Ponad 59 mln zł wydał na reklamy koncern Coca-Cola w pierwszych czterech miesiącach 2012 r. – policzył instytut badawczy Kantar Media. Daje to mu pozycję lidera całej branży napojowej, która w tym czasie przeznaczyła na promocję prawie 145,3 mln zł. Drugie miejsce z ponad 30 mln zł zajęła grupa Maspex. Gros jej wydatków pochłonęła marka Tymbark, pod którą oferuje soki i napoje. Trzecie miejsce przypadło na Red Bull Polska. Firma produkująca napój energetyczny przeznaczyła na działania reklamowe ponad 9 mln zł.
Napoje, po słodyczach czekoladowych, są tymi produktami spożywczymi, na które wydatki reklamowe były w ubiegłym roku największe. Kantar Media podał, że wyłącznie w telewizji, radiu i prasie wyniosły one niemal 624,5 mln zł. Niemal jedna trzecia tej kwoty przypadła na wody. Po ponad 100 mln zł wydali też producenci soków i nektarów oraz napojów gazowanych.
– Duża aktywność reklamowa producentów napojów ma związek z tym, że w dużej części składa się z produktów kupowanych impulsowo, gdzie siła marki, czyli obecność w świadomości konsumenta i określone skojarzenia z produktem, ma duży wpływ na decyzje podejmowane w przeciągu chwili przy sklepowej półce – uważa Jacek Sadowski, prezes agencji reklamowej Demo Effective Launching. Zwraca on też uwagę, że duża sprzedaż ilościowa oraz wysoka rentowność są w stanie rekompensować firmom napojowym ponoszone wydatki reklamowe.
– Wydatki marketingowe na nasze marki wynoszą w danym roku średnio 10 proc. spodziewanych przychodów z ich sprzedaży – wyjaśnia Wiesław Włodarski, właściciel FoodCare. Najwięcej firma wyda w tym roku na promocję marki Frugo. Zakłada bowiem, że przychody z jej sprzedaży sięgnąć mogą nawet 400 mln zł. FoodCare reaktywował Frugo w połowie 2011 r. Kilka tygodni temu ruszył z kampanią „Charaktery Frugo". W przypadku napoju energetyzującego Black wydatki FoodCare na działania marketingowe mogą w tym roku sięgnąć w sumie 15 mln zł. Twarzą tej marki został w tym roku Mike Tyson.
Gwiazdy sportów walki dominują w promocji energetyków w Polsce. Od kilku tygodni Tigera, produkowanego na licencji Dariusza Michalczewskiego przez Maspex, reklamuje Mamed Khalidov, najlepszy zawodnik MMA. Natomiast od ubiegłego roku energetyk Las Vegas promuje znany bokser Tomasz Adamek.