Reklama

PKP PLK przygotowuje kolejne projekty do realizacji

Ruszają przetargi na przygotowanie dokumentacji do przebudowy torów, które będą finansowane z dotacji unijnych na lata 2014–2020.

Publikacja: 28.03.2013 02:20

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe może dostać ok. 30 mld zł na inwestycje z nowego budżetu Unii Europejskiej na lata 2014–2020. W 2007 roku, kiedy spółka dostała na ten cel pierwszy zastrzyk unijnej gotówki, nie miała przygotowanych projektów.  W efekcie większość  prac jest znacznie opóźniona, a części nie uda się zrealizować na czas.

By nie powtórzyć tych błędów, przygotowanie inwestycji rozpoczęto już teraz.  W tym roku PKP PLK planuje wydać ok.  102 mln zł na prace przygotowawcze, w przyszłym już o ok. 70 mln zł więcej, a w roku 2015  zapłaci za projekty już ok.  225 mln zł. PKP PLK zapowiedziała przygotowanie harmonogramu zadań do realizacji do roku 2020, tak by sukcesywnie ogłaszano przetargi i realizowano prace, zamiast robić to wszystko naraz.

– Nie ma obawy, że  zabraknie firm do realizacji prac. W Polsce już działa wiele koncernów  z całej Europy. Jeżeli tylko będą kontrakty  do realizacji z uczciwą marżą, jestem w stanie czterokrotnie powiększyć swoje moce przerobowe – mówi Zbigniew Jakubas, właściciel Ferroco.

Przetargi na liście

– Inwestycje w kolejnej perspektywie finansowej UE będą uzupełnieniem i rozszerzeniem aktualnie realizowanych przez PKP PLK. Priorytet mają linie o znaczeniu korytarzowym łączące duże miasta, ośrodki gospodarcze i spinające granice Polski – mówi Aleksander Wołowiec, wiceprezes PKP PLK odpowiedzialny za inwestycje. – Szykujemy się do tych inwestycji, realizując kontrakty na przygotowanie i opracowanie dokumentacji projektowej, tak by można było sprawnie przeprowadzić prace budowlane w momencie, gdy będziemy mogli korzystać ze środków z nowej perspektywy – dodaje Wołowiec.

W ubiegłym tygodniu został ogłoszony przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla ok. 36 km Sadowne  – Krzyże na trasie z Warszawy do Białegostoku, czyli kolejny fragment Rail Baltica. Projekt ma kosztować ok. 44 mln zł i być gotowy w ciągu dwóch lat od podpisania umowy.

Reklama
Reklama

– W najbliższym czasie ogłoszone zostaną również przetargi m.in. na  prace projektowe dla tunelu pod Łodzią i linii z Otwocka do Lublina – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych.

Na liście linii kolejowych, które mają być modernizowane po 2014 roku, znajduje się m.in. trasa z Warszawy do Poznania, z Grodziska Mazowieckiego przez Kraków, Katowice do Zwardonia, z Warszawy- -Okęcia do Radomia czy z Grudziądza do Malborka.  W planach jest również przygotowanie budowy nowego toru  z lotniska w Pyrzowicach pod Katowicami do Katowic.

Zmiana zasad

Doświadczenia zdobyte  podczas dotychczas realizowanych prac pokazały, że najwięcej  problemów wykonawcy mają na etapie projektowania, a nie samych prac budowlanych. Na rynek zamiast przetargów w systemie „projektuj i buduj"  mają coraz częściej  trafiać osobne przetargi na  projektowanie i na  prace budowlane.

– Kontrakty na samą budowę są dla nas o tyle korzystniejsze, że decydując się na nie, wiemy  z czym przyjdzie nam się zmierzyć – mówi Zbigniew Jakubas.  – Dla PKP  PLK jest  to też system bezpieczniejszy, bo bardziej przewidywalny – podsumowuje Jakubas.

– Nie ma idealnego rozwiązania, każde ma swoje plusy i minusy. Z punktu widzenia wykonawcy kontrakty na budowę są mniej ryzykowne, bo nie odpowiada ona za błędy projektowe, natomiast  projekty robione pod okiem wykonawcy są  bardziej związane z realiami występującymi na placu budowy – mówi Maciej Radziwiłł, szef rady nadzorczej Trakcji.

W ubiegłym tygodniu PKP PLK otworzyła oferty w dwóch  przetargach na rewitalizacje torów. Prace  na linii 131 na odcinkach Bytom Północ – Tarnowskie Góry oraz Kalety – Strzebiń wyceniła na 61,8 mln zł. Najtańsza oferta jest droższa o ponad 2,3  mln zł. Rewitalizacja  odcinków  Gliwice Łabędy – Gliwice – Zabrze i Ruda Chebzie – Chorzów Batory oraz Sosnowiec Jęzor – Mysłowice miała kosztować 109,9 mln zł. Najtańszą ofertę wyceniono na  na 89,7 mln zł.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama