Mniej zgłoszeń na górniczy telefon zaufania

W pierwszych sześciu miesiącach 2012 r. do nadzoru górniczego wpłynęło mniej zgłoszeń interwencyjnych niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Było ich 21 wobec 99 w analogiznym okresie ubiegłego roku.

Publikacja: 09.08.2012 16:47

- Tym samym mniej było podejmowanych przez inspektorów kontroli doraźnych. W niektórych tegorocznych zgłoszeniach było po kilka sygnalizowanych nieprawidłowości, łącznie 40 – poinformowała Jolanta Talarczyk, rzeczniczka Wyższego Urzędu Górniczego.

Telefon interwencyjny (32736 19 47) nazywany potocznie górniczym telefonem zaufania został uruchomiony w 2011 roku po serii wypadków w zakładach górniczych. Jest doraźnym sposobem rozwiązywania problemów, których tolerowanie może grozić katastrofą górniczą lub dużymi stratami materialnymi. Telefon interwencyjny jest trzecim kanałem przekazywania dyżurnym inspektorom informacji o niepokojących sytuacjach zauważanych w ruchu zakładu górniczego, które są lekceważone przez dozór kopalniany lub bywają inspirowane przez przełożonych górników.

Podobnie jak w 2011 r. niemal wszystkie zgłoszenia dotyczyły górnictwa węgla kamiennego. Przekazywane były przeważnie telefonicznie lub e-mail. Poczta tradycyjna w interwencjach wykorzystywana jest sporadycznie (w tym roku w ogóle, w 2011 r. – 9 zgłoszeń).

W tym roku niemal co drugie ( 47,6 proc.) zgłoszenie okazywało się zasadne. W pierwszym półroczu 2011 r. potwierdzonych w toku kontroli zostało ich 40,8 proc. - Oznacza to, że interwencje kierowane do WUG są na ogół uzasadnione i w konsekwencji przyczyniły się do usunięcie wielu nieprawidłowości zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu osób zatrudnionych w zakładach górniczych. Po każdej kontroli doraźnej, podejmowanej na podstawie zgłoszenia interwencyjnego, są zalecenia prewencyjne, a bywa, że i kary dla osób odpowiedzialnych za niebezpieczne sytuacje – oceniła Talarczyk.

Nieprawidłowości związane z zagrożeniem życia lub zdrowia dotyczyły: tolerowania pracy w niebezpiecznych warunkach (11 wskazań, z tego 5 potwierdzonych); wymuszania pracy w niebezpiecznych warunkach (8 wskazań, w tym 3 potwierdzone); wymuszania niebezpiecznych metod pracy (5 wskazań, w tym 2 potwierdzone); tolerowania przez osoby dozoru ruchu niewłaściwych metod pracy / naruszania przepisów bhp (5 wskazań, w tym 2 potwierdzone).

W porównaniu do nieprawidłowości w analogicznym okresie 2011 r. warto odnotować, że nie było zgłoszeń dotyczących przemycania na teren zakładów górniczych narkotyków.

- Tym samym mniej było podejmowanych przez inspektorów kontroli doraźnych. W niektórych tegorocznych zgłoszeniach było po kilka sygnalizowanych nieprawidłowości, łącznie 40 – poinformowała Jolanta Talarczyk, rzeczniczka Wyższego Urzędu Górniczego.

Telefon interwencyjny (32736 19 47) nazywany potocznie górniczym telefonem zaufania został uruchomiony w 2011 roku po serii wypadków w zakładach górniczych. Jest doraźnym sposobem rozwiązywania problemów, których tolerowanie może grozić katastrofą górniczą lub dużymi stratami materialnymi. Telefon interwencyjny jest trzecim kanałem przekazywania dyżurnym inspektorom informacji o niepokojących sytuacjach zauważanych w ruchu zakładu górniczego, które są lekceważone przez dozór kopalniany lub bywają inspirowane przez przełożonych górników.

Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie
Biznes
Katastrofa Boeinga w Indiach, polska zbrojeniówka w impasie i powrót atomu
Biznes
Donald Trump zapowiedział zmiany w polityce imigracyjnej pod naciskiem farmerów
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Zmiany u Pracodawców RP. Odchodzi prezes