Czy Lot Air przejmie Lot

Czy to możliwe, że zarządzanie przewoźnikiem trafi w ręce związków zawodowych? A konkretnie – tej ich części, która założyła spółkę pracowniczą planującą przejęcie firmy?

Publikacja: 30.01.2013 00:12

Wydaje się to nieprawdopodobne. Ale jednak jest możliwe. I to z dwóch powodów.

Po pierwsze: wszystko zależy od tego, jak będzie głosować w najbliższy poniedziałek rada nadzorcza przewoźnika po kolejnym przesłuchaniu kandydatów na prezesa. Trzech z jej ośmiu członków to przedstawiciele związkowców – reprezentujący personel pokładowy Andrzej Rymut i Wojciech Kownas oraz przedstawiciel pilotów Alfred Dudek.

Jeśli więc jeden z kandydatów z krótkiej listy – Paweł Dąbkowski związany z pracowniczą spółką Lot Air – przekona jeszcze któregoś z pozostałych członków rady, ma zapewniony fotel prezesa.

Jak to jest możliwe, by na bardzo krótkiej liście kandydatów na prezesa firmy znalazł się przedstawiciel Lot Air? Zapewne dobrze wypadł w przesłuchaniach i przekonał do swojego programu radę. Ciekawe, jaki program przedstawił. Bo program Lot Air – program konkurencyjnej spółki – przewiduje rozwój linii i to natychmiast, bez cięć. Czyli totalnie pod prąd w stosunku do tego, co – jak przyznają nawet pozostałe związki –  musi zostać w LOT przeprowadzone.

I wreszcie po drugie: gdyby doszło do bankructwa polskiego przewoźnika – a istnieje taka możliwość, jeśli Komisja Europejska nie wyraziłaby zgody na pomoc publiczną i nasza narodowa linia musiałaby zwrócić w szybkim tempie pożyczone 400 mln zł, to spółka pracownicza ma prawo pierwokupu przedsiębiorstwa. Rządowy plan prywatyzacji zakłada, że taka spółka może ubiegać się o leasing pracowniczy bądź też wykupić masę upadłościową.

Dużo by tego nie było – bo dzisiaj majątek LOT to znak firmowy i ludzie, którzy tam nadal pracują.

Wydaje się to nieprawdopodobne. Ale jednak jest możliwe. I to z dwóch powodów.

Po pierwsze: wszystko zależy od tego, jak będzie głosować w najbliższy poniedziałek rada nadzorcza przewoźnika po kolejnym przesłuchaniu kandydatów na prezesa. Trzech z jej ośmiu członków to przedstawiciele związkowców – reprezentujący personel pokładowy Andrzej Rymut i Wojciech Kownas oraz przedstawiciel pilotów Alfred Dudek.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!