Polacy chcą kupować w małych sklepach

Potencjał rynku chce wykorzystać firma Czerwona Torebka, otwierając pasaże z różnego typu placówkami

Publikacja: 18.10.2012 02:39

Małe sklepy wciąż kontrolują dużą część rynku

Małe sklepy wciąż kontrolują dużą część rynku

Foto: Rzeczpospolita

Polacy niezbyt chętnie pozbywają się przyzwyczajeń. Dlatego choć z jednej strony na zakupach najważniejsza jest dla nich niska cena, to jednocześnie chcą zakupy robić blisko domu i mają to być towary wysokiej jakości. Dlatego nasz rynek jest w Europie prawdziwym fenomenem. Mamy wciąż najwięcej sklepów – ponad 300 tys., z czego ponad 30 proc. stanowią placówki spożywcze.

– Obecnie mamy 22 pasaże, do końca roku uzyskamy pozwolenie na użytkowanie kolejnych ponad 40. W przyszłym roku planujemy uruchomienie ok. 120, nasza strategia zaś zakłada, że do 2021 r. będziemy ich mieć niemal 1,9 tys. – mówi prezes spółki Ireneusz Kazimierczyk. Cały projekt szacowany jest na 4,5 mld zł – obecnie spółka korzysta zarówno z kapitałów własnych, jak i bankowych. Ma zapewnione środki na inwestycje zarówno w tym, jak i przyszłym roku.

Spółka uruchomiła także własny projekt sklepów owocowo-warzywnych Warzywnik, który rozwija w systemie franczyzowym. Na początku listopada mają zostać otwarte pierwsze trzy placówki. – Powoli rezygnujemy z budowania lokali dla sieci Biedronka. Jeszcze w 2012 oraz 2013 r. uruchomimy dla nich ok. 100 placówek, ale później skupiamy się już na własnych pasażach – dodaje.

Nazwa firmy dla większości konsumentów może być nadal nieznana, ale za projektem stoi osoba, która rynek handlowy zna jak mało kto. To Mariusz Świtalski, założyciel takich potęg jak Biedronka, Żabka czy Eurocash. Należy do niego pośrednio i bezpośrednio 74,96 proc. akcji, a reszta do funduszu Forteam Investments z grupy AIG Central Europe.

– Nazwisko szerzej nieznane, ale w handlu to wielki kapitał. Dlatego zainteresowanie inwestorów powinno być duże. Dotychczas każdy projekt Mariusza Świtalskiego okazywał się wielkim sukcesem – mówi chcący zachować anonimowość analityk.

Może to być także jego pierwsza spółka, którą sam wprowadzi na giełdę. – Proces zatwierdzenia naszego prospektu przez KNF ruszył latem. Planowana jest emisja nowych akcji, ale na razie nie mogę podać szczegółów. Giełdowy debiut nie jest też przesądzony. Wszystko zależy od koniunktury na rynku. Spółce ciągle przyglądają się również nowe fundusze private equity – dodaje Ireneusz Kazimierczyk.

O giełdowych planach Czerwonej Torebki „Rz" pisała już jako pierwsza w 2011 r. Projekt jednak został wtedy zawieszony, ponieważ spółka najpierw chciała mocniej zaistnieć na rynku. Jej akcjonariusze na brak kapitału też nie narzekali. Mariusz Świtalski oraz AIG byli akcjonariuszami sieci Żabka, którą w 2007 r. sprzedali za ponad 500 mln zł funduszowi Penta Investments.

Cele są ambitne – spółka chce konsolidować dzisiaj bardzo rozdrobniony handel tradycyjny. Niezależne sklepy nie są w stanie choćby na poziomie cen rywalizować z dużymi sieciami. Co roku z rynku znika po kilka tysięcy tego typu placówek.

– Konsolidacja tego rynku jest nieunikniona, ale jest co najmniej kilkunastu chętnych do jej przeprowadzenia, z czego kilku zdecydowanie liczących się. W mniejszych miastach od kilku lat powstaje coraz więcej różnego typu pasaży czy małych centrów handlowych – komentuje Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Polacy niezbyt chętnie pozbywają się przyzwyczajeń. Dlatego choć z jednej strony na zakupach najważniejsza jest dla nich niska cena, to jednocześnie chcą zakupy robić blisko domu i mają to być towary wysokiej jakości. Dlatego nasz rynek jest w Europie prawdziwym fenomenem. Mamy wciąż najwięcej sklepów – ponad 300 tys., z czego ponad 30 proc. stanowią placówki spożywcze.

– Obecnie mamy 22 pasaże, do końca roku uzyskamy pozwolenie na użytkowanie kolejnych ponad 40. W przyszłym roku planujemy uruchomienie ok. 120, nasza strategia zaś zakłada, że do 2021 r. będziemy ich mieć niemal 1,9 tys. – mówi prezes spółki Ireneusz Kazimierczyk. Cały projekt szacowany jest na 4,5 mld zł – obecnie spółka korzysta zarówno z kapitałów własnych, jak i bankowych. Ma zapewnione środki na inwestycje zarówno w tym, jak i przyszłym roku.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca