Panasonic zainwestował w Gorenje 10 mln euro i kupił pakiet akcji tego słoweńskiego producenta AGD. Aby zapewnić korzyści z sojuszu zarówno dotychczasowym, jak i nowym udziałowcom, Gorenje dokona podwyższenia kapitału i będzie notowana na więcej niż jednej giełdzie.

Firmy poinformowały dzisiaj o zawarciu długoterminowego sojuszu strategicznego, który będzie wykorzystywać atuty i możliwości obu firm, a także zwiększać ich rentowność i konkurencyjność w Europie z korzyścią dla konsumentów. Sojusz ma opierać się na dwóch filarach: wspólnych działaniach badawczo-rozwojowych i współdzieleniu wybranych platform produkcyjnych niektórych kategorii produktów (pralek, lodówek i piekarników do zabudowy), a także wspólnym korzystaniu z sieci sprzedaży i doświadczenia marketingowego z myślą o dystrybucji w całej Europie.

W ramach sojuszu Gorenje i Panasonic będą wspólnie prowadzić działania badawczo-rozwojowe, produkcję i sprzedaż. Początkowo główny nacisk zostanie położony na wspólne opracowywanie pralek nowej generacji na rynek UE, produkcję przez Gorenje lodówek marki Panasonic na rynek UE, Rosji i pozostałych krajów WNP, a także możliwości wspólnej dystrybucji wybranych urządzeń kuchennych do zabudowy firmy Panasonic w Europie i produkcję piekarników do zabudowy przez Gorenje.

- Synergie w obszarze wzornictwa, produkcji i sprzedaży przyniosą korzyści obu przedsiębiorstwom, a pośrednio także konsumentom i innym zainteresowanym stronom. Partnerstwo to stworzy obu firmom różne możliwości zarówno obecnie, jak i w kolejnych latach - mówi Franjo Bobinac, prezes Gorenje

- Cieszymy się z możliwości budowy solidnej i trwałej platformy, która wzmocni pozycję obu firm na europejskim rynku urządzeń AGD. Efektem połączenia naszych uzupełniających się technologii produktowych i produkcyjnych, kanałów sprzedaży i doświadczenia marketingowego będą w ciągu najbliższych lat zaawansowane, inteligentne i ekologiczne urządzenia dla konsumentów z całej Europy, w tym Rosji – mówi Laurent Abadie, dyrektor generalny Panasonic Europe.