BMW i Harley-Davidson napędzają rynek motocykli

Harley-Davidson odnotował od początku roku największy wzrost sprzedaży na słabnącym polskim rynku nowych jednośladów.

Publikacja: 09.08.2013 00:19

Harley-Davidson Iron 833 – lider sprzedaży marki w Polsce

Harley-Davidson Iron 833 – lider sprzedaży marki w Polsce

Foto: Rzeczpospolita

Dwóch marek sprzedających najdroższe i najbardziej prestiżowe motocykle kryzys nie dotyczy. BMW weszło już do pierwszej trójki producentów o największej sprzedaży, a Harley-Davidson osiągnął największy wzrost za pierwsze siedem miesięcy roku w pierwszej dziesiątce rankingu liderów rynku. To zaskakujące, gdy cały polski rynek nowych motocykli zalicza w tym roku 4-proc. spadek z 5870 do 5637 sztuk. Maszyny z dolnej i średniej półki cenowej, z małymi silnikami, nie cieszą się popularnością. Za to te największe i najdroższe sprzedają się lepiej niż kiedykolwiek.

– Zakładaliśmy na ten rok blisko 30-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wszystko wskazuje, że ten plan uda się nam zrealizować – mówi Robert Domański, dyrektor działu motocykli w BMW Polska. Do lipca importer sprzedał 547 motocykli. – Liczymy, że druga połowa roku okaże się równie dobra jak pierwsza – stwierdza Marcin Posłuszny, regionalny dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Harley-Davidson na Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Sprzedaż tej marki podskoczyła z 244 do 336 sztuk.

Pod względem dynamiki sprzedaży obie marki idą łeb w łeb. Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego BMW miało od stycznia 37,1-proc. wzrost rejestracji w porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku. Harley-Davidson – 37,7-proc. Obie marki zwiększyły udział w rynku: BMW z 6,8 do 9,7 proc., Harley-Davidson z 4,2 do 6 proc. Poza nimi jeszcze trzech producentów z pierwszej dziesiątki poprawiło wyniki: Kawasaki o 34,5 proc., KTM o 17,5 proc. oraz Suzuki o 7,6 proc.

Wyraźnie jednak widać, że małe motocykle nie cieszą się w tym roku powodzeniem. W grupie o pojemności silnika do 125 cm3 sprzedaż w porównaniu z ubiegłym rokiem spadła o 28,6 proc. do 1364 sztuk. W pojemnościach od 125 do 250 cm3 poszybowała w dół aż o 40,4 proc. do 630 sztuk. Za to w przypadku maszyn z silnikami powyżej 750 cm3 liczba rejestrowanych motocykli zwiększyła się o ponad jedną czwartą do 1925 sztuk. Co ciekawe, ta grupa jednośladów jest w tej chwili dominującą na polskim rynku. Jej udział wzrósł do spektakularnych 34,1 proc. z 25,6 proc. przed rokiem. Jednocześnie zmalał na znaczeniu segment motocykli najmniejszych. Jeszcze rok temu miały one prawie jedną trzecią rynkowego tortu. Teraz została im mniej niż jedna czwarta.

Cały rynek nowych motocykli jednak słabnie. – Sezon zaczął się od złej pogody. Bardzo słaby był marzec, którego potem nie udało się już odrobić. Większość importerów ma dziś nosy na kwintę – przyznaje Jakub Rymkiewicz, dyrektor działu motocykli w Honda Poland. To teraz druga po Romecie marka na polskim rynku. Mimo że od stycznia odnotowała blisko 20-proc. spadek, utrzymuje jednak pozycję wicelidera. Romet na pierwszym miejscu na razie pozostaje niezagrożony. Ale jego ubiegłoroczny udział na poziomie ponad 18 proc. się kurczy: stopniał już do 15,4 proc.

Dlaczego drogie motocykle cieszą się więc taką popularnością? Podobny trend dobrze widoczny jest na rynku nowych samochodów. Przy spadku zainteresowania markami popularnymi dynamicznie rośnie popyt na marki premium, jak Audi czy Mercedes.

– Rośnie nam klasa średnia. Te osoby chcą się pokazać, wolą zatem kupować markowe produkty – uważa Domański. Według Posłusznego ważny jest także element finansowania. Większość drogich motocykli kupowana jest bowiem na firmy. – Pomaga nam możliwość zakupu motocykla w kredycie lub leasingu – wyjaśnia Posłuszny. W rezultacie Harley-Davidson ma w Polsce już 7 salonów i planuje uruchomienie kolejnych.

Kryzys jednak sprawia, że Polacy coraz częściej decydują się na zakup motocykli używanych. Ten rynek, w przeciwieństwie do nowych maszyn, rośnie. Od stycznia do końca lipca liczba rejestracji sprowadzanych do Polski motocykli „z drugiej ręki" podskoczyła o 4,2 proc. do 28 574 sztuk. Największą popularnością cieszyły się marki japońskie: Honda, Yamaha oraz Suzuki.

Dużo gorzej niż w przypadku motocykli wygląda zaś sytuacja na rynku motorowerów. W lipcu ten rynek (nowe i używane) skurczył się w ujęciu r/r o przeszło jedną piątą. Od stycznia zmalał o 19,3 proc. w przypadku motorowerów nowych i o 24,4 proc. w przypadku używanych.

Słabe wyniki całego rynku jednośladów mijają się jednak z rosnącą liczbą chętnych do uzyskania prawa jazdy kat. A. Jak pisała w minioną sobotę „Rz", na egzamin w Warszawie trzeba czekać w kolejce przez blisko miesiąc.

O polskim rynku motocykli także dziś ok. godz. 10 w Polsat Biznes

Prawie jak samochody

Amatorzy wielkich i drogich motocykli mogą w polskich salonach kupować to, co w branży najnowsze i najbardziej spektakularne. Harley-Davidson oferuje m.in. model Softail Deluxe, wyróżniający się brokatowym lakierem, zawierającym duże płatki metalu, pełnymi błotnikami w stylu retro i oponami z białymi ściankami. Maszyna jest napędzana potężnym, chłodzonym powietrzem silnikiem Twin Cam 103 z sześciobiegową przekładnią. Kolejna nowość marki to Harley dyna FXDB limited z silnikiem 1,7 litra, 6-stopniową skrzynią biegów, systemem ABS i komputerem pokładowym. Amatorów znajduje także Honda Gold Wing – potężna maszyna kosztująca przeszło 120 tys. zł. Wyposażona jest we wszystko, o czym można zamarzyć. To np. jeden z nielicznych motocykli posiadających poduszkę powietrzną. Jest przyczepiana do wierzchu zbiornika. Motocykl posiada nawigację, podgrzewane manetki, podgrzewane siedzenia, system ABS, regulację zawieszenia. Do tego luksusowe radio z systemem stereo i wewnętrzny interkom do rozmów z pasażerem. Ale amatorzy jednośladów potrzebują także akcesoriów sprawiających, że jazda jest bezpieczniejsza, przyjemniejsza, a motocykliści wyróżniają się wyglądem. Wybór gadżetów jest ogromny: od specjalnych ubiorów, kasków po skomplikowaną elektronikę. Do przydatnych należy np. inteligentny system ratunkowy. Ma wiele funkcji: może działać jako alarm ostrzegając o kradzieży, także za pośrednictwem systemu GPS. Ale może też ratować życie. W razie wypadku, wywrotki (parametry np. przechyłu są zakodowane w systemie) może automatycznie wysłać sygnał do centrum ratunkowego.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Choć mamy sezon letni, a to miesiące, w których jednoślady już tradycyjnie sprzedają się najlepiej, popyt na polskim rynku jest mniejszy niż w tym samym czasie przed rokiem. W przypadku dużych i droższych nowych motocykli rejestracji jest jednak więcej, co może oznaczać, że kryzys nie dał się tak bardzo we znaki zamożniejszej części naszego społeczeństwa. Spadki dotyczą bowiem głównie motocykli tańszych, o mniejszych pojemnościach silnika, a przede wszystkim motorowerów i skuterów. Nie można także wykluczyć, że te spektakularne wzrosty sprzedaży na rynku prestiżowych drogich marek są oznaką poprawiającej się sytuacji gospodarczej w Polsce i że najgorsze pozostaje już za nami.

Dwóch marek sprzedających najdroższe i najbardziej prestiżowe motocykle kryzys nie dotyczy. BMW weszło już do pierwszej trójki producentów o największej sprzedaży, a Harley-Davidson osiągnął największy wzrost za pierwsze siedem miesięcy roku w pierwszej dziesiątce rankingu liderów rynku. To zaskakujące, gdy cały polski rynek nowych motocykli zalicza w tym roku 4-proc. spadek z 5870 do 5637 sztuk. Maszyny z dolnej i średniej półki cenowej, z małymi silnikami, nie cieszą się popularnością. Za to te największe i najdroższe sprzedają się lepiej niż kiedykolwiek.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca