Reklama

Usługi przez Internet coraz bardziej popularne

Polscy przedsiębiorcy, szukając oszczędności, wolą unikać kosztownych inwestycji w infrastrukturę IT i oprogramowanie

Publikacja: 19.10.2012 04:33

Usługi przez Internet coraz bardziej popularne

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski BS Bartek Sadowski

Komputer i podstawowe oprogramowanie biurowo-księgowe to jedne z pierwszych wydatków, od których każda firma zaczyna działalność operacyjną. Często jest to największy koszt ponoszony w momencie rozkręcania biznesu. Nie powinno zatem dziwić, że przedsiębiorcy od dawna szukali sposobów, jak uniknąć tego typu inwestycji.

Liczą się oszczędności

Odpowiedzią na ich potrzeby stały się usługi informatyczne świadczone przez Internet. Jeszcze kilka lat temu określono je jako ASP (Application Service Provider). Potem zastąpił je termin SaaS (Software as a Service). Od niedawna określane są mianem przetwarzania w chmurze (cloud computing lub po prostu chmura).

Klientami firm świadczących usługi w chmurze są zarówno małe, jak i duże spółki. Dla obu największą korzyścią są oszczędności, jakie niesie ze sobą przejście na tę formułę korzystania z aplikacji.

Przedsiębiorcy nie muszą bowiem przeznaczać pieniędzy na zakup kosztownych licencji, tym bardziej że programy szybko się starzeją i wymagają ciągłych modernizacji. Wejście w chmurę oznacza też, że klient nie musi ponosić dużych wydatków na zakup całej infrastruktury sprzętowej, w tym drogich serwerów. W zamian zyskuje zdalny dostęp do aplikacji, w tym urządzeń mobilnych.

W przypadku najprostszych aplikacji finansowo-księgowych miesięcznie kosztuje go to nie więcej niż 20 zł. Klient zyskuje też gwarancję, że korzysta z najnowszej wersji oprogramowania w pełni zgodnej z obowiązującymi regulacjami prawnymi i podatkowymi.

Reklama
Reklama

Ważny czas

Niebagatelną rolę odgrywa też elastyczność w korzystaniu z aplikacji przez sieć. Firma może w dogodnym dla siebie momencie wykupić dostęp do aplikacji na dodatkowych stanowiskach. Gdy przestaną być potrzebne, można z nich zrezygnować. Tego nie da się zrobić, kupując oprogramowanie na własność.

– To oznacza, że firma ponosi opłaty za faktycznie zrealizowaną usługę – zauważa Leszek Hołda, prezes Integrated Solutions. Zwraca też uwagę, że cloud computing to także oszczędność czasu. – Firma wdraża usługi w tym modelu dużo szybciej, niż działoby się to w modelu tradycyjnym – mówi. Istotnym czynnikiem zachęcającym do wejścia w chmurę jest też większe bezpieczeństwo przechowywanych w zewnętrznych centrach przetwarzania danych informacji. Awarie w specjalistycznych data center, których konsekwencją jest utrata danych, są znacznie rzadsze niż na firmowych serwerach.

Optymistyczne perspektywy

Cloud computing to jeden z najszybciej rosnących fragmentów rynku IT również w Polsce. Według prognoz PMR (raport „Rynek przetwarzania danych w chmurze w Polsce 2012. Prognozy rozwoju na lata 2012–2016") w najbliższych pięciu latach skumulowana roczna stopa wzrostu tego rynku w naszym kraju wyniesie więcej niż 47 proc. Już w przyszłym roku wartość rynku chmury wzrośnie do ponad 200 mln zł. Dlatego, według Computerworld TOP 200, aż 20–25 proc. nowych inwestycji w IT w Polsce będą stanowić rozwiązania w formule cloud computingu.

Komputer i podstawowe oprogramowanie biurowo-księgowe to jedne z pierwszych wydatków, od których każda firma zaczyna działalność operacyjną. Często jest to największy koszt ponoszony w momencie rozkręcania biznesu. Nie powinno zatem dziwić, że przedsiębiorcy od dawna szukali sposobów, jak uniknąć tego typu inwestycji.

Liczą się oszczędności

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Biznes
Rosyjski biznes do Kremla: Chcieliście wojny, to płaćcie
Biznes
Nvidia z rekordowymi wynikami, ale akcje spadają przez niepewność w Chinach
Biznes
Rada Gabinetowa, kryzys w AGD i ostrzeżenie branży motoryzacyjnej dla Brukseli
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biznes
Prezydent Karol Nawrocki zawetował dwie kolejne ustawy
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama