Odchodzi prezes Lufthansy

Dotychczasowy prezes największej grupy lotniczej w Europie — Lufthansa zmienia pracę. Christopha Franza skusił szwajcarski farmaceutyczny gigant Roche.

Publikacja: 16.09.2013 18:21

Odchodzi prezes Lufthansy

Foto: Bloomberg

Niedzielne pogłoski, że Franz może opuścić Lufthansę potwierdziły się w pełni w poniedziałek. Roche i Lufthansa opublikowały jednocześnie swoje komunikaty potwierdzające to, co napisał niedzielny „Die Welt".

Franz ma zostać wybrany na stanowisko szefa szwajcarskiego giganta dopiero 4 marca 2014. I to też pod warunkiem, że WZA Roche pozytywnie oceni jego kandydaturę. Przy tym jego kontrakt w Lufthansie wygasa dopiero 31 maja 2014 i zanim odjedzie musi „pozamykać" wiele spraw w Lufthansie. Wiadomo natomiast, że z całą pewnością tego dnia ustąpi dotychczasowy prezes Roche, Franz B. Humer, bo idzie na emeryturę. Natomiast Franz jest w szwajcarskiej firmie doskonale znany, bo od 2011 roku, kiedy to wszedł do jego rady nadzorczej.

Przy tym nie wszystko jest na 100 procent pewne, ponieważ rodzina Hoffman-Oeri, do której należy pakiet większościowy akcji (50,01 proc.) kilkakrotnie podkreślała, że na stanowisku zwolnionym przez Franza Humera najchętniej widziałaby kogoś z wewnątrz firmy, nie mówiąc o tym, że powinien również mieć doświadczenie w branży farmaceutycznej. Z pewnością będzie się liczyło, że jest niemieckojęzyczny, zna Szwajcarię, jest jednym z najlepszych menedżerów w Europie, ale już budzi wątpliwości, czy da sobie radę w skomplikowanym systemie politycznym tego kraju.

Dla samego Franza z pewnością szansa na wyższe zarobki, ale i możliwość osiedlenia się w Szwajcarii, gdzie pomieszkiwał od czasów, kiedy był prezesem narodowego przewoźnika, Swissa. Wtedy też niejednokrotnie musiał spotykać się z politykami, bo linia wymagała gruntownej przebudowy. Teraz w Szwajcarii mieszka jego żona i pięcioro dzieci, które chodzą do szwajcarskich szkół. A on sam dolatuje tam, kiedy tylko może.

Dla Lufthansy odejście Franza, to poważny problem. Wcześniej jego szef — Wolfgang Mayrhuber wysłał go, żeby poterminował w Swissie i nauczył się zarządzania linią lotniczą, która jest mniejsza od Lufthansy. Wychowywał sobie Franza, tak jak on sam był ćwiczony przez swojego zwierzchnika — Juergena Webera.

Franz spełnił oczekiwania w stu procentach. Tyle, że Mayrhuber nie mógł wiedzieć, że jego podopieczny tak zakocha się w Szwajcarii i Szwajcarach, że naukę zechce spożytkować w farmacji.

Franz odejdzie w bardzo trudnym momencie dla Lufthansy. Linia właśnie wymówiła pracownikom obecnie obowiązujący program emerytalny, stoi przed decyzją wymiany części floty oraz tnie koszty, aby wrócić do trwałej rentowności. Przy tym Lufthansa się zmienia — ostatnio np poinformowała, że wprowadzi system płatnej rezerwacji miejsc. Niemiecki przewoźnik jest jednym z niewielu z Europie, który ma dodatni wynik, ale musi zmagać się z ostrą konkurencją linii niskokosztowych Ryanaira i EasyJeta. Pozostaje również największą linią w Europie pod względem przewozów pasażerskich.

I teraz pytanie: kto zastąpi Franza?

Wymieniane są cztery potencjalne kandydatury: Carsten Spohr, który odpowiada za pasażerską część Lufthansy i jest jednym z najbliższych współpracowników Franza. Drugi — to Carsten Benz, wiceprezes ds handlowych w Austrian Airlines, wcześniej szef operacji europejskich przewoźnika, o którym było wiadomo, że wcześniej, czy później zacznie awansować. Trzeci — Karl Ulrich Garnadt, prezes Lufthansa Cargo oraz czwarty: Szwajcar Harry Hohmeister, wychowanek Franza, któremu oprócz Swissa podlegają również Austrian Airlines i Brussels Airlines.

Od tego, kto go zastąpi i jakie naciski będzie wywierał na następcę Franza Wolfgang Mayhuber będzie teraz zależała polityka przewoźnika. Mayhuber kupował kolejne linie lotnicze — za jego kadencji powstała grupa w skład której teraz wchodzą oprócz samej „Luftie" także Swiss, Austrian i Brussels Airlines, oraz przewoźnik niskokosztowy Germanwings. Bardzo chciał przyłączyć Lot, naciskał na to szczególnie w latach 2005-2006, ale taka ewentualność została odrzucona przez stronę polską. —Do małżeństwa trzeba dwojga — wielokrotnie tłumaczył Mayrhuber.

I kolejne pytanie: na ile odejście 53- letniego dzisiaj Franza osłabi Lufthansę?

Analitycy uważają, że jest to potężny cios, bo miał on wszystko potrzebne do kierowania tak wielkim przewoźnikiem: charyzmę, znajomość całej branży transportowej, oraz talenty restrukturyzacyjne. Potrafił negocjować z potężnymi związkami zawodowymi, chociaż doszło do kilku strajków. W efekcie doprowadził do zyskowności operacji także w Europie. To on wymyślił i wprowadził program cięcia kosztów o 1,5 mld euro do końca 2015 roku, tak aby linia mogła bez kłopotów kupować samoloty zbytnio się nie zadłużając. Dzisiaj portfel zamówień niemieckiego przewoźnika do roku 2020 sięga 20 mld euro.

Niedzielne pogłoski, że Franz może opuścić Lufthansę potwierdziły się w pełni w poniedziałek. Roche i Lufthansa opublikowały jednocześnie swoje komunikaty potwierdzające to, co napisał niedzielny „Die Welt".

Franz ma zostać wybrany na stanowisko szefa szwajcarskiego giganta dopiero 4 marca 2014. I to też pod warunkiem, że WZA Roche pozytywnie oceni jego kandydaturę. Przy tym jego kontrakt w Lufthansie wygasa dopiero 31 maja 2014 i zanim odjedzie musi „pozamykać" wiele spraw w Lufthansie. Wiadomo natomiast, że z całą pewnością tego dnia ustąpi dotychczasowy prezes Roche, Franz B. Humer, bo idzie na emeryturę. Natomiast Franz jest w szwajcarskiej firmie doskonale znany, bo od 2011 roku, kiedy to wszedł do jego rady nadzorczej.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?