Lot,Bruksela,plan naprawczy,UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów złoży dziś w Komisji Europejskiej program naprawczy przewoźnika.

Publikacja: 20.06.2013 02:01

Za miesiąc LOT ma odebrać czwartego dreamlinera

Za miesiąc LOT ma odebrać czwartego dreamlinera

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Korespondencja z Tajpej

– To jest plan najlepszy z możliwych i jedyny, jaki daje realną szansę na uzyskanie trwałej rentowności w perspektywie 2–3 lat – powiedział „Rz" podczas konferencji Star Alliance w Tajpej Sebastian Mikosz, prezes spółki. – Mam świadomość, że KE po otwarciu postępowania wyjaśniającego będzie nam zadawała setki pytań. Od kolegów z innych linii wiemy, że będziemy musieli zawieźć do Brukseli „szafę" dodatkowych dokumentów – dodaje.

Pomocą publiczną dla LOT w Brukseli zajmuje się trzech urzędników. – Z pytań, które już nam zadawali, można wywnioskować, że są doskonale zorientowani w całej sprawie. Zrobimy wszystko, co wymagane, by decyzję KE otrzymać jak najszybciej – mówi Mikosz.

Komisja musi też zostać przekonana, że pomoc publiczna dla linii rzeczywiście ma na celu ratowanie firmy, a nie jej subsydiowanie, żeby mogła lepiej konkurować.

Dlatego ważny jest powrót dreamlinerów, które dają szansę na większy popyt na klasę biznes. – Nie możemy jednak powiedzieć: dreamliner wyprowadzi nas z turbulencji. Pełny finansowy efekt odczujemy w przyszłym roku. Bieżący rok będzie poważnie obciążony między innymi podwójnym leasingiem samolotów, bo przecież musieliśmy czymś latać, kiedy B-787 stały na płytach lotnisk – mówi Mikosz.

Podczas trwającego Międzynarodowego Salonu Lotniczego na Le Bourget pod Paryżem prezes LOT i wiceminister skarbu Rafał Baniak, odpowiadający za tę spółkę w Ministerstwie Skarbu Państwa, spotkali się z kierownictwem Boeinga. – Jestem zdeterminowany, by doprowadzić te rozmowy do końca. Mam świadomość, że ani Boeing, ani LOT, tak samo jak i inne linie zmuszone do uziemienia B-787, nie mają zamiaru tych rozmów przedłużać – uważa szef polskiego przewoźnika. Kolejna runda rozmów ma się odbyć około 20 lipca w Seattle, przy okazji odbioru 4. dreamlinera LOT.

Na 27 czerwca zaplanowane jest kolejne walne zgromadzenie akcjonariuszy LOT. – Wyniki głosowania dotyczącego planu restrukturyzacji zostaną  natychmiast przekazane do Komisji Europejskiej. W ten sposób będę mógł definitywnie zamknąć rok 2012 – podkreśla Mikosz.

WZA będzie również decydować, czy obniżyć kapitał zakładowy przewoźnika z ponad 447 mln zł do ok. 4,47 mln zł. Wartość nominalna jednej akcji spółki ma być zmniejszona ze 100 zł do 1 zł. Wniosek o uzupełnienie porządku obrad walnego zgromadzenia o uchwały w sprawie zgody na zbycie aktywów trwałych, obniżenia kapitału zakładowego i dokonania zmian w statucie spółki złożył Skarb Państwa.

Operacja ta ma na celu wyrównanie strat poniesionych przez linię. W 2012 r. PLL LOT stracił na podstawowej działalności, czyli przewozie pasażerów, 146,5 mln zł. Strata netto wyniosła w tym czasie blisko 400 mln zł.

—pap

Rozmowa z szefem portugalskiej linii TAP Fernando Pinto na ekonomia.rp.pl

Biznes
Rosjanie podlizują się Muskowi. Nazwali go „wyjątkowym liderem”
Biznes
Marchewka Putina dla Trumpa. Zarobi tajemnicza firma i Kreml
Biznes
Kto straci, a kto zyska na amerykańskich cłach? Banki obawiają się darmowych kredytów
Biznes
PGZ otwiera biuro w Brukseli i chce więcej eksportować
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Czy zachodni biznes wróci do Rosji? Wyniki badania są jednoznaczne
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń