Pełne portfele zamówień

Europejskie koncerny logistyczne oczekują, że ten rok przyniesie wzrost obrotów i zatrudnienia

Publikacja: 10.06.2012 11:13

Pełne portfele zamówień

Foto: Bloomberg

Jeden z największych na świecie spedytorów, niemiecko-szwajcarski Kuehne und Nagel przewiduje, że w 2012 roku globalny rynek logistyczny powiększy się o 3 procent. Największych przyrostów oczekuje w przewozach morskich, które mogą być większe od zanotowanych w 2011 roku o 5 procent. Koncern, którego przychody w 2011 roku  przekroczyły 22 mld franków szwajcarskich oczekuje, że przewozy drogowo-kolejowe powiększą się o 3 procent, natomiast w lotniczych nastąpi stagnacja. Członek zarządu K+N Reinhard Lange twierdzi, że K+N będzie rosła dwa razy szybciej od rynku i może zanotować nawet dwucyfrowe przyrosty obrotów, szczególnie w spedycji morskiej i drogowo-kolejowej.

– Portfel zamówień wygląda na najbliższe miesiące bardzo zdrowo – zapewnia Lange.

Obroty przedsiębiorstw logistycznych są pochodną stanu gospodarki. DB Schenker przewiduje, że w 2012 roku wzrost światowego handlu nie przekroczy 4 procent, a więc tempo przyrostu będzie o 1,5 punktu procentowego wolniejsze niż w 2011 roku. Światowy PKB może powiększyć się o 2,5 procent. Stąd z optymizmem w przyszłość patrzą niemieckie firmy, oczekując wzrostu obrotów największego exportera wśród państw europejskich. Niemiecki koncern Dachser spodziewa się w tym roku utrzymania dwucyfrowego wzrostu przychodów. W 2011 roku zwiększył obroty o 13 procent do 4,3 mld euro. Port w Hamburgu oczekuje wzrostu przeładunków kontenerów w 2012 roku o jeden – dwa procent. Jednocześnie transport w Niemczech może wzrosnąć nawet o trzy procent, przewiduje dyrekcja portu w Hamburgu. W 2011 roku port osiągnął przychód ponad 1,2 mld euro i wyższy w stosunku do 2010 roku o 17 procent zysk netto wynosząc blisko 90 mln euro.

Rosnący popyt sprzyja podwyższaniu cen. – Liczymy, że w drugiej połowie roku wzrosną marże, które w pierwszym kwartale wyraźnie spadły – przyznaje Lange. Dodaje, że klienci oszczędniej wydają pieniądze. – Kilka lat temu nowe komputery były transportowane z Chin do Europy lub Ameryki zawsze samolotem. Teraz część płynie morzem – podkreśla Lange.

Przygotowując się do wzrostu przewozów, koncerny logistyczne przyjmują nowych pracowników oraz inwestują. K+N rocznie wydaje 250 mln euro na informatyzację. Po czterech latach pracy uruchomił w tym roku nowe oprogramowanie. Wprowadzenie do wszystkich oddziałów zajmie ponad rok, a inwestycja spłaci się w ciągu dwóch lat. Nowy system pozwoli klientom zredukować zapasy towarów. Koncern przyjmuje także pracowników. W 2011 było to 500 osób, a do końca 2014 roku liczba zatrudnionych sięgnie 80 tys. z 63 tys. obecnie. Dachser w Niemczech szkoli 1200 osób. Raben, którego obroty w 2011 roku przekroczyły 700 mln euro, zwiększy w tym roku zatrudnienie o ok. 500 osób do 8,5 tys., otwiera też nowe centra dystrybucyjne w Holandii, Niemczech, na Węgrzech. W Polsce planuje uruchomić w tym roku cztery nowe magazyny.

Polska i region Europy Środkowo-Wschodniej będzie rósł szybciej od Europy Zachodniej, podkreśla analiza DB Schenker. – Stanowi on niesamowitą szansę dla rozwoju logistyki, bo pracownicy są o połowę tańsi niż w Europie Zachodniej. W regionie rośnie też konsumpcja i wydatki, więc jest on atrakcyjny także dla sieci handlowych – uważa odpowiadający za ten region w K+N Bob Mihok.

Jeden z największych na świecie spedytorów, niemiecko-szwajcarski Kuehne und Nagel przewiduje, że w 2012 roku globalny rynek logistyczny powiększy się o 3 procent. Największych przyrostów oczekuje w przewozach morskich, które mogą być większe od zanotowanych w 2011 roku o 5 procent. Koncern, którego przychody w 2011 roku  przekroczyły 22 mld franków szwajcarskich oczekuje, że przewozy drogowo-kolejowe powiększą się o 3 procent, natomiast w lotniczych nastąpi stagnacja. Członek zarządu K+N Reinhard Lange twierdzi, że K+N będzie rosła dwa razy szybciej od rynku i może zanotować nawet dwucyfrowe przyrosty obrotów, szczególnie w spedycji morskiej i drogowo-kolejowej.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca