Jak wynika z raportu Amadeus Worldwide Estimate of Ancillary Revenue, przychody z usług dodatkowych na całym świecie wzrosną o 11,3 proc., i wyniosą 36,1 mld dolarów.
Przychód z usług dodatkowych wynika z działalności przewoźnika, niezwiązanej bezpośrednio z przemieszczaniem się podróżnych z punktu A do B tj.: prowizje pochodzące z rezerwacji hotelowych, sprzedaż w ramach programów frequent flyer czy świadczenie usług à la carte, które zapewniają konsumentom większą możliwość wyboru.
- Ponad 11-procentowy wzrost przychodów z usług dodatkowych w tym roku, świadczy o ogromnym potencjale sprzedażowym linii lotniczych. Aby jednak dobrze go wykorzystać, przewoźnicy powinni przyjąć strategię działania w wielu kanałach, czerpiąc korzyści z pośredniej sprzedaży usług dodatkowych przez biura podróży – skomentował Holger Taubmann, Senior Vice President, Distribution, Amadeus.
Kto zarabia najwięcej na usługach dodatkowych
Analiza przeprowadzona na początku tego roku przez firmę badawczą IdeaWorksCompany wyodrębniła kategorie oparte na zdolności przewoźnika do generowania przychodów z usług dodatkowych.Kategorię pierwszą reprezentują tradycyjne linie lotnicze - kwalifikuje się do niej największa liczba popularnych przewoźników. Przychody z usług dodatkowych mogą obejmować opłaty związane z nadbagażem lub wynikające z ograniczonej aktywności partnerów w programie frequent flyer. Średnia wartość przychodów z usług dodatkowych utrzymuje się na poziomie 2,9 proc.
Drugą kategorią są główne linie lotnicze w USA. Amerykańscy przewoźnicy generują duże przychody z usług dodatkowych dzięki połączeniu opłat związanych z programami frequent flyer oraz opłat bagażowych. Odsetek przychodów dla tej grupy wynosi 10,1 proc., co oznacza spadek w porównaniu z 2011 rokiem (11,9 proc.).