Hamuje sprzedaż napojów

W pierwszych pięciu miesiącach 2013 roku Polacy kupili o niemal 1 proc. napojów bezalkoholowych mniej niż rok wcześniej. Początek lata jest bardziej udany, ale o optymizm na rynku trudno.

Publikacja: 03.07.2013 15:44

Hamuje sprzedaż napojów

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

- Pierwsze półrocze było bardzo udane dla Kingi Pienińskiej. Jej sprzedaż zanotowała dwucyfrowy wzrost – mówi „Rz" Paweł Zieliński, wiceprezes spółki GFT Goldfruct produkującej Kingę Pienińską. – To, m.in. efekt przemyślanej strategii marki i jej rewitalizacji, nowoczesnej komunikacji zewnętrznej, a także nawiązania efektywnej współpracy z kolejnymi partnerami handlowymi, np. z siecią hoteli Accor czy grupą Polomarket – dodaje.

GFT Goldfruct nie narzeka także na początek sezonu.

- W ubiegłym roku po czerwcu załamała się pogoda, w tym roku na razie aura jest dla branży bardziej  łaskawa – mówi Paweł Zieliński.

Nie wszyscy mają jednak powody do zadowolenia.  - Producenci napojów nie wpadają w zachwyt nad tym, co dzieje się na rynku – mówi „Rz" Wojciech Rutkowski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej – Przemysł Rozlewniczy (KIG- PR). – Pozytywne jest to, że w ostatnim czasie pogoda w końcu zaczęła się poprawiać i mamy prawdziwe lato – dodaje.

Coca–Cola HBC Polska podaje za firmą badawczą Nielsen, że od stycznia do maja 2013 r. sprzedaż napojów bezalkoholowych spadła o 0,9 proc.

Wojciech Rutkowski zaznacza, że oprócz kiepskiej pogody w pierwszych miesiącach tego roku, negatywny wpływ na popyt na napoje bezalkoholowe miało spowolnienie gospodarcze.

– Konsumenci ostrożniej wydają pieniądze  i szukają tańszych zamienników – mówi prezes KIG – PR. – Dlatego nektary i napoje zyskują kosztem soków, zwiększa się też popularność relatywnie taniej wody. Sprzedaż tej ostatniej nie rośnie już jednak w tempie dwucyfrowym, ale nadal zachowuje się lepiej  niż cały rynek – dodaje.

- Jedyną kategorią, która w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku wykazywała nieznaczną tendencję wzrostową była woda – potwierdza Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych HBC Polska.

Popyt na wodę zwiększył się od stycznia do maja 2013 r. o 1,6 proc. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy jej sprzedaż poszła natomiast w górę o 4,1 proc.

Polacy chcą kupować wodę także dlatego, że wiedzą coraz więcej o zdrowym stylu życia i odżywiania. – Wodę coraz częściej piją także dzieci – zwraca uwagę Rutkowski.

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku słabo wypadły natomiast, np.  napoje energetyczne i izotoniczne. Ich sprzedaż zmalała odpowiednio o 7,1 i 6,4 proc.

Branża napojowa liczy na to, że w dłuższej perspektywie rosła będzie sprzedaż nie tylko wody.

- Oceniamy, iż w perspektywie długookresowej 2014-2020 będą rosły wszystkie kategorie napojowe – mówi Iwona Jacaszek.

Dla „Rzeczpospolitej"

Barbara Bożek-Paczesny, prokurent firmy Ustronianka

Tegoroczna aura zdecydowanie nie sprzyja producentom napojów. Długa zima, chłodny i deszczowy kwiecień oraz niskie temperatury to zdecydowanie nieciekawe rozpoczęcie sezonu. Należy jednak pamiętać, że nie przesądza to jeszcze o całym roku. Co prawda rynek wód i napojów jest mocno uzależniony od pogody, jednak sezonowość w pewnych kategoriach, np. wody funkcjonalne ma mniejsze znaczenie. Coraz bardziej świadomi wagi swojego zdrowia konsumenci, niezależnie od pory roku poszukują produktów, które wspomagają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Moda na zdrowy styl życia, w który doskonale wpisują się nasze produkty, np. Ustronianka z Jodem, daje perspektywę znacznych wzrostów sprzedaży.

- Pierwsze półrocze było bardzo udane dla Kingi Pienińskiej. Jej sprzedaż zanotowała dwucyfrowy wzrost – mówi „Rz" Paweł Zieliński, wiceprezes spółki GFT Goldfruct produkującej Kingę Pienińską. – To, m.in. efekt przemyślanej strategii marki i jej rewitalizacji, nowoczesnej komunikacji zewnętrznej, a także nawiązania efektywnej współpracy z kolejnymi partnerami handlowymi, np. z siecią hoteli Accor czy grupą Polomarket – dodaje.

GFT Goldfruct nie narzeka także na początek sezonu.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca