Urosła sprzedaż piwa

37 mln hektolitrów może, pierwszy raz w historii, przekroczyć sprzedaż piwa w 2012 r. Producenci narzekają jednak, że maleje ich zyskowność

Publikacja: 18.09.2012 14:03

Urosła sprzedaż piwa

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski BS Bartek Sadowski

W pierwszej połowie tego roku browary sprzedały ponad 19 mln hl piwa, o 7 proc. więcej niż przed rokiem. Szczególnie udany był maj, sprzedaż piwa zwiększyła się wówczas rok do roku o 19 proc.

- Branży sprzyjała wówczas dobra pogoda oraz fakt, że dystrybutorzy zapełniali magazyny przygotowując się do Euro – mówi Robert Priday, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego „Browary Polskie" i szef Kompanii Piwowarskiej, lidera branży.

Sam czerwiec, w którym odbyły się mistrzostwa piłkarskie, rozczarował browary. Sprzedały wówczas o 1,8 proc. proc. więcej piwa niż przed rokiem.

Według różnych szacunków, tylko dzięki rozgrywkom, sprzedaż piwa poszła w górę niewiele, bo o 150 – 300 tys. hl.

O 14,6 proc. więcej piwa niż przed rokiem browary wprowadziły na rynek w lipcu. Trudno mówić jednak w tym wypadku o rekordowej sprzedaży, bo lipiec 2011 r. był bardzo słaby dla branży.

Według piwowarów w nadchodzących miesiącach dojdzie do wyhamowania tempa wzrostu sprzedaży piwa. – Może być ona na poziomie ubiegłorocznej – mówi Robert Priday. W sumie więc w ciągu całego 2012 r. sprzedaż piwa może być o ok. 1,2 mln hl wyższa niż w 2011 r. Wówczas zbliżyła się do 36 mln hl.

Browary nie cieszą się ze wzrostu wielości rynku, bo w ślad z nią nie podąża wzrost wartości. Przeciętna cena piwa maleje. W 2011 r. wynosiła 5,17 zł za litr, gdy w 2009 r. była na poziomie 5,27 zł za litr.

- Wzrost wolumenu sprzedaży generowany jest przed wszystkim przez tanie piwa z segmentu ekonomicznego – wyjaśnia Robert Priday.

Wpływ na to, co dzieje się na rynku mają też zyskujące na znaczeniu dyskonty. Dziś przypada na nie niemal 20 proc. sprzedaży piwa  w Polsce, jeszcze dwa lata temu udział ten był o niemal 4 pkt. proc. niższy.

Niewielkie podwyżki cen, które wprowadzają browary, tylko w niewielkim stopniu rekompensują im rosnące koszty surowców i produkcji. Dlatego, jak zauważa Priday, maleje zyskowność branży.

W pierwszej połowie tego roku browary sprzedały ponad 19 mln hl piwa, o 7 proc. więcej niż przed rokiem. Szczególnie udany był maj, sprzedaż piwa zwiększyła się wówczas rok do roku o 19 proc.

- Branży sprzyjała wówczas dobra pogoda oraz fakt, że dystrybutorzy zapełniali magazyny przygotowując się do Euro – mówi Robert Priday, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego „Browary Polskie" i szef Kompanii Piwowarskiej, lidera branży.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?