Resort podał w środę w komunikacie, że zgodnie z założonym harmonogramem, 15 lutego MRR przekazało Komisji Europejskiej odpowiedź na pismo dotyczące wstrzymania płatności na projekty drogowe realizowane przez GDDKiA.
MRR wskazało, że odpowiedź ta zawiera m.in. wyniki zalecanego przez KE przeglądu kontraktów budowlanych realizowanych przez GDDKiA. Zaznaczono, że przegląd ten przeprowadzono pod kątem występowania potencjalnych symptomów zmów przetargowych, a strona polska wykonała go w szerszym zakresie niż oczekiwała tego KE. Zgodnie z komunikatem MRR, mimo że KE oczekiwała dokonania przeglądu na próbie kontraktów, MRR sprawdziło wszystkie przetargi budowlane zawarte przez GDDKiA do końca 2012 r. w ramach Programów Operacyjnych Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ) oraz Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW).
"Celem powyższych działań było zidentyfikowanie przypadków, w których mogło wystąpić ryzyko ewentualnej zmowy przetargowej. Wyniki przeprowadzonego przeglądu nie wykazały występowania symptomów zmowy przetargowej. Po szczegółowym zbadaniu 100 przetargów, można wnioskować, iż nie miała miejsca sytuacja, w której wykonawcy, biorący udział w danym postępowaniu, dokonywali manipulacji, mających na celu uzyskanie danego zamówienia" - napisano w komunikacie MRR.
Resort poinformował, że z uzyskanych danych wynika, że w 73 proc. postępowań przetargowych organizowanych przez GDDKiA umowa została zawarta na kwotę niższą niż zakładana przez zamawiającego. "Dodatkowo, w wyniku analizy wykonawców zamówień, nie odnotowano sytuacji, w której konkretna firma uzyskiwałaby znaczącą część zamówień w danym regionie, co mogłoby budzić podejrzenia zmowy" - zaznaczono.
MRR podkreśliło, że analiza wykazała konkurencyjność rynku przetargów na roboty budowlane w sektorze drogowym w Polsce. Średnia liczba ofert składanych w ramach skontrolowanych postępowań wyniosła 8,94 (złożono najmniej 2 oferty a najwięcej 17 ofert). W sumie, w ramach badanych przetargów, zostały złożone 894 oferty, a przetargi wygrało 71 różnych firm.