groszy za km. To na razie dotyczyć będzie dwóch odcinków autostrad – trasy A2  między Koninem a Strykowem oraz autostrady A4 z Gliwic do Wrocławia, która do końca miesiąca jest bezpłatna. Potem stawka 10 gr za km ma obowiązywać na wszystkich obecnie budowanych z publicznych pieniędzy autostradach. To m.in. ok. 90 km trasy  A2 z Warszawy do Łodzi – droga ma być w całości  gotowa jesienią tego roku. Kolejnymi oddawanymi odcinkami państwowych autostrad mają być frag-ment A1 z Torunia do Strykowa, planowany do oddania do użytku w III kwartale tego roku, oraz trasa A4 do wschodniej granicy, przy której prace również mają się zakończyć w tym roku.

Jak podkreśla Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu,  rozporządzenie, na którego podstawie opłaty zostały obniżone, dotyczy tylko tras zarządzanych przez GDDKiA.

W przypadku tras, których budowę współfinansowano z unijnych pieniędzy, przyczyny obniżek są dwie. Pierwszą  jest  konieczność dostosowania się do wymogów Brukseli dotyczących inżynierii finansowej tego typu projektów (nie mogą przynosić zysków przekraczających koszty utrzymania dróg). Drugim powodem jest  lepsze zarządzanie ruchem. – Decyzja  wynika m.in. z potrzeby przeniesienia ruchu na autostrady z pozostałych dróg publicznych. Odciążone zostaną trasy przebiegające przez miejscowości położone w pobliżu autostrad – mówi Mikołaj Karpiński.

Prywatne autostrady coraz droższe

Z kolei podwyżki za korzystanie z autostrad w tym roku już kierowcom zafundowali koncesjonariusze. Od 23 kwietnia przejazd autostradą A2 z Konina do Nowego Tomyśla, którą zarządza Autostrada Wielkopolska, podrożał o 3 zł z 26 gr za km do 28 groszy za km. To druga podwyżka w tym roku. Pierwsza, także w wysokości 3 zł za cały odcinek, nastąpiła z początkiem 2012 roku. Z  początkiem marca stawkę z 16 zł do 18 zł za 61-km odcinek trasy A4 z Krakowa do Katowic podniósł Stalexport.

Jak zapewniają przedstawiciele koncesjonariuszy, podwyżki nie oznaczają ucieczki kierowców. Z trasy A4 zarządzanej przez Stalexport średnio miesięcznie korzysta około 720 tys. kierowców samochodów osobowych. Po wprowadzeniu podwyżek to się nie zmieniło. Dalsze podwyżki nie są obecnie planowane. – Po podniesieniu opłaty nie zanotowaliśmy ucieczki kierowców, ruch wzrósł wręcz o ok. 10 proc. rok do roku – mówi Zofia Kwiatkowska.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Czy powstaną kolejne prywatne trasy?

Według planów kolejne autostrady, które mają zostać zbudowane przez prywatne firmy, to 140-km odcinek A1 z Tuszyna do Pyrzowic za ok. 3,5 mld zł i trasa A2 z Warszawy do wschodniej granicy Polski. To, czy na ich wybudowanie i zarządzanie nimi rząd udzieli koncesji, zależy od tego, czy uda się wypracować taką inżynierię finansową, by koszty ich budowy nie zostały zaliczone do długu publicznego. Trwają na ten temat rozmowy z Eurostatem. A pieniądze są – projektów realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego szuka np. fundusz Meridiam. Ma do zainwestowania 1 mld euro.

Od 21 maja kierowcy zaczną płacić za korzystanie z prawie 106- km odcinka autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka. Drogę wybudowała i zarządza nią Autostrada Wielkopolska, ale wysokość opłat ustala państwo. Pieniądze zostawiane przez kierowców na bramkach zasilają budżet.  –  Państwo ustaliło, że kierowcy samochodów osobowych będą płacić za korzystanie z trasy  20 groszy za km. Bezpłatny będzie  18-km fragment  trasy z Rzepina do Świecka – mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki