Manna z prywatyzacji lotnisk w Hiszpanii

AENA, właściciel lotnisk w Hiszpanii, największy na świecie, chce uzyskać do końca roku ok. 6 mld euro ze sprzedaży udziałów

Publikacja: 15.06.2013 16:13

AENA ma udziały w 23 lotniskach poza Hiszpanią

AENA ma udziały w 23 lotniskach poza Hiszpanią

Foto: Bloomberg

AENA, instytucja należąca w całości do skarbu państwa prowadzi tylko w Hiszpanii 46 lotnisk, w tym madryckie Barajas, będące ważnym punktem przesiadek w lotach do Ameryki Łacińskiej.

Rocznie przewija się przez nie 200 mln podróżnych, głównie w Hiszpanii (w 2012 r. kraj ten odwiedziło 58 mln cudzoziemców). Specjaliści oceniają wartość tego operatora na 12-15 mld euro, 8-10 razy więcej od jego rocznych obrotów z działalności. AENA jest wart 9 razy więcej od Fraportu, operatora lotniska we Frankfurcie, zarządzającego także lotniskami w Peru i Turcji.

Sprzedaż udziałów zapewni bardzo potrzebne pieniądze, których rząd może użyć na zmniejszenie własnych problemów finansowych. Mogą też pójść na zmniejszenie ogromnego długu 12 mld euro, powstałego na skutek koniecznej rozbudowy lotnisk Barajas i El Prat w Barcelonie.

Nie wiadomo jeszcze, w jakiej postaci nastąpi sprzedaż tych udziałów, ani kiedy. Znający sprawę twierdzą jednak anonimowo, że plany są już gotowe, a do sprzedaży dojdzie najpóźniej na początku przyszłego roku.

Proces częściowej prywatyzacji nie powinien być trudny mimo sytuacji gospodarczej w Hiszpanii — ocenia jeden z bankierów inwestycyjnych, nie związany z całą operacją. — To bardzo atrakcyjne aktywa. Nie sądzę, by były problemy z ich sprzedażą, bo są klasy światowej zarówno ze względu na pozycję Hiszpanii jako kraju odwiedzanego przez turystów, jak i z powodu jego powiązań z Ameryką Łacińską. Jedno na co powinni uważać, to, żeby nie porozbijać ich ma małe kawałki, bo wtedy zmaleje zainteresowanie.

Urzędnicy z resortu robót publicznych mówili głośno i oficjalnie, że do prywatyzacji dojdzie przed końcem roku. Sprzedaż udziałów w AENA była planowana od lat, w 2011 r. odroczono ją z powodu złych warunków na rynku. — Nie sfinalizowaliśmy jeszcze tego projektu, ale założenie jest, by zrobić to w tym roku — powiedział kilka dni temu minister infrastruktury, Rafael Catala.

Opcje

Jednym z rozwiązań byłaby prywatyzacja poprzez sprzedaż udziałów strategicznym udziałowcom, uważanym za partnerów długoterminowych, i inwestorom instytucjonalnym. W ten sposób do 60 proc. udziałów trafiłoby w prywatne ręce. Mogłoby to nastąpić pod koniec roku albo na wiosnę 2014, zależnie od rynku. Rząd wybrał na doradców banki Lazard i N+1.

- Istnieje duża chęć kupna tego rodzaju aktywów, które wykazują odporność na trudności w gospodarce. Trudno tylko przekonać, że są więcej warte — twierdzi ten sam bankier inwestycyjny z Londynu.

Przedstawiciele rządu mówią na razie o sprzedaży mniejszościowego udziału, chociaż decyzja o sprzedaniu więcej zwiększyłaby wartość oferty, bo dawałaby więcej do powiedzenia o sposobie zarządzania operatorem.

AENA ma także udziały w 23 lotniskach poza Hiszpanią; sama negocjuje z hiszpańską firmą od infrastruktury, Abertis kupno londyńskiego Luton. Planuje też własną ekspansję, chcąc przeciwstawić się zapaści gospodarczej w Hiszpanii, pragnie ponadto wykorzystać swe kulturowe powiązania z Ameryką Łacińską. W 2011 r. Hiszpania była czwartym najbardziej odwiedzanym krajem na świecie — wynika z danych ONZ.

Operator podwyższył niedawno opłaty lotniskowe, dostosowując je — jak twierdzi — do obowiązujących w Europie. Sprzedaje nowe zezwolenia i licencje na świadczenie różnych usług: obsługę bagaży, parkingów i lotnictwa prywatnego (indywidualnego).

AENA, instytucja należąca w całości do skarbu państwa prowadzi tylko w Hiszpanii 46 lotnisk, w tym madryckie Barajas, będące ważnym punktem przesiadek w lotach do Ameryki Łacińskiej.

Rocznie przewija się przez nie 200 mln podróżnych, głównie w Hiszpanii (w 2012 r. kraj ten odwiedziło 58 mln cudzoziemców). Specjaliści oceniają wartość tego operatora na 12-15 mld euro, 8-10 razy więcej od jego rocznych obrotów z działalności. AENA jest wart 9 razy więcej od Fraportu, operatora lotniska we Frankfurcie, zarządzającego także lotniskami w Peru i Turcji.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca