Dwieście autobusów wartych 64 mln euro dostarczy do Belgradu polski producent Solaris. Będzie to realizacja przetargu wygranego przez firmę z podpoznańskiego Bolechowa, w którym startowali najważniejsi potentaci branży z całej Europy. Realizacja kontraktu zacznie się na przełomie czerwca i lipca. Wszystkie autobusy dotrą do odbiorcy jeszcze w tym roku. To niskopodłogowe modele typu Urbino 18, do których Solaris dostarczy także części zamienne. Pojazdy będą w pełni klimatyzowane i spełnią normę emisji spalin Euro 5. W każdym zostanie zainstalowany system monitoringu składający się z 7 kamer. – Zapewniamy produkt na najwyższym europejskim poziomie, który gwarantuje komfort i bezpieczeństwo podróżowania – twierdzi Małgorzata Olszewska, członek zarządu Solarisa ds. sprzedaży i marketingu.

Do tej pory w Serbii pojazdy marki Solaris są wykorzystywane w miejscowości Novi Sad, dokąd w 2011 roku zostało dostarczonych sześć autobusów Solaris Urbino12 napędzanych sprężonym gazem ziemnym.

Polska jest jednym z wiodących producentów autobusów w Europie. Swoje fabryki ma tu MAN, Scania oraz Volvo. Jesienią ubiegłego roku zarząd Volvo Bus Corporation zadecydował o przeniesieniu do Wrocławia produkcji ze szwedzkiego Seffle. - Plan koncernu zakłada, by produkcję zlokalizować w jednym dużym centrum przemysłowym, a fabryka we Wrocławiu jest największym europejskim producentem kompletnych autobusów Volvo – powiedział „Rz" Krzysztof Trembecki, dyrektor finansowy Volvo Polska.

Duża produkcja eksportowa nie wpływa jednak na rynek polski, który słabnie. Liczba rejestracji spadła w roku 2012 porównaniu z rokiem wcześniejszym o przeszło 18 proc. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 1279 pojazdów, licząc razem segmenty do ciężaru 3,5 tony i powyżej. To oznacza zakupy mniejsze aż o 282 szt. niż rok wcześniej. Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) przygotowanego we współpracy z branżową firmą analityczną JMK, Strategiczny obszar dla polskiego rynku – segment autobusów miejskich skurczył się z 938 szt. w 2011 roku do zaledwie 559 szt. w ubiegłym. Ten gigantyczny, przeszło 40-procentowy  spadek jest efektem brakiem unijnych kontraktów, które rok wcześniej znacząco wpłynęły na rynkową koniunkturę.

Słaby okazał się także początek 2013 roku. W lutym 2013 zarejestrowano 72 autobusy, co oznacza 16,3-procentowyu spadek w porównaniu do ub. roku. Według PZPM, wśród pojazdów użytkowych autobusy ponoszą największe straty i to zarówno w ostatnim miesiącu jak i biorąc pod uwagę wielkości skumulowane. Od początku roku zarejestrowano 128 nowych autobusów, czyli o jedną trzecią mniej niż o tej porze przed rokiem.