Rocznie sprzedaż lidera zestawienia przygotowanego przez ceniony w branży alkoholowej magazyn „Drinks International" sięga na świecie 18 mln litrów. Jednak, jak podkreślają autorzy zestawienia, w przypadku prestiżu nie o wielkość sprzedaży chodzi przede wszystkim. Liczy się jakość wina, związek z regionem, z którego pochodzi, a także prezencja.
Najbardziej znaną marką z rodziny Concha y Toro to – obecne także w Polsce - Casillero del Diablo. Historia firmy zaczęła się 130 lat temu. Don Melchor de Santiago Concha y Toro posadził wówczas w dolinie Maipo krzewy winne przywiezione z francuskiego Bordeaux. Dziś wina założonej przez niego firmy obecne są na 135 rynkach.
- Ranking, który przygotował "Drinks International" tym razem nie obejmuje najdroższych win na świecie, ale te najbardziej popularnie. W związku z tym oprócz słynnych win z Bordeaux i Burgundii, które zazwyczaj wypełniają takie rankingi, pojawiło się wiele winiarni z innych krajów Europy i nowego świata - mówi "Rz" Wojciech Giebuta redaktor magazynu „Czas Wina". - Co znamiennie w pierwszej trójce znalazły się wielkie koncerny z Ameryki Południowej, Hiszpanii i Australii. W śród 50 wymienionych tu marek, obok takich tuzów jak Château Margaux, Romanée-Conti, mamy także niezwykle popularnie, produkowana na masową skalę niemieckie wino Black Tower - dodaje.
Z roku na rok coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla producentów klasycznych win gronowych staje się Polska.
- Większość z wymienionych w rankingu win jest dostępna u nas w sklepach specjalistycznych , a nawet w delikatesach i supermarketach. Polacy coraz częściej wybierają wino i coraz częściej kupują je świadomie, decydując się na konkretne odmiany winogron czy regiony z których ono pochodzi - mówi Giebuta.