iPhone 5 bez NFC – dlaczego?

iPhone 5 nie ma modułu NFC umożliwiającego płatności zbliżeniowe – specjaliści wyjaśniają dlaczego

Aktualizacja: 24.09.2012 17:06 Publikacja: 24.09.2012 15:49

iPhone 5 bez NFC – dlaczego?

Foto: Bloomberg

NFC (Near-Field Communication, czyli łączność bliskiego zasięgu) to technologia będąca hitem ostatnich miesięcy. Pozwala na wykonywanie płatności zbliżeniowych telefonem zamiast kartą płatniczą. Tymczasem najnowszy telefon Apple, firmy wytyczającej trendy w świecie nowych technologii, jest tego rozwiązania pozbawiony, mimo że konkurencja, na czele z Samsungiem Galaxy S III, ma NFC na pokładzie. Dlaczego?

Phil Schiller, szef marketingu Apple, w rozmowie z serwisem AllThingsD stwierdził, że  przyszłość technologii NFC na świecie jest niepewna, bo jej rozwój wymaga dużych inwestycji w infrastrukturę. Co więcej, rozwiązanie to jest w nowym iPhone'ie zbędne, ponieważ potrzeby użytkowników jest w stanie zaspokoić funkcja Passbook, czyli wirtualny portfel, w którym można przechowywać karty lojalnościowe, bilety, karty pokładowe itp.

- Wirtualne portfele to znacznie więcej niż jedna z wielu technologii, za pomocą których można dokonywać płatności zbliżeniowych – powiedziała „Rz" Carey Kolaja odpowiedzialna za rozwój produktu w firmie PayPal, będącej liderem płatności internetowych na świecie. - ,,Cyfrowy portfel" nie jest przywiązany do konkretnego telefonu komórkowego, ale przechowuje dane w chmurze, tak więc można z niego korzystać za pośrednictwem różnych urządzeń, takich jak laptop, iPad czy Xbox.

Oznacza to, że do skorzystania z cyfrowego portfela nie jest potrzebna konkretna technologia, np. NFC, tylko zwykła aplikacja, która przez telefon połączy się z naszą chmurą i po autoryzacji dokona w naszym imieniu płatności.

- To, że iPhone nie posiada NFC, nie oznacza, że nie jest nowoczesny, a jedynie że jest efektem przemyślanego działania producenta – twierdzi Henryk Kułakowski, prezes firmy MassPay i specjalista w dziedzinie płatności mobilnych. - Apple doszedł do wniosku, że z punktu widzenia użytkownika dużo ważniejsze są inne aspekty, które wpływają na funkcjonalność i wygodę korzystania z telefonu, jak. np. waga, wymiary, szybkość działania, materiały wykończeniowe.

Specjalista dodaje, że większość funkcji, które oferuje NFC, można obecnie zrealizować za pomocą alternatywnych technologii, np. Bluetooth czy kodów 2D, które iPhone 5 przecież obsługuje. Nie ma więc potrzeby wciskania w telefon dodatkowej, energochłonnej technologii tylko dlatego, że taka jest presja rynku biznesowego.

- To konsumenci zdecydują o niewątpliwym sukcesie iPhone 5, a jeżeli nawet sprzedaż byłaby słabsza niż planowana, to na pewno nie z powodu braku NFC – dodaje Kułakowski. - Uważam decyzję Apple za mądrą, bo sam jestem zdania, że przy obecnym stanie rozwoju NFC technologii tej daleko jeszcze do rynkowego sukcesu - przynajmniej w obszarze płatności mobilnych.

Zdaniem Carey Kolaja krytyczny stosunek Apple do NFC przyczyni się do popularyzacji szerszej idei cyfrowych portfeli.

- Sądzę, że to nieuniknione, by cyfrowe portfele stały się nieodzowną częścią życia konsumenta i jedynym rozwiązaniem, które pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze – dodaje Kolaja.

W ciągu pierwszych trzech dni od premiery rynkowej Apple sprzedał ponad 5 mln iPhone'ów 5.

NFC (Near-Field Communication, czyli łączność bliskiego zasięgu) to technologia będąca hitem ostatnich miesięcy. Pozwala na wykonywanie płatności zbliżeniowych telefonem zamiast kartą płatniczą. Tymczasem najnowszy telefon Apple, firmy wytyczającej trendy w świecie nowych technologii, jest tego rozwiązania pozbawiony, mimo że konkurencja, na czele z Samsungiem Galaxy S III, ma NFC na pokładzie. Dlaczego?

Phil Schiller, szef marketingu Apple, w rozmowie z serwisem AllThingsD stwierdził, że  przyszłość technologii NFC na świecie jest niepewna, bo jej rozwój wymaga dużych inwestycji w infrastrukturę. Co więcej, rozwiązanie to jest w nowym iPhone'ie zbędne, ponieważ potrzeby użytkowników jest w stanie zaspokoić funkcja Passbook, czyli wirtualny portfel, w którym można przechowywać karty lojalnościowe, bilety, karty pokładowe itp.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki