Z danych PKP wynika, że w godzinach zapowiedzianego strajku na torach znajdzie się blisko 1000 pociągów pasażerskich 9 przewoźników kolejowych.
Z informacji zgromadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe wynika, że przewoźnicy planują uruchomienie wszystkich tych pociągów.
Jak mówi Maciej Domański, rzecznik Urzędu Transportu Kolejowego sytuacja dotycząca strajku niczym nie różni się od innych sytuacji, w których ma miejsce opóźnienie pociągu.
I tak w razie opóźnienia pasażer może zrezygnować z podróży i otrzymać pełen zwrot kosztów biletu, albo zmienić termin lub trasę podróży. Takie możliwości, zgodnie z deklaracjami zarówno PKP Intercity jak i Przewozów Regionalnych mają klienci obu spółek.
Jeżeli opóźnienie pojawi się już po rozpoczęciu podróży pasażer może zrezygnować z kontynuowania podróży i otrzymać zwrot kosztu biletu za tę cześć podróży, z której zrezygnował, może zmienić pociąg, może też zrezygnować z dalszej podróży i wrócić do miejsca w którym ją rozpoczął, jeżeli w wyniku opóźnienia stała się ona bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży. W tym ostatnim przypadku klientowi przysługuje pełen zwrot kosztów zakupionego biletu i prawo do bezpłatnego powrotu do miejsca rozpoczęcia podróży. Przewoźnik ma prawo zażądać udokumentowania, że dalsza podróż była bezcelowa, np. koncert na który klient się wybierał zdążył się skończyć.