Elektroniczne gadżety, czyli nasze wirtualne życie

Granica między komputerami, tabletami i smartfonami się zaciera. Zmierzamy w stronę uniwersalnych maszyn zmieniających się zależnie od potrzeb

Publikacja: 18.08.2012 00:42

Rynek technologicznych gadżetów znalazł się na ostrym zakręcie. Jeszcze pięć lat temu dominowały w Polsce maszyny biurkowe, ale już w 2008 r. szala przechyliła się na korzyść laptopów, które mocą dorównały stacjonarnym urządzeniom, a przerosły je pod względem wygody i mobilności. W drugim kwartale 2011 r. komputery przenośne zawojowały już ponad dwie trzecie rynku.

– Obecnie ponad 70 proc. kupowanych w Polsce pecetów stanowią komputery przenośne, a ten odsetek będzie się zwiększać – twierdzi Damian Godos z firmy analitycznej IDC.

Coraz większe smartfony

Komputery stacjonarne tracą ostatnie przyczółki, a zamiast nich na biurkach stawiamy maszyny przenośne. Netbooki (a więc niewielkie, proste komputery przenośne służące głównie do przeglądania Internetu) są wypychane z rynku przez tablety, a te ostatnie wzbogaciły się o klawiatury, aby mogły służyć nie tylko do rozrywki, ale też do pracy.

Taką możliwość oferuje m.in. tablet Surface firmowany przez Microsoft czy Asus Eee Pad Transformer. Smartfony mają coraz większe ekrany – standardem staje się przekątna ponad 4 cale. Rekordzistą jest telefon Samsung Galaxy Note z wyświetlaczem o przekątnej 5,3 cala, która znacząco przybliża go do najmniejszych, 7-calowych tabletów. Do tabletów upodabniają się też komputery, które właśnie zaczynają być wyposażane w dotykowe ekrany. Do czego to wszystko zmierza?

Hybrydy rządzą

– Klienci coraz częściej poszukują jednego wielofunkcyjnego urządzenia zamiast kilku wyspecjalizowanych. Dzieje się tak z kilku powodów, ale z pewnością kryzys ekonomiczny jeszcze bardziej przyczynił się do wzmocnienia tego trendu – mówi „Rz" Tomasz Bochenek, wicedyrektor Microsoftu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Microsoft zaprezentował w ostatnim czasie serię maszyn, które mogą trwale zmienić oblicze rynku. Chodzi nie tylko o tablet Surface, w którego osłonę wbudowano wygodną klawiaturę klawiszową, ale też o laptopy z ekranami dotykowymi. Takie modele zapowiadają m.in. Lenovo, Asus i Acer. Ich wspólnym mianownikiem jest wykorzystanie systemu operacyjnego Windows 8, który znajdzie się na rynku w październiku.

– Hybrydowe urządzenia oferują całkiem nowe funkcje –  podkreśla Szymon Winciorek, dyrektor rozwoju biznesu w firmie ASUS Polska. – Dołączając do tabletu klawiaturę, znacząco podnosimy komfort pracy i tworzenia na takim urządzeniu własnych treści. Stacja dokująca zwiększa też czas pracy baterii.

Przykładem może być urządzenie ASUS PadFone, czyli hybryda smartfona, tabletu i netbooka, która dysponuje powiększonym ekranem i wytrzymałymi bateriami.

Wielofunkcyjne stają się też ultrabooki, supercienkie i lekkie laptopy, które stały się hitem tego roku.

– W przyszłym roku ultrabooki będą ewoluowały w stronę rozwiązań pośrednich, o szerokiej funkcjonalności, które potrafią się zmieniać w zależności od potrzeb użytkownika – stwierdza w rozmowie z „Rz" Tomasz Klekowski, dyrektor Intelu na region Europy Centralnej i Wschodniej. – Teraz są to lekkie, zgrabne i bezpieczne laptopy, jednak już w drugiej połowie tego roku wejdą na rynek urządzenia kolejnej generacji, które będą wyposażone w dotykowe ekrany, a nawet będą działać w podwójnej roli – jako tablet i wydajny komputer.

Według danych Intelu do końca tego roku na rynek powinno wejść 40 modeli ultrabooków z ekranami dotykowymi, co stanowi niemal jedną trzecią wszystkich przygotowywanych modeli ultrabooków.

– Już wkrótce trudno będzie określić, czy mamy do czynienia z ultrabookiem z ekranem dotykowym, czy też z tabletem z dołączoną klawiaturą – dodaje Klekowski. – Ekran dotykowy w takim urządzeniu pozwala na jeszcze większą mobilność i jeszcze szersze zastosowanie sprzętu przenośnego niż bardziej tradycyjne rozwiązania.

Jak dodaje Szymon Winciorek, platforma Windows na tablecie pozwoli skorzystać z większości ogólnodostępnych aplikacji biznesowych.

– Gros firm pracuje właśnie na tym systemie operacyjnym i dzięki temu łatwo im będzie włączyć tablety czy tableto-laptopy do swojej infrastruktury – mówi specjalista.

W wirtualnym świecie

Wielofunkcyjne i zmiennokształtne gadżety elektroniczne coraz mocniej wtapiają się w nasze życie – dają jeszcze większą swobodę surfowania po sieci, robienia zakupów czy odbywania spotkań w serwisach społecznościowych. Ciężar życia coraz bardziej przenosi się do świata wirtualnego. Jak wynika z badania Ericsson ConsumerLab, w ciągu ostatnich ośmiu lat ilość czasu spędzanego przez nas w sieci wzrosła czterokrotnie. Badania prowadzone wśród polskich studentów pokazują, że aż 60 proc. z nich spędza codziennie w Internecie od trzech do ponad siedmiu godzin.

W wirtualną rzeczywistość może nas jeszcze silniej wciągnąć zbliżający się kolejny przełom technologiczny, który uczyni obsługę komputera jeszcze bardziej intuicyjną niż dotychczas.

– Urządzenia mobilne zaczną w przyszłym roku wykorzystywać interfejs naturalny pozwalający na wejście w relacje z komputerem nie tylko za pomocą myszki, klawiatury czy ekranu dotykowego, ale też poprzez wykorzystanie gestów – twierdzi Klekowski.

Nasz świat, już oscylujący wokół filmu „Transformers", niedługo przeniesie się w bliskie rejony „Raportu mniejszości".

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.stanislawska@rp.pl

Rynek technologicznych gadżetów znalazł się na ostrym zakręcie. Jeszcze pięć lat temu dominowały w Polsce maszyny biurkowe, ale już w 2008 r. szala przechyliła się na korzyść laptopów, które mocą dorównały stacjonarnym urządzeniom, a przerosły je pod względem wygody i mobilności. W drugim kwartale 2011 r. komputery przenośne zawojowały już ponad dwie trzecie rynku.

– Obecnie ponad 70 proc. kupowanych w Polsce pecetów stanowią komputery przenośne, a ten odsetek będzie się zwiększać – twierdzi Damian Godos z firmy analitycznej IDC.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!