Wino Concha y Toro najbardziej prestiżowe

Po raz trzeci na szczycie listy 50 najbardziej podziwianych marek win świata znalazł się argentyńsko – chilijski Concha y Toro. Tuż za nim znalazły się hiszpański Torres i australijski Penfolds

Publikacja: 09.03.2013 19:03

Rocznie sprzedaż lidera zestawienia przygotowanego przez  ceniony w branży alkoholowej magazyn „Drinks International" sięga na świecie 18 mln litrów. Jednak, jak  podkreślają autorzy zestawienia, w przypadku prestiżu nie o wielkość sprzedaży chodzi przede wszystkim. Liczy się jakość wina, związek z regionem, z którego pochodzi, a także prezencja.

Najbardziej znaną marką z rodziny Concha y Toro to – obecne także w Polsce - Casillero del Diablo. Historia firmy zaczęła się 130 lat temu. Don Melchor de Santiago Concha y Toro posadził wówczas w dolinie Maipo krzewy winne przywiezione z francuskiego Bordeaux.  Dziś wina założonej przez niego firmy obecne są na 135 rynkach.

- Ranking, który przygotował "Drinks International" tym razem nie obejmuje najdroższych win na świecie, ale te najbardziej popularnie. W związku z tym oprócz słynnych win z Bordeaux i Burgundii, które zazwyczaj wypełniają takie rankingi, pojawiło się wiele winiarni z innych krajów Europy i nowego świata - mówi "Rz" Wojciech Giebuta redaktor magazynu „Czas Wina". - Co znamiennie w pierwszej trójce znalazły się wielkie koncerny z Ameryki Południowej, Hiszpanii i Australii. W śród 50 wymienionych tu marek, obok takich tuzów jak Château Margaux, Romanée-Conti, mamy także niezwykle popularnie, produkowana na masową skalę niemieckie wino Black Tower - dodaje.

Z roku na rok coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla producentów klasycznych win gronowych staje się Polska.

- Większość z wymienionych w rankingu win jest dostępna u nas w sklepach specjalistycznych , a nawet w delikatesach i supermarketach. Polacy coraz częściej wybierają wino i coraz częściej kupują je świadomie, decydując się na konkretne odmiany winogron czy regiony z których ono pochodzi - mówi Giebuta.

Według firmy badawczej Euromonitor international w  2012 r. Polacy wydali na wina w sumie ponad 3,6 mld zł. To o niemal 6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Instytut badawczy Nielsen policzył natomiast , że od października 2011 r. do września 2012 r.  kupiliśmy ich – i to tylko w sklepach spożywczych i sieciach handlowych – kupiliśmy wina spokojne, czyli klasyczne wina gronowe - za niemal 1,3 mld zł. Rok wcześniej było to o 11,4 proc. mniej.

Liderem rynku win stołowych jest marka Carlo Rossi, oferowana przez firmę CEDC, producenta wódki Żubrówka. Jej udziały w ujęciu wartościowym wynoszą 9 proc. O palmę pierwszeństwa walczy także grupa Ambra z marką El Sol, lider branży winiarskiej. Plan, aby w ciągu 1–1,5 roku zająć drugie miejsce na rynku, ma z kolei spółka Jantoń, do której należy Celebro.

Nadal najpopularniejsze w Polsce są wina z Bułgarii, które sprezentuje znana od lat Sophia. Ich sprzedaż jednak sukcesywnie maleje. Zyskują natomiast wina z Francji, Hiszpanii, Chile czy Włoch. Spory udział w sprzedaży mają także, głównie ze względu na pozycję Carlo Rossi, wina z USA.

Zdaniem ekspertów i przedstawicieli branży sprzedaż wina w Polsce może nadal rosnąć. Nadal daleko nam bowiem do spożycia ich w  innych krajach.

Nie przodujemy także pod względem wydatków na wino. Polska Rada Winiarska podaje - powołując się na dane CMR Retail Metria - że w 2012 r. na wina kosztujące co najmniej 30 zł za butelkę przypadało zaledwie 3,2 proc. sprzedaży. Rok wcześniej było to 4,2 proc.

Niemal 62 proc. gronowych trunków kupionych w Polsce w 2012 r. kosztowało mniej niż 20 zł. Przed rokiem ich udziały były o niemal 4 pkt. proc. niższe.

Zdaniem Wojciecha Giebuty, to, że pijemy najwięcej wina kosztujących nie więcej niż 30 zł za butelkę, nie jest czymś wyjątkowym. Podobnie jest w innych krajach Europy.

-Rośnie u nas  jednak sprzedaż win wyższej kategorii 50 – 100 zł. Coraz częściej zdarzają się koneserzy, którzy robią zakupy płacąc po kilka tysięcy złotych za unikatową butelkę - zaznacza redaktor "Czasu wina".

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?