Rynek telekomunikacyjny warty 43 mld zł

Raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2011 r. UKE ujawnia pierwsze dane z raportu o inwestycjach operatorów

Publikacja: 26.06.2012 14:35

Rynek telekomunikacyjny warty 43 mld zł

Foto: Bloomberg

Wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce wzrosła w 2011 roku o 1,1 proc. do około 43 mld zł – wynika z raportu opublikowanego wczoraj przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. - Spodziewam się, że w tym roku wzrost rynku będzie podobny, jak w 2011 roku – mówiła Magdalena Gaj, prezes UKE.

Przychody detaliczne operatorów trzech głównych segmentów – dostępu do Internetu, telefonii komórkowej oraz stacjonarnej wyniosły 28,3 mld zł. Rosły mimo że ceny niektórych usług taniały. W 2011 r. ceny transmisji danych i rozmów w telefonii mobilnej spadły odpowiednio o 11 proc. i 3 proc. – szacuje UKE.

Urząd sporo miejsca poświęcił rozwojowi usług internetowych. - Penetracja Internetem szerokopasmowym wynosiła 25,9 proc. w przeliczeniu na 100 mieszkańców, czyli nieco niżej niż wynosi średnia w Unii Europejskiej. Gdyby odnieść to do liczby gospodarstw domowych  to liczba ta wyniosłaby 74 proc. – mówiła Gaj.

Tak wysoki odsetek gospodarstw z Internetem to efekt zsumowania danych dla rynku stacjonarnego i mobilnego. 17,2 proc. mieszkańców kraju posiadało w końcu 2011 r. stacjonarny dostęp do sieci, a 8,7 proc. – mobilny (w oparciu o liczbę łączy i kart SIM). Choć abonentów Internetu przybyło około 1 mln, to przychody operatorów z tego tytułu nieznacznie spadły: o 1 proc. do 4 mld zł.

Z danych UKE wynika, że jest to nadal usługa, dzięki której operatorzy pozyskują klientów pakietów. W 2011 r. z takiej możliwości korzystało 2,8 mln osób.

UKE poinformował też, że inwestycje operatorów w sieci dostępu do Internetu w 2011 r. wyniosły 1,06 mld zł.  – To oznacza zrealizowanie prognoz na poziomie 80 proc. – mówił Marcin Cichy, dyrektor w UKE.

Dane te wskazują też, że na budowę nowej sieci telekomy przeznaczają mniej więcej jedną szóstą łącznych nakładów inwestycyjnych. Według naszych szacunków na podstawie raportów i deklaracji zarządów telekomów, w 2011 r. 13 największych graczy zainwestowało w sumie na 5,74 mld zł.

Najpopularniejszą technologią wykorzystywaną przez konsumentów do korzystania z Internetu były modemy 2G/3G, korzystało z nich łącznie ponad 3,3 mln osób. Za pomocą technologii WLAN łączył się z siecią 1 mln klientów operatorów. Z telewizji kablowej korzystały 2 mln. Ostatecznie w segmencie stacjonarnym przeważała usługa w technologii DSL (2,8 mln osób).

Tradycyjnie już topniały przychody z telefonii stacjonarnej: o 12,8 proc. do około 5,2 mld zł.

Ciekawostką są dane dotyczące aktywności klientów sieci komórkowych. Według danych UKE, w 2011 r. wysłano 51,6 mld SMS-ów, o 0,4 proc. więcej niż w 2010 r..Nie taniały i przyniosły operatorom 14 proc. przychodów.  Wolumenowo, największy udział w tym torcie miał tu Polkomtel (Plus), bo 42,4 proc., drugi był Orange (z 36 proc.), a trzeci T-Mobile (14,2 proc.).  Statystyczny Polak rozmawiał średnio przez 1670 minut, o 20 proc. dłużej  niż w 2011 r. Liczba wysłanych MMS-ów urosła do 326 mln z 274 mln rok wcześniej.

Przychody detaliczne operatorów komórkowych urosły zaś nieznacznie – o 0,6 proc. – do 19 mld zł. Jak podał UKE, 80 proc. z tej kwoty wypracowali klienci kontraktowi (post-paid).

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku