Transport logistic 2019. Polskie firmy szukają w Niemczech partnerów biznesowych

W Niemczech odbyło się jedno z najważniejszych wydarzeń dla globalnej branży transportowej i logistycznej.Tradycyjnie swoją obecność mocno zaznaczyły firmy i instytucje z Polski.

Publikacja: 09.06.2019 21:00

Targowe stoiska odwiedza w Monachium ponad 60 tys. zwiedzających

Targowe stoiska odwiedza w Monachium ponad 60 tys. zwiedzających

Foto: materiały prasowe

W Monachium zakończyły się międzynarodowe targi logistyki, mobilności, IT i zarządzania łańcuchem dostaw transport logistic 2019. Jak podkreślają organizatorzy, są to jedyne w Europie targi, których zakres obejmuje przekrojowo wszystkie rodzaje transportu (lądowy, lotniczy, wodny) oraz logistykę i e-biznes.

Impreza w kolejnych edycjach cieszy się coraz większym zainteresowaniem, potwierdzając swoją pozycję światowego lidera branży. Uczestnicy imprezy tradycyjnie już doceniają najwyższy poziom profesjonalizmu wydarzenia, oceniając bardzo pozytywnie targi, wysoką frekwencję odwiedzających, jak również ich profil, ponieważ w tym gronie zdecydowanie dominują profesjonaliści i osoby decyzyjne.

Oferta targów obejmowała bardzo szerokie spektrum zagadnień. Została podzielona na cztery sektory tematyczne:

> Usługi dla frachtu i logistyki – w sektorze tym były przedstawiane najnowsze rozwiązania dla wszelkich rodzajów transportu i logistyki oraz prezentowały się największe firmy transportowe.

> IT, telematyka, e-biznes i telekomunikacja – w tej grupie prezentowano rozwiązania telekomunikacyjne, informatyczne i informacyjne (np. systemy przetwarzania danych).

> Intralogistyka – tu można się było zapoznać choćby z systemami zarządzania magazynem, auto-ID i systemami pakowania.

> Wyposażenie dla transportu – obok wystawy ciągników siodłowych oraz wyposażenia dla transportu drogowego i kolejowego pokazywano także wyposażenie dla transportu lotniczego, morskiego i mieszanego.

Silna reprezentacja Polski

Na liście uczestników targów od lat są firmy z naszego kraju. W edycji 2017 Polska pod względem liczby wystawców – było ich 36 – zajęła dziewiąte miejsce.

W tym roku wśród uczestników z Polski znalazła się spółka PKP Cargo.

– Targi w Monachium to bodaj największa w Europie impreza przeznaczona dla branży logistycznej. Są na niej obecni najwięksi europejscy i światowi operatorzy logistyczni oraz przedsiębiorstwa sektora transportowego, a PKP Cargo zalicza się do grona liczących się europejskich przedsiębiorstw w tej branży i jest czymś naturalnym, że aktywnie bierzemy udział w targach, a nasze stoisko jest na nich widoczne – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

– Dla Grupy PKP Cargo targi były bardzo udane, mieliśmy bowiem okazję spotkać się z naszymi obecnymi i potencjalnymi partnerami biznesowymi. Chodzi zarówno o kontakty z podmiotami, z którymi współpracujemy lub możemy współpracować w zakresie przewozów oraz usług logistycznych, jak i firmami zajmującymi się produkcją oraz modernizacją taboru kolejowego – wskazuje Czesław Warsewicz.

– Targi to nie jest na pewno miejsce na to, aby podpisywać kontrakty. To jest miejsce spotkań, wymiany doświadczeń, rozmów o biznesie, współpracy gospodarczej z przedstawicielami firm praktycznie z całego świata. Ale na pewno kontakty tutaj zawiązane będą owocować w przyszłości wymiernymi korzyściami dla PKP Cargo w postaci nowych umów na przewóz ładunków i świadczenie innych usług logistycznych – podkreśla.

Wskazuje także na kierunki rozwoju firmy.

– Mamy ogromny potencjał i możliwości do rozwijania działalności w korytarzu transportowym północ–południe, zwłaszcza w obszarze państw Trójmorza oraz na Nowym Jedwabnym Szlaku (NJS). Dostrzegają to przedsiębiorstwa z Europy i innych kontynentów, które są w tych regionach aktywne i chcą z nami współpracować. Oni widzą, że z sukcesami dążymy do zrealizowania celów, które zapisaliśmy w swojej strategii: zdobycie pozycji lidera na rynku państw Trójmorza i na unijnym odcinku NJS. Nasza aktywność leży także w ich interesie, bo chcą mieć w Polsce oraz w naszym regionie Europy mocnego i sprawdzonego partnera w sektorze logistyki – wymienia Czesław Warsewicz.

Bydgoszcz na fali

W Monachium obecna była także Bydgoska Agencja Rozwoju Regionalnego (BARR).

– Targi transport logistic to doskonała okazja do promowania Bydgoszczy i jej potencjału gospodarczego – mówi Edyta Wiwatowska, prezes BARR. – Silny i wciąż rozwijający się sektor produkcji, centralne położenie Bydgoszczy na mapie Polski, dostęp do międzynarodowego lotniska, jak też dogodne skomunikowanie z portami morskimi w Trójmieście i dużymi ośrodkami gospodarczymi, jak Berlin czy Wrocław, to istotne czynniki przemawiające na korzyść miasta w perspektywie wyboru tej lokalizacji przez inwestorów z sektora magazynowo-logistycznego oraz produkcyjnego – wymienia atuty miasta.

Jakie są mocne strony Bydgoszczy w tych obszarach? – Konsekwentnie realizowana strategia miasta oraz skuteczne działania na rzecz pozyskania dużych, międzynarodowych deweloperów obiektów magazynowych, takich jak Panattoni Europe, LCP czy Waimea Holding, pozwoliły Bydgoszczy zaistnieć jako silnemu ośrodkowi gospodarczemu w obszarze magazynowania i dystrybucji towarów. Podczas tegorocznych targów transport logistic prezentowaliśmy zatem Bydgoszcz nie tylko wśród potencjalnych nowych inwestorów, lecz także w szerokim gronie podmiotów, które mogą być zainteresowane wynajęciem lub zakupem już istniejących w mieście obiektów – opowiada Edyta Wiwatowska.

Morskie atuty

Swoją obecność w Monachium zaznaczył też Morski Port Gdynia. – Cieszymy się, że znaleźliśmy się w gronie światowych ekspertów. Z częścią z nich już współpracujemy, lecz w tak dynamicznie zmieniającym się środowisku, jakim jest rynek morski, z każdym kolejnym dniem pojawiają się nowi potencjalni partnerzy dla Portu Gdynia – mówi Adam Meller, prezes Morskiego Portu Gdynia.

– Wartościowe relacje pomiędzy partnerami przy obopólnych korzyściach rozwojowych, wizerunkowych, społecznych oraz finansowych stanowią dzisiaj podstawę nowoczesnego biznesu. Byliśmy wśród największych graczy branży morskiej, a nasze stoisko cieszyło się bardzo dużym powodzeniem. To dowód na to, że jest o nas głośno. Mamy rekordowe przeładunki, inwestycje i plany chociażby w postaci budowy Portu Zewnętrznego – podkreśla Adam Meller.

W Porcie Gdynia realizowanych jest kilka kluczowych inwestycji o wartości ponad 690 mln zł, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności spółki. – Działania inwestycyjne uzupełniamy aktywnością promocyjną. Udział w targach to okazja do pokazania obecnych, jak i przyszłych możliwości Portu Gdynia – wskazuje Adam Meller.

W ramach imprez towarzyszących odbyło się kilkadziesiąt wydarzeń, takich jak prezentacje i debaty ekspertów. Rozbudowany program konferencji oferował uczestnikom przegląd rynków, trendów i innowacji w międzynarodowym przemyśle transportowym i logistycznym.

Targi transport logistic odbywają się co dwa lata. Po raz pierwszy zorganizowano je w 1978 roku. Poprzednia edycja, z 2017 roku, przyniosła nowe rekordy: wzięło w niej udział 2162 wystawców z 62 krajów. Targowe stoiska odwiedziło niemal 61 tys. osób ze 123 państw. W tym roku było podobnie. Wystawie towarzyszyły targi i konferencja Air Cargo Europe.

Targi Monachijskie – Messe München GmbH (MM) – w których odbywała się impreza, należą do największych i najnowocześniejszych centrów targowych na świecie. Rocznie organizują ok. 50 imprez targowych wyspecjalizowanych w takich dziedzinach jak budownictwo, dobra inwestycyjne, nowoczesne technologie, wysokiej jakości dobra konsumpcyjne.

Dzięki swoim zagranicznym spółkom i 70 przedstawicielstwom zagranicznym obsługującym ponad 100 państw MM dysponują rozbudowaną siecią o zasięgu globalnym. Co roku w imprezach targowych udział bierze ponad 40 tys. wystawców z ponad 100 państw i niemal 2,5 mln gości.

W Monachium zakończyły się międzynarodowe targi logistyki, mobilności, IT i zarządzania łańcuchem dostaw transport logistic 2019. Jak podkreślają organizatorzy, są to jedyne w Europie targi, których zakres obejmuje przekrojowo wszystkie rodzaje transportu (lądowy, lotniczy, wodny) oraz logistykę i e-biznes.

Impreza w kolejnych edycjach cieszy się coraz większym zainteresowaniem, potwierdzając swoją pozycję światowego lidera branży. Uczestnicy imprezy tradycyjnie już doceniają najwyższy poziom profesjonalizmu wydarzenia, oceniając bardzo pozytywnie targi, wysoką frekwencję odwiedzających, jak również ich profil, ponieważ w tym gronie zdecydowanie dominują profesjonaliści i osoby decyzyjne.

Pozostało 92% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
BCC For The Future już na stałe zagości w kalendarzach biznesowych w Polsce
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polskie firmy kontra chińska konkurencja, miliardy na transformację energetyczną
Biznes
Spółka Srebrna z rekordowymi przychodami. Wśród wydatków tysiące na karmę dla kotów
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego odwołany ze stanowiska