Strajk na kolei: Prawa pasażera

Jeżeli pociąg się spóźni co najmniej dwie godziny można domagać się odszkodowania

Aktualizacja: 24.01.2013 22:51 Publikacja: 24.01.2013 22:43

Strajk na kolei: Prawa pasażera

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński KK Kuba Kamiński

Z danych PKP wynika, że w godzinach zapowiedzianego strajku na torach znajdzie się blisko 1000 pociągów pasażerskich 9 przewoźników kolejowych.

Z informacji zgromadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe wynika, że przewoźnicy planują uruchomienie wszystkich tych pociągów.

Jak mówi Maciej Domański, rzecznik Urzędu Transportu Kolejowego sytuacja dotycząca strajku niczym nie różni się od innych sytuacji, w których ma miejsce opóźnienie pociągu.

I tak w razie opóźnienia pasażer może zrezygnować z podróży i otrzymać pełen zwrot kosztów biletu, albo zmienić termin lub trasę podróży. Takie możliwości, zgodnie z deklaracjami zarówno PKP Intercity jak i Przewozów Regionalnych mają klienci obu spółek.

Jeżeli opóźnienie pojawi się już po rozpoczęciu podróży pasażer może zrezygnować z kontynuowania podróży i otrzymać zwrot kosztu biletu za tę cześć  podróży, z której zrezygnował, może zmienić pociąg, może też zrezygnować z dalszej podróży i wrócić do miejsca w którym ją rozpoczął, jeżeli w wyniku opóźnienia stała się ona bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży. W tym ostatnim przypadku klientowi przysługuje pełen zwrot kosztów zakupionego biletu i prawo do bezpłatnego powrotu do miejsca rozpoczęcia podróży. Przewoźnik ma prawo zażądać udokumentowania, że dalsza podróż była bezcelowa, np. koncert na który klient się wybierał zdążył się skończyć.

- Nie tracąc prawa do przewozu, w pociągach międzynarodowych oraz w pociągach w relacji krajowej rodzaju: Ekspres, InterCity, Express InterCity, EuroCity oraz EuroNight, pasażer może zażądać od przewoźnika kolejowego rekompensaty w przypadku opóźnienia pomiędzy podanym na bilecie miejscem wyjazdu i miejscem docelowym, za które nie otrzymał on zwrotu kosztów biletu – mówi Maciej Domański. – Wynosi ona 25 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut i 50 proc. w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.

Nie można ubiegać się o odszkodowanie, jeżeli zostało się poinformowany, o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie w wyniku kontynuacji podróży innym połączeniem lub poprzez zmianę trasy jest krótsze niż 60 minut.

W każdym przypadku, niezależnie od wyżej wymienionych uprawnień pasażerowi przysługuje prawo do dochodzenia od przewoźnika odszkodowania za nienależyte wykonanie umowy drodze cywilnej.

Chcąc ubiegać się o rekompensatę za opóźnienie należy zgłosić się do konduktora lub pracownika punktu informacyjnego na danej stacji o poświadczenie opóźnienia na bilecie.

Z danych PKP wynika, że w godzinach zapowiedzianego strajku na torach znajdzie się blisko 1000 pociągów pasażerskich 9 przewoźników kolejowych.

Z informacji zgromadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe wynika, że przewoźnicy planują uruchomienie wszystkich tych pociągów.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej