Wino Concha y Toro najbardziej prestiżowe

Po raz trzeci na szczycie listy 50 najbardziej podziwianych marek win świata znalazł się argentyńsko – chilijski Concha y Toro. Tuż za nim znalazły się hiszpański Torres i australijski Penfolds

Publikacja: 09.03.2013 19:03

Rocznie sprzedaż lidera zestawienia przygotowanego przez  ceniony w branży alkoholowej magazyn „Drinks International" sięga na świecie 18 mln litrów. Jednak, jak  podkreślają autorzy zestawienia, w przypadku prestiżu nie o wielkość sprzedaży chodzi przede wszystkim. Liczy się jakość wina, związek z regionem, z którego pochodzi, a także prezencja.

Najbardziej znaną marką z rodziny Concha y Toro to – obecne także w Polsce - Casillero del Diablo. Historia firmy zaczęła się 130 lat temu. Don Melchor de Santiago Concha y Toro posadził wówczas w dolinie Maipo krzewy winne przywiezione z francuskiego Bordeaux.  Dziś wina założonej przez niego firmy obecne są na 135 rynkach.

- Ranking, który przygotował "Drinks International" tym razem nie obejmuje najdroższych win na świecie, ale te najbardziej popularnie. W związku z tym oprócz słynnych win z Bordeaux i Burgundii, które zazwyczaj wypełniają takie rankingi, pojawiło się wiele winiarni z innych krajów Europy i nowego świata - mówi "Rz" Wojciech Giebuta redaktor magazynu „Czas Wina". - Co znamiennie w pierwszej trójce znalazły się wielkie koncerny z Ameryki Południowej, Hiszpanii i Australii. W śród 50 wymienionych tu marek, obok takich tuzów jak Château Margaux, Romanée-Conti, mamy także niezwykle popularnie, produkowana na masową skalę niemieckie wino Black Tower - dodaje.

Z roku na rok coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla producentów klasycznych win gronowych staje się Polska.

- Większość z wymienionych w rankingu win jest dostępna u nas w sklepach specjalistycznych , a nawet w delikatesach i supermarketach. Polacy coraz częściej wybierają wino i coraz częściej kupują je świadomie, decydując się na konkretne odmiany winogron czy regiony z których ono pochodzi - mówi Giebuta.

Według firmy badawczej Euromonitor international w  2012 r. Polacy wydali na wina w sumie ponad 3,6 mld zł. To o niemal 6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Instytut badawczy Nielsen policzył natomiast , że od października 2011 r. do września 2012 r.  kupiliśmy ich – i to tylko w sklepach spożywczych i sieciach handlowych – kupiliśmy wina spokojne, czyli klasyczne wina gronowe - za niemal 1,3 mld zł. Rok wcześniej było to o 11,4 proc. mniej.

Liderem rynku win stołowych jest marka Carlo Rossi, oferowana przez firmę CEDC, producenta wódki Żubrówka. Jej udziały w ujęciu wartościowym wynoszą 9 proc. O palmę pierwszeństwa walczy także grupa Ambra z marką El Sol, lider branży winiarskiej. Plan, aby w ciągu 1–1,5 roku zająć drugie miejsce na rynku, ma z kolei spółka Jantoń, do której należy Celebro.

Nadal najpopularniejsze w Polsce są wina z Bułgarii, które sprezentuje znana od lat Sophia. Ich sprzedaż jednak sukcesywnie maleje. Zyskują natomiast wina z Francji, Hiszpanii, Chile czy Włoch. Spory udział w sprzedaży mają także, głównie ze względu na pozycję Carlo Rossi, wina z USA.

Zdaniem ekspertów i przedstawicieli branży sprzedaż wina w Polsce może nadal rosnąć. Nadal daleko nam bowiem do spożycia ich w  innych krajach.

Nie przodujemy także pod względem wydatków na wino. Polska Rada Winiarska podaje - powołując się na dane CMR Retail Metria - że w 2012 r. na wina kosztujące co najmniej 30 zł za butelkę przypadało zaledwie 3,2 proc. sprzedaży. Rok wcześniej było to 4,2 proc.

Niemal 62 proc. gronowych trunków kupionych w Polsce w 2012 r. kosztowało mniej niż 20 zł. Przed rokiem ich udziały były o niemal 4 pkt. proc. niższe.

Zdaniem Wojciecha Giebuty, to, że pijemy najwięcej wina kosztujących nie więcej niż 30 zł za butelkę, nie jest czymś wyjątkowym. Podobnie jest w innych krajach Europy.

-Rośnie u nas  jednak sprzedaż win wyższej kategorii 50 – 100 zł. Coraz częściej zdarzają się koneserzy, którzy robią zakupy płacąc po kilka tysięcy złotych za unikatową butelkę - zaznacza redaktor "Czasu wina".

Rocznie sprzedaż lidera zestawienia przygotowanego przez  ceniony w branży alkoholowej magazyn „Drinks International" sięga na świecie 18 mln litrów. Jednak, jak  podkreślają autorzy zestawienia, w przypadku prestiżu nie o wielkość sprzedaży chodzi przede wszystkim. Liczy się jakość wina, związek z regionem, z którego pochodzi, a także prezencja.

Najbardziej znaną marką z rodziny Concha y Toro to – obecne także w Polsce - Casillero del Diablo. Historia firmy zaczęła się 130 lat temu. Don Melchor de Santiago Concha y Toro posadził wówczas w dolinie Maipo krzewy winne przywiezione z francuskiego Bordeaux.  Dziś wina założonej przez niego firmy obecne są na 135 rynkach.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Nowe sankcje USA na Rosję. Przejęcie Santandera. Unia kusi naukowców z USA
Biznes
USA daleko do 5 proc. PKB na obronność
Biznes
Budowa fregaty Burza rozpoczęta w Stoczni Wojennej
Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku