Hyundai Motor: trzynasty kwartał wzrostu zysków

Największa w Korei grupa samochodowa poprawiła w II kwartale zysk netto o 10,4 proc. dzięki rekordowej sprzedaży na świecie. Był to 13. kolejny kwartał wzrostu zysku

Publikacja: 26.07.2012 16:41

Hyundai Motor: trzynasty kwartał wzrostu zysków

Foto: Bloomberg

W miesiącach kwiecień-czerwiec Hyundai wypracował zysk 2,55 bln wonów (2,22 mld dolarów) wobec 2,3 bln rok wcześniej. Obroty zwiększyły się o 9,2 proc. do 21,94 bln, a zysk operacyjny o 18 proc. do 2,5 bln wonów.

W I półroczu grupa sprzedała 2,18 mln pojazdów, o 11,5 proc,. więcej niż przed rokiem, 51 proc. rocznego planu 4,29 mln sztuk. Rynek krajowy zmalał o 4,6 proc. do 327 963 sztuk, ale sprzedaż na świecie wzrosła o 14,9 proc. do 1,85 mln. W Europie nastąpił skok o 18 proc. dzięki nowym modelom: sedanowi i40 i SUV iX35.

Koreańczycy skorzystali ponadto na kursach walutowych (słabym wonie), wyższych cenach wyrobów gotowych i tańszej stali.

Hyundai poprawiał nieprzerwanie zysk netto od II kwartału 2009, bo firma prowadzona przez Czung Mong-ku z rodziny jej założycieli wyprzedziła rywali oferując atrakcyjne w kształcie auta o przystępnej cenie, w czym pomógł też słabszy won do dolara.

Na większą konkurencyjność samochodów z Korei, Huyndaia i związanej z nim firmą Kia, miało również wpływ porozumienie Unii z Koreą o wolnym handlu.

Teraz dopiero niektórzy europejscy producenci cierpiący na nadmiar własnych mocy produkcyjnych i słaby popyt w Europie zorientowali się w nowym zagrożeniu. Rząd Francji zamierza wystąpić do Brukseli w obronie własnego sektora motoryzacji o wprowadzenie nadzoru nad importem z Korei.

Francja chce nie tylko obejść uzgodnienia z umowy o wolnym handlu, ale ponadto nie bierze pod uwagę tego, że Hyundai i Kia już produkują na terenie Unii – w Czechach i na Słowacji.

Koreańczycy nie muszą przejmować się protestami Europejczyków, bo znacznie bliżej mają Chiny –gdzie w ostatniej dekadzie zyskali największy skok udziału w rynku i w 2011 r. ulokowali w tym kraju 20 proc. swej globalnej sprzedaży.

W I półroczu sprzedaż w Chinach wzrosła o 2,9 proc. po 2,5 proc. w całym 2011 r., w Europie o 18 proc., a na świecie p o 7 proc.

Wielu analityków spodziewa się znacznie lepszej drugiej połowy roku w Chinach, ale to będzie zależeć od wpływu kryzysu w strefie euro na gospodarkę na świecie. W każdym razie Hyundai uruchamia w tym kwartale trzecią fabrykę w Chinach.

W miesiącach kwiecień-czerwiec Hyundai wypracował zysk 2,55 bln wonów (2,22 mld dolarów) wobec 2,3 bln rok wcześniej. Obroty zwiększyły się o 9,2 proc. do 21,94 bln, a zysk operacyjny o 18 proc. do 2,5 bln wonów.

W I półroczu grupa sprzedała 2,18 mln pojazdów, o 11,5 proc,. więcej niż przed rokiem, 51 proc. rocznego planu 4,29 mln sztuk. Rynek krajowy zmalał o 4,6 proc. do 327 963 sztuk, ale sprzedaż na świecie wzrosła o 14,9 proc. do 1,85 mln. W Europie nastąpił skok o 18 proc. dzięki nowym modelom: sedanowi i40 i SUV iX35.

Biznes
Jak idzie sprzedaż akcji Arlenu? Ostatnia prosta
Biznes
250 mld zł na obronę polskiego nieba
Biznes
Deregulacja na półmetku. Teraz zespół Brzoski będzie patrzeć na ręce posłom
Biznes
Sieć Play z zasięgiem na wakacje. Zainwestowane miliardy
Biznes
Trump złamał konstytucję? Mniej polskich firm chce zatrudniać. Biały Wodór w UE