Mało wydajemy na elektronikę

W Europie tylko Rumuni wydają na ten cel mniej niż my. Od czołówki dzieli nas przepaść

Publikacja: 20.09.2012 01:49

Mało wydajemy na elektronikę

Foto: Kurier Poranny/Fotorzepa, Maciej Kosycarz Mac Maciej Kosycarz

Producenci i sprzedawcy sprzętu elektronicznego, porównując wyniki sprzedaży w Polsce oraz w innych krajach, nie mają zbyt wielu powodów do zadowolenia. Z raportu Gfk GeoMarketing wynika bowiem, że wydatki Polaków na ten cen per capita w 2011 r. wyniosły jedynie 182 euro. To mało zarówno w stosunku do europejskich liderów przekraczających poziom 1 tys. euro, jak i sąsiednich państw.

Co więcej, szanse na zmianę tej sytuacji są niewielkie, ponieważ rynek od kilku lat zmaga się z solidnym ograniczeniem popytu i tylko niektóre kategorie mogą się pochwalić wzrostem sprzedaży.

– Kryzys na rynku finansowym przyniósł znaczny spadek wartości rynku RTV, AGD i sprzętu elektronicznego w Polsce. Jeszcze w 2008 roku rósł on dwucyfrowo. W dwóch następnych latach rynek odnotował znaczną korektę. Było to spowodowane znacznym zaostrzeniem akcji kredytowych banków – wyjaśnia w raporcie Jarosław Frontczak, analityk handlu detalicznego PMR.

– Sytuacja w pierwszym półroczu wyglądała nieźle, jednak dopiero teraz zaczyna się kluczowy z naszego punktu widzenia sezon zakupów. W tym momencie trudno cokolwiek prognozować. Niepewność odnośnie do sytuacji rynkowej jest bardzo duża – mówił na ostatniej konferencji Jacek Rutkowski, prezes i główny udziałowiec Amiki Wronki. Na razie sytuacja na rynku AGD faktycznie wygląda nieźle – w przypadku tzw. dużego AGD (kuchenki, lodówki, pralki etc) jest o 7,4 proc. wyższa, zaś małego 3,2 proc.

Od stycznia do końca lipca sprzedaż sprzętu w Polsce wzrosła o 6,3 proc. – w 2011 r. jego wartość wyniosła 6,9 mld zł. Dzięki wzrostowi popytu w związku z Euro 2012 dobrze radzą sobie telewizory, których sprzedaż jest ogółem o 23 proc. większa niż w 2011 r. W związku z cyfryzacja i wyłączeniami analogowego sygnału rośnie sprzedaż dekoderów i to aż o 156 proc. W czołówce są też smartfony z 82-proc. wzrostem oraz tablety, których w tym roku może się sprzedać 350 tys. sztuk. Jak prognozuje firma IDC, oznacza to wzrost w stosunku do 2011 r. aż o 200 proc.

Z kolei liderami spadków są podobnie jak we wcześniejszych danych przenośne odtwarzacze muzyki, samochodowy sprzęt audio czy przenośne komputery. – Pierwsza połowa roku była dobra, ale efekt Euro jest już za nami i w drugiej połowie spodziewam się spowolnienia. Wzrost rynku będzie napędzany głównie przez nowe produkty w segmentach smartfonów i tabletów, a rynek zamknie się wzrostem ok. 3 proc. za cały 2012 r. – mówi Marcin Rosati, członek zarządu Media Saturn Holding, właściciela sieci Media Markt oraz Saturn.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, p.mazurkiewicz@rp.pl

Internet szansą na wzrost

Handel elektroniczny odpowiada już za 16,2 proc. sprzedaży sprzętu elektronicznego w Polsce i jego udział szybko rośnie. Wciąż jednak – jak wynika z danych firmy PMR – głównym kanałem dystrybucji są sieci sklepów z 69,9-proc. udziałem w wartości sprzedaży. Hiper-, supermarkety oraz dyskonty zdobyły jedynie 3,4 proc. rynku, a targowiska i sklepy niezależne odpowiadają za 10,4 proc. jego wartości. Jednak Internet jest zdecydowanie liderem pod względem tempa wzrostu i na rozpoczęcie tego typu sprzedaży decydują się kolejne firmy. E-sklepy mają już takie sieci handlujące elektroniką, jak: RTV?Euro AGD, Neonet czy Avans. Z ich uruchomieniem czekają liderzy, czyli Media Markt oraz Saturn, ale jak już kilka razy sygnalizowali przedstawiciele firmy, ma to nastąpić w tym roku.

Producenci i sprzedawcy sprzętu elektronicznego, porównując wyniki sprzedaży w Polsce oraz w innych krajach, nie mają zbyt wielu powodów do zadowolenia. Z raportu Gfk GeoMarketing wynika bowiem, że wydatki Polaków na ten cen per capita w 2011 r. wyniosły jedynie 182 euro. To mało zarówno w stosunku do europejskich liderów przekraczających poziom 1 tys. euro, jak i sąsiednich państw.

Co więcej, szanse na zmianę tej sytuacji są niewielkie, ponieważ rynek od kilku lat zmaga się z solidnym ograniczeniem popytu i tylko niektóre kategorie mogą się pochwalić wzrostem sprzedaży.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku