Nasze e-sklepy podbijają świat

Małe polskie firmy odważnie wychodzą z ofertą za granicę. I zdobywają uznanie klientów także poza Europą.

Publikacja: 27.07.2013 01:01

Nasze e-sklepy podbijają świat

Foto: art-madam.pl

– To, co zainteresuje klienta niemieckiego, nie zawsze znajdzie klienta w Polsce. W naszej pracowni powstają teraz projekty, które są realizowane z myślą o sprzedaży w konkretnym kraju. To się świetnie sprawdza – mówi Iwona Górska, założycielka marki Ifffka, pod którą sprzedaje ubrania czy biżuterię. W ciągu ostatniego roku za 2/3  jej obrotów odpowiadał eksport na rynki europejskie.

Tej i wielu podobnym firmom szansę dotarcia do klientów z innych państw dał serwis DaWanda, który jest platformą sprzedaży dla lokalnych producentów choćby rękodzieła. W Polsce działa od roku i obecnie za jego pośrednictwem sprzedaje 2,5 tys. twórców. Co więcej, średnio 30 proc. asortymentu trafia za granicę. Ogromnym rynkiem dla polskich pracowni autorskich są Niemcy. To tam wędruje aż 70 proc. eksportu z polskiej DaWandy.

33 procent polskich sklepów internetowych prowadzi już sprzedaż na rynki państw europejskich

– Wraz z otwarciem rynków europejskich i dostępem do nowych klientów trafia się też na potężną konkurencję. Wtedy jeszcze bardziej liczą się jakość, oryginalność, pomysł na produkt i marketing – mówi Marcin Szałek, szef DaWandy w Polsce.

– Na początku zagraniczni klienci sami zauważyli moje produkty, a ja po prostu wykorzystałam moment. Wszystkich projektantów zachęcam do tłumaczenia ofert na inne języki – mówi Justyna Kubała, założycielka firmy Tiny Art sprzedającej biżuterię. 80 proc. obrotów daje eksport do Niemiec i Francji.

Z kolei dla marki odzieżowej Fanfaronada zagranica stanowi 90 proc. sprzedaży. Firma tłumaczy to prosto: jej ceny są często za wysokie na warunki polskie, ale nie stanowią problemu w Niemczech, Francji czy Hiszpanii.

Ale ekspansja mniej znanych polskich firm nie ogranicza się do Europy. Spółka Spes-Medieval Market zajmuje się tworzeniem replik przedmiotów historycznych.

– 70 proc. produkcji trafia do klientów spoza Polski: z Europy, ale też Australii, Nowej Zelandii, RPA czy Singapuru – mówią współzałożyciele firmy Malina Opatowiecka i Andrzej Żmuda-Trzebiatowski.

Prężnie rozwija się także turystyczny serwis eSKY, przez który turysta może kupić wszystko: od biletu lotniczego przez hotel po ubezpieczenie. Poza Polską prężnie działa także w państwach Ameryki Południowej.

Raport Boston Consulting Group „Polska internetowa" podaje, że 68 proc. polskich firm mających zamówienia z krajów UE przez Internet stanowią małe przedsiębiorstwa. Widzą one także bariery dla takiej działalności. Co druga wskazuje tu na wielkość firmy, a 39 proc. na problemy językowe. 42 proc. mówi też o kwestiach formalnych, jak cła czy przygotowywanie umów.

– To, co zainteresuje klienta niemieckiego, nie zawsze znajdzie klienta w Polsce. W naszej pracowni powstają teraz projekty, które są realizowane z myślą o sprzedaży w konkretnym kraju. To się świetnie sprawdza – mówi Iwona Górska, założycielka marki Ifffka, pod którą sprzedaje ubrania czy biżuterię. W ciągu ostatniego roku za 2/3  jej obrotów odpowiadał eksport na rynki europejskie.

Tej i wielu podobnym firmom szansę dotarcia do klientów z innych państw dał serwis DaWanda, który jest platformą sprzedaży dla lokalnych producentów choćby rękodzieła. W Polsce działa od roku i obecnie za jego pośrednictwem sprzedaje 2,5 tys. twórców. Co więcej, średnio 30 proc. asortymentu trafia za granicę. Ogromnym rynkiem dla polskich pracowni autorskich są Niemcy. To tam wędruje aż 70 proc. eksportu z polskiej DaWandy.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji