Mało chętnych na autobusy z Polski

Produkcja w Polsce spadła o prawie jedną piątą. Skurczył się mocno eksport.

Publikacja: 31.01.2013 17:01

Mało chętnych na autobusy z Polski

Foto: Fotorzepa, Mateusz Dąbrowski MD Mateusz Dąbrowski

Skurczyła się produkcja autobusów. W ubiegłym roku fabryki w Polsce wyprodukowały ich 3838 sztuk – podsumowuje branżowa firma analityczna JMK. To o 938 szt. mniej niż rok wcześniej (- 19,63 proc.). – Ten spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów oraz zdecydowanie słabszego popytu na krajowym rynku – twierdzi Aleksander Kierecki, szef JMK.

W ubiegłym roku fabryki w Polsce wysłały za granicę łącznie 3210 autobusów. To o 596 pojazdów mniej niż przed rokiem, co oznacza spadek o 15,65 proc. Dodatkowo wyeksportowaliśmy jeszcze 45 trolejbusów, ponad 700 podwozi oraz blisko 300 szkieletów konstrukcyjnych.

Według JMK, ponad 15-procentowy spadek eksportu  to przede wszystkim efekt małej dynamiki europejskiego rynku. W porównaniu do roku 2011 wzrósł on zaledwie o 0,6 proc. Tymczasem kraje, które są strategiczne dla naszego eksportu, wykazały w ubiegłym roku znaczące spadki sprzedaży. Do tego grona należą przede wszystkim Włochy (- 30,4 proc.) oraz Francja (- 10,9 proc.). Na szczęście stabilna jest sytuacja na rynkach Szwecji i Niemiec, którzy odnotowali wzrosty sprzedaży. W Europie doskonała koniunktura panuje także w Wielkiej Brytanii, gdzie rynek autobusowy został pobudzony m.in. poprzez państwowe fundusze, jak Green Fund Bus. Niestety, pojazdy z Polski eksportuje tam jedynie Scania i to w coraz mniejszych ilościach. W rezultacie na wyniki eksportowe branży nie ma to większego przełożenia.

Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów wyprodukowanych w Polsce są Niemcy i Szwecja. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk niemieckiego koncernu MAN oraz szwedzkich Volvo i Scania. W 2012 roku ponownie liderem w klasyfikacji odbiorców zostały Niemcy, gdzie trafiło 34 proc eksportowanych autobusów. Druga była Szwecja - 17 proc., a trzecia – podobnie jak w dwóch poprzednich latach – Norwegia z udziałem 7 proc..

Kolejne miejsca to Holandia, Francja, Dania i Austria. Jest jeszcze Finlandia, która awansowała na wyższe miejscu w rankingu dzięki pierwszym zakupom autobusów marki Solaris.

- Nowością w tegorocznym zestawieniu odbiorców jest ponowne pojawienie się takich orientalnych krajów jak Brazylia, Katar czy ZEA, gdzie swoje autobusy eksportuje MAN. Cieszy, że na eksportowej liście zaczynają pojawiać się takie kraje jak Rosja, Białoruś czy Ukraina. Coraz lepiej wygląda także eksport do krajów nadbałtyckich, natomiast stosunkowo mało sprzedajemy autobusów do innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej – podkreśla Kierecki.

Według JMK, w roku 2013 sytuacja powinna się znacznie poprawić. Wszystko za sprawą nowych norm emisji spalin, które zaczną obowiązywać w Unii Europejskiej od 1 stycznia 2014 r. Nowy standard Euro 6 oznacza większe skomplikowanie układu napędowego autobusów i wzrost cen. – Dlatego część firm transportowych będzie chciała szybciej odnowić swój tabor i zakupić pojazdy jeszcze z normą Euro 5. To jest realna szansa na poprawienie wyników naszego eksportu i powrót fabryk do normalnego rytmu produkcyjnego – uważa Kierecki.

Nie wiadomo, co będzie z rynkiem polskim. Tu na szybką poprawę raczej nie ma co liczyć. Ubiegły rok zakończył się w głębokim dołku. Liczba rejestracji spadła w porównaniu z rokiem wcześniejszym o przeszło 18 proc. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 1279 pojazdów, licząc razem segmenty do ciężaru 3,5 tony i powyżej. To oznacza zakupy mniejsze aż o 282 szt. niż rok wcześniej.

Strategiczny obszar dla polskiego rynku – segment autobusów miejskich skurczył się z 938 szt. w 2011 roku do zaledwie 559 szt. w ubiegłym. Ten gigantyczny, przeszło 40-procentowy  spadek jest efektem brakiem unijnych kontraktów, które rok wcześniej znacząco wpłynęły na rynkową koniunkturę.

Jeszcze w pierwszej połowie roku autobusowy rynek utrzymywał dodatni bilans w porównaniu z poprzednim okresem.  Niestety, dwucyfrowe spadki w lutym i od maja do końca roku przełożyły się na ujemny skumulowany rezultat. Decydujący okazał się wrzesień, kiedy zarejestrowano zaledwie 61 autobusów, blisko trzy razy mniej niż rok wcześniej oraz grudzień, który przyniósł spadek rejestracji o prawie 60 proc.

W 2012 roku liderem polskiego rynku została marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 453 autobusy, wliczając zabudowy podwozi rejestrowane również pod inną marką. To wynik lepszy o 3,4 proc. niż przed rokiem. Drugie miejsce zajmuje Solaris Bus & Coach z wynikiem 257 sztuk, trzecią Autosan - 83 sztuk, którego goni MAN z rezultatem 70 sprzedanych pojazdów.

Skurczyła się produkcja autobusów. W ubiegłym roku fabryki w Polsce wyprodukowały ich 3838 sztuk – podsumowuje branżowa firma analityczna JMK. To o 938 szt. mniej niż rok wcześniej (- 19,63 proc.). – Ten spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów oraz zdecydowanie słabszego popytu na krajowym rynku – twierdzi Aleksander Kierecki, szef JMK.

W ubiegłym roku fabryki w Polsce wysłały za granicę łącznie 3210 autobusów. To o 596 pojazdów mniej niż przed rokiem, co oznacza spadek o 15,65 proc. Dodatkowo wyeksportowaliśmy jeszcze 45 trolejbusów, ponad 700 podwozi oraz blisko 300 szkieletów konstrukcyjnych.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca