W 2012 roku do ruchu oddanych zostało 716 km nowych tras i autostrad. Plany przewidywały zakończenie budowy 966 km nowych dróg. Wyremontowano kolejne 950 km dróg. Wydatki na nowe trasy i remonty przekroczyły 22 miliardy złotych. Na początku roku planowano wydać ok. 30 mld zł.
Wiele z inwestycji zakończonych w 2012 roku zrealizowano za kwoty niższe, niż planowane w kosztorysach. Budowa obwodnicy Mińska Mazowieckiego w ciągu autostrady A2 została wykonana za 65,1 proc. kosztorysu, czyli za 304 mln zł mniej. Oszczędności na budowie trasy S8 z Wrocławia do Sycowa wyniosły 1,2 mld zł, inwestycja została zrealizowana za 50 proc. kosztorysu.
10 mld zł z Unii
W ubiegłym roku poziom unijnych refundacji wyniósł niemal 10 mld zł. Do Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu opłat pobieranych od kierowców za korzystanie z dróg i autostrad trafiło około 1 mld zł.
W tym roku, zgodnie z zapowiedziami premiera Donalda Tuska, wydatki na drogi mają wynieść 19 mld zł. – W 2013 roku rząd chce utrzymać możliwie wysokie tempo inwestycji infrastrukturalnych. Zakładamy blisko 19 mld zł na drogi, zarówno nowe, jak i remonty – powiedział wczoraj Donald Tusk.
To, czy branża będzie mogła liczyć na nowe przetargi, stoi jednak pod znakiem zapytania. W planach jest na pewno dokończenie już rozpoczętych inwestycji. W budowie i przebudowie jest obecnie ponad 600 kilometrów dróg krajowych.