Krocie z usług dodatkowych

W 2012 r. przychody linii lotniczych z usług dodatkowych na całym świecie osiągną 36,1 mld dolarów

Publikacja: 06.11.2012 18:34

Krocie z usług dodatkowych

Foto: Bloomberg

Jak wynika z raportu Amadeus Worldwide Estimate of Ancillary Revenue, przychody z usług dodatkowych na całym świecie wzrosną o 11,3 proc., i wyniosą 36,1 mld dolarów.

Przychód z usług dodatkowych wynika z działalności przewoźnika, niezwiązanej bezpośrednio z przemieszczaniem się podróżnych z punktu A do B tj.: prowizje pochodzące z rezerwacji hotelowych, sprzedaż w ramach programów frequent flyer czy świadczenie usług à la carte, które zapewniają konsumentom większą możliwość wyboru.

- Ponad 11-procentowy wzrost przychodów z usług dodatkowych w tym roku, świadczy o ogromnym potencjale sprzedażowym linii lotniczych. Aby jednak dobrze go wykorzystać, przewoźnicy powinni przyjąć strategię działania w wielu kanałach, czerpiąc korzyści z pośredniej sprzedaży usług dodatkowych przez biura podróży – skomentował Holger Taubmann, Senior Vice President, Distribution, Amadeus.

Kto zarabia najwięcej na usługach dodatkowych

Analiza przeprowadzona na początku tego roku przez firmę badawczą IdeaWorksCompany wyodrębniła kategorie oparte na zdolności przewoźnika do generowania przychodów z usług dodatkowych.Kategorię pierwszą reprezentują tradycyjne linie lotnicze - kwalifikuje się do niej największa liczba popularnych przewoźników. Przychody z usług dodatkowych mogą obejmować opłaty związane z nadbagażem lub wynikające z ograniczonej aktywności partnerów w programie frequent flyer. Średnia wartość przychodów z usług dodatkowych utrzymuje się na poziomie 2,9 proc.

Drugą kategorią są główne linie lotnicze w USA. Amerykańscy przewoźnicy generują duże przychody z usług dodatkowych dzięki połączeniu opłat związanych z programami frequent flyer oraz opłat bagażowych. Odsetek przychodów dla tej grupy wynosi 10,1 proc., co oznacza spadek w porównaniu z 2011 rokiem (11,9 proc.).

Kolejną grupą są liderzy w zakresie przychodów z usług dodatkowych. Ta grupa przewoźników wykazuje największą aktywność w zakresie wielkości przychodów operacyjnych. Odsetek przychodów osiągniętych przez tę grupę wynosi 19,7 proc., co oznacza lekki spadek w porównaniu z rokiem 2011 (19,8 proc.). Do tej kategorii należą tacy przewoźnicy jak: AirAsia, Allegiant Air, easyJet oraz Spirit Airlines.

Grupą czwartą są przewoźnicy niskokosztowi. Tanie linie lotnicze na całym świecie zazwyczaj stawiają na połączenie opłat pochodzących z usług à la carte, które pozwalają im wygenerować odpowiedni poziom przychodów z usług dodatkowych. Odsetek przychodów pochodzących z usług dodatkowych dla tej grupy wynosi 7,2 proc., czyli więcej niż w ubiegłym roku (6,5 proc.).

Przychody dzięki programom milowym

Grupa głównych linii lotniczych w USA generuje znaczącą część globalnych przychodów z usług dodatkowych. Wynik 12,4 mld dol. (34,3 proc. globalnych przychodów) został osiągnięty dzięki sześciu liniom lotniczym: Alaska Airlines, American, Delta, Hawaiian, United oraz US Airways. Wartość przychodów dla tej kategorii przewoźników spadła w tym roku głównie z powodu linii lotniczych Delta, które ponownie ujawniły wielkość przychodów z usług dodatkowych, wyłączając z tego zestawienia przychody uzyskane z niektórych działalności związanych z lotnictwem.

Większość przychodów z usług dodatkowych głównych linii lotniczych w USA pochodzi ze sprzedaży mil w programach frequent flyer, szczególnie tych związanych z kartami kredytowymi przewoźników. Dochody z tej działalności przekraczają 6 mld dol. rocznie w samych Stanach Zjednoczonych. W przypadku amerykańskich przewoźników opłaty za bagaż stanowią około 20 proc. ich wpływów z usług dodatkowych. Pozostałe przychody są generowane przez szereg usług à la carte oraz produktów opartych na prowizjach.

Inne źródła tych przychodów obejmują takie elementy, jak sprzedaż żywności i napojów na pokładzie samolotu, Wi-fi czy prowizje pochodzące z rezerwacji hotelowych. Dodatkowo linie lotnicze oferują coraz większy wybór usług, które zwiększają komfort podróżowania, np. pierwszeństwo kontroli bezpieczeństwa, pierwszeństwo wejścia na pokład, możliwość zajęcia miejsc w rzędach przy wyjściu czy dostęp do lotniskowej poczekalni.

Grupa tradycyjnych linii lotniczych (spoza USA) stanowi największą część przewoźników, generując 12,8 mld dol. (35,4 proc. światowych przychodów). Przychody tych przewoźników także opierają się na sprzedaży mil w ramach programu frequent flyer dedykowanych takim partnerom jak banki, które emitują lotnicze karty kredytowe. Przychody pochodzące z opłat bagażowych ograniczają się prawdopodobnie do opłat pobieranych za nadbagaż, ponieważ tylko kilku z tych przewoźników pobiera należność za pierwszą sztukę bagażu.

Przewoźnicy niskokosztowi oraz liderzy w zakresie przychodów z usług dodatkowych dysponują zróżnicowanymi źródłami przychodów pochodzących z usług opcjonalnych oraz produktów opartych na prowizjach. Ta grupa linii lotniczych uzyskuje najniższy poziom przychodów pochodzących z działalności w ramach programów frequent flyer. Ich oferta partnerskich kart kredytowych jest dużo węższa i młodsza, dlatego poziom ich przychodów zwykle nie pokrywa się z tymi generowanymi przez linie lotnicze o długiej tradycji.

Ameryka w czołówce

Ameryka Północna w dalszym ciągu jest w czołówce w porównaniu z innymi regionami – głównie ze względu na wielkość rynku oraz szerokie stosowanie różnych metod zwiększających przychody z usług dodatkowych. Oczekuje się, że wyniki dotyczące przychodów pogorszą się w dużej mierze ze względu na zmianę metodologii opisanej wcześniej dla linii Delta. Jednocześnie spadły przychody z opłat bagażowych ujawnione przez linie lotnicze Amerykańskiemu Departamentowi Transportu. Wynika to częściowo ze wzrastającej liczby zwolnień z opłat praktykowanych wobec klientów z elitarnym statusem frequent flyer oraz podróżnych odprawiających mniejszą ilość bagażu. Jednak znacząca część przychodów z opłat bagażowych (zazwyczaj nie ujawniana przez przewoźników) pochodzi obecnie z opłat uiszczanych przez banki, które wydają karty kredytowe. Płacą one liniom lotniczym za niepobieranie opłat za pierwszy bagaż, co jest związane z rosnącą liczbą lotniczych kart kredytowych.

Działalność innych regionów świata w zakresie przychodów z usług dodatkowych powinna wykazać znaczący wzrost od 11,7 proc. w przypadku Europy, do 30,2 proc. dla krajów Ameryki Łacińskiej i Karaibów.

– 11,3-procentowy wzrost w głównej mierze wynika ze zwiększonych przychodów pasażerskich uzyskanych przez linie lotnicze na całym świecie – powiedział Jay Sorensen, President, IdeaWorksCompany. – Przewoźnicy niskokosztowi również przyczyniają się do wzrostu, ponieważ zwiększają swoje przychody z usług dodatkowych dzięki poszerzaniu portfolio produktów i efektywniejszemu prowadzeniu działań marketingowych. Kolejny wzrost aktywności nastąpi wówczas, gdy sprzedaż usług dodatkowych stanie się bardziej powszechna w zautomatyzowanych systemach rezerwacyjnych używanych przez biura podróży. Oczekujemy, że linie lotnicze staną się lepszymi sprzedawcami we wszystkich kanałach dystrybucji w ciągu najbliższych trzech lat – dodał.

Mimo że Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) skorygowało swoje prognozy dotyczące rentowności linii lotniczych w 2012 roku o 1,1 mld dol.do oczekiwanych łącznie 4,1 mld dol., środowisko operacyjne nadal jest wyzwaniem. Obecna sytuacja sprawiła, że przychody z usług dodatkowych stały się bardziej atrakcyjne i konieczne dla linii lotniczych z całego świata.

Jak wynika z raportu Amadeus Worldwide Estimate of Ancillary Revenue, przychody z usług dodatkowych na całym świecie wzrosną o 11,3 proc., i wyniosą 36,1 mld dolarów.

Przychód z usług dodatkowych wynika z działalności przewoźnika, niezwiązanej bezpośrednio z przemieszczaniem się podróżnych z punktu A do B tj.: prowizje pochodzące z rezerwacji hotelowych, sprzedaż w ramach programów frequent flyer czy świadczenie usług à la carte, które zapewniają konsumentom większą możliwość wyboru.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku