Szybki spadek marż na rynku tzw. zamienników do urządzeń drukujących (resztę rynku stanowią tusze i tonery pod markami producentów drukarek), wymusza ruchy konsolidacyjne w branży.
Black Point, wicelider segmentu (liderem jest Action z marką ActiveJet), za prawie 14,5 mln zł nabył 100 proc. udziałów w podkrakowskiej spółce Scot. Transakcja zostanie rozliczona częściowo gotówką (4,5 mln zł) i częściowo nowymi akcjami, które wyemituje notowana na NewConnect firma. Black Point wypuści łącznie 3,4 mln papierów po cenie emisyjnej 1,75 zł (wczoraj kurs wynosił ok. 2 zł). Trafią do cypryjskiego wehikułu Loquinar Limited należącego do Pawła Pernala. Obecnie kapitał zakładowy Black Point dzieli się na 11 mln walorów. Giełdowa spółka zobowiązała się ponadto, że do końca grudnia dopłaci do kapitału Scot 4 mln zł. Cała transakcja zostanie sfinansowana częściowo ze środków własnych Black Point i częściowo kredytem bankowym.
– Łącząc siły ze Scotem, znacznie przybliżamy się do naszego strategicznego celu, jakim jest zajęcie pierwszej pozycji wśród producentów alternatywnych materiałów eksploatacyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej – zapowiada Kamila Yamasaki, prezes Black Point. Według niej firma będzie teraz liderem tego rynku w Polsce. Prezes szacuje, że połączone podmioty będą miały 19,2-proc. udział w tym segmencie i 9-proc. udział w krajowym rynku tuszy i tonerów ogółem.
Inicjatorzy fuzji wierzą, że koszty funkcjonowania nowego podmiotu obniżą się o ok. 4 mln zł dzięki optymalizacji kosztów logistycznych i sprzedażowych, poziomu zapasów oraz zatrudnienia. Zapowiadają wprowadzenie na rynek kolejnej marki (Visus z dolnej półki) i utrzymanie sprzedaży materiałów Black Point. Sprzedaż pod szyldem Printe (należała do Scot) powiększy się o minimum 5 proc. Koszty produkcji w grupie spadną o 2 mln zł dzięki przejęciu wytwarzania materiałów Printe przez fabrykę Black Point (do tej pory zajmowały się tym fabryki na Dalekim Wschodzie) oraz renegocjacji dotychczasowych warunków kontraktów z dostawcami.
Scot miał w 2011 r. 167 mln zł przychodów i 0,3 mln zł zysku netto. Black Point zanotował w ubiegłym roku na poziomie grupy 71,06 mln zł przychodów i 4,14 mln zł zysku netto. Plan połączonych firm na 2013 r. zakłada, że sprzedaż sięgnie 213 mln zł.