Reklama

250 mld zł na obronę polskiego nieba

NATO chce zwiększyć zdolności do obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej o 400 proc. Akurat w tym obszarze Polska wykazuje się zdumiewającą konsekwencją. Co ważne, część ogromnych wydatków trafi do polskich firm zbrojeniowych.

Publikacja: 11.06.2025 04:32

Wyrzutnia systemu obrony powietrznej IRIS-T SLM firmy Diehl Defence do obrony powietrznej krótkiego

Wyrzutnia systemu obrony powietrznej IRIS-T SLM firmy Diehl Defence do obrony powietrznej krótkiego i średniego zasięgu w Europie

Foto: Sebastian Gollnow / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Potrzebujemy wzrostu zdolności w obronie powietrznej i przeciwrakietowej o 400 proc. – powtórzył w poniedziałek Mark Rutte, sekretarz generalny NATO, na spotkaniu w londyńskim Chatham House. Ta wypowiedź związana jest z tym, że już za dwa tygodnie w holenderskiej Hadze ma się odbyć szczyt NATO. Szczegółów nie zdradził, ponieważ są to kwestie objęte tajemnicą.

Oprócz tego, że państwa członkowskie wyznaczą na nadchodzącym szczycie nowe cele dotyczące wydatków na obronność (3,5 proc. PKB) i na infrastrukturę (1,5 proc. PKB), kluczowe będzie wyznaczenie nowych tzw. celów zdolnościowych. Chodzi o to, by poszczególne kraje miały odpowiednią, zaplanowaną przez sojusz, liczbę czołgów, samolotów czy właśnie systemów do obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej. Mnożą się „kopuły” do obrony nieba.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Biznes
Trump z nowymi umowami, AI w medycynie i rosyjski przemysł lotniczy
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
W którą stronę zmierza bancassurance?
Biznes
Sprzedaż działki pod CPK, Polska potęgą w produkcji zniczy i rekord WIG
Biznes
Porozumienie USA–Chiny, fala pustostanów nadchodzi i napięcia Bruksela–Pekin
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Zmarł Maciej Adamkiewicz, twórca sukcesu Adamed Pharma. Miał tylko 59 lat
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama