PKP PLK przygotowuje kolejne projekty do realizacji

Ruszają przetargi na przygotowanie dokumentacji do przebudowy torów, które będą finansowane z dotacji unijnych na lata 2014–2020.

Publikacja: 28.03.2013 02:20

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe może dostać ok. 30 mld zł na inwestycje z nowego budżetu Unii Europejskiej na lata 2014–2020. W 2007 roku, kiedy spółka dostała na ten cel pierwszy zastrzyk unijnej gotówki, nie miała przygotowanych projektów.  W efekcie większość  prac jest znacznie opóźniona, a części nie uda się zrealizować na czas.

By nie powtórzyć tych błędów, przygotowanie inwestycji rozpoczęto już teraz.  W tym roku PKP PLK planuje wydać ok.  102 mln zł na prace przygotowawcze, w przyszłym już o ok. 70 mln zł więcej, a w roku 2015  zapłaci za projekty już ok.  225 mln zł. PKP PLK zapowiedziała przygotowanie harmonogramu zadań do realizacji do roku 2020, tak by sukcesywnie ogłaszano przetargi i realizowano prace, zamiast robić to wszystko naraz.

– Nie ma obawy, że  zabraknie firm do realizacji prac. W Polsce już działa wiele koncernów  z całej Europy. Jeżeli tylko będą kontrakty  do realizacji z uczciwą marżą, jestem w stanie czterokrotnie powiększyć swoje moce przerobowe – mówi Zbigniew Jakubas, właściciel Ferroco.

Przetargi na liście

– Inwestycje w kolejnej perspektywie finansowej UE będą uzupełnieniem i rozszerzeniem aktualnie realizowanych przez PKP PLK. Priorytet mają linie o znaczeniu korytarzowym łączące duże miasta, ośrodki gospodarcze i spinające granice Polski – mówi Aleksander Wołowiec, wiceprezes PKP PLK odpowiedzialny za inwestycje. – Szykujemy się do tych inwestycji, realizując kontrakty na przygotowanie i opracowanie dokumentacji projektowej, tak by można było sprawnie przeprowadzić prace budowlane w momencie, gdy będziemy mogli korzystać ze środków z nowej perspektywy – dodaje Wołowiec.

W ubiegłym tygodniu został ogłoszony przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla ok. 36 km Sadowne  – Krzyże na trasie z Warszawy do Białegostoku, czyli kolejny fragment Rail Baltica. Projekt ma kosztować ok. 44 mln zł i być gotowy w ciągu dwóch lat od podpisania umowy.

– W najbliższym czasie ogłoszone zostaną również przetargi m.in. na  prace projektowe dla tunelu pod Łodzią i linii z Otwocka do Lublina – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych.

Na liście linii kolejowych, które mają być modernizowane po 2014 roku, znajduje się m.in. trasa z Warszawy do Poznania, z Grodziska Mazowieckiego przez Kraków, Katowice do Zwardonia, z Warszawy- -Okęcia do Radomia czy z Grudziądza do Malborka.  W planach jest również przygotowanie budowy nowego toru  z lotniska w Pyrzowicach pod Katowicami do Katowic.

Zmiana zasad

Doświadczenia zdobyte  podczas dotychczas realizowanych prac pokazały, że najwięcej  problemów wykonawcy mają na etapie projektowania, a nie samych prac budowlanych. Na rynek zamiast przetargów w systemie „projektuj i buduj"  mają coraz częściej  trafiać osobne przetargi na  projektowanie i na  prace budowlane.

– Kontrakty na samą budowę są dla nas o tyle korzystniejsze, że decydując się na nie, wiemy  z czym przyjdzie nam się zmierzyć – mówi Zbigniew Jakubas.  – Dla PKP  PLK jest  to też system bezpieczniejszy, bo bardziej przewidywalny – podsumowuje Jakubas.

– Nie ma idealnego rozwiązania, każde ma swoje plusy i minusy. Z punktu widzenia wykonawcy kontrakty na budowę są mniej ryzykowne, bo nie odpowiada ona za błędy projektowe, natomiast  projekty robione pod okiem wykonawcy są  bardziej związane z realiami występującymi na placu budowy – mówi Maciej Radziwiłł, szef rady nadzorczej Trakcji.

W ubiegłym tygodniu PKP PLK otworzyła oferty w dwóch  przetargach na rewitalizacje torów. Prace  na linii 131 na odcinkach Bytom Północ – Tarnowskie Góry oraz Kalety – Strzebiń wyceniła na 61,8 mln zł. Najtańsza oferta jest droższa o ponad 2,3  mln zł. Rewitalizacja  odcinków  Gliwice Łabędy – Gliwice – Zabrze i Ruda Chebzie – Chorzów Batory oraz Sosnowiec Jęzor – Mysłowice miała kosztować 109,9 mln zł. Najtańszą ofertę wyceniono na  na 89,7 mln zł.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe może dostać ok. 30 mld zł na inwestycje z nowego budżetu Unii Europejskiej na lata 2014–2020. W 2007 roku, kiedy spółka dostała na ten cel pierwszy zastrzyk unijnej gotówki, nie miała przygotowanych projektów.  W efekcie większość  prac jest znacznie opóźniona, a części nie uda się zrealizować na czas.

By nie powtórzyć tych błędów, przygotowanie inwestycji rozpoczęto już teraz.  W tym roku PKP PLK planuje wydać ok.  102 mln zł na prace przygotowawcze, w przyszłym już o ok. 70 mln zł więcej, a w roku 2015  zapłaci za projekty już ok.  225 mln zł. PKP PLK zapowiedziała przygotowanie harmonogramu zadań do realizacji do roku 2020, tak by sukcesywnie ogłaszano przetargi i realizowano prace, zamiast robić to wszystko naraz.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca