Sieć stacji z wodorem w Niemczech

Daimler i pięć firm zainwestuje 350 mln euro w stworzenie w ciągu 10 lat w Niemczech sieci stacji napełniania wodorem samochodów elektrycznych na ogniwo paliwowe

Publikacja: 08.10.2013 13:23

Wielu przedstawicieli motoryzacji uważa takie pojazdy za najlepsze długofalowe rozwiązanie zmniejszenia emisji spalin w transporcie drogowym, ale największym problemem - poza wysokimi cenami - jest brak infrastruktury paliwowej. - Do 2023 r. powinno być przy autostradach więcej stacji z wodorem od konwencjonalnych dziś - stwierdził szef pionu badawczo-rozwojowego Daimlera, Thomas Weber.

W projekcie uczestniczą także firmy petrochemiczne OMV, Shell i Total oraz producenci gazowy przemysłowych Air Liquide i Linde.

Grupa o roboczej nazwie "H2 Mobility" chce doprowadzić do stworzenia do 2023 r. w Niemczech około 400 stacji z wodorem, przy czym pierwsze sto powinno rozpocząć działalność w ciągu 4 lat. Obecnie w Niemczech działa 15 takich stacji. Po zakończeniu projektu stacja z wodorem powinna znajdować się co 90 km na autostradach.

W pojazdach na ogniwo paliwowe dochodzi do chemicznej zamiany wodoru na elektryczność, która zapewnia napęd, a pojazd emituje jedynie wodę jako produkt uboczny reakcji chemicznej. W odróżnieniu od samochodów elektrycznych korzystających z baterii, o zasięgu zbliżonym do 100 km i konieczności  ładowania baterii przez kilka godzin, pojazdy na ogniwo paliwowe można napełnić wodorem w kilka minut, a mają zasięg na pełnym zbiorniku zbliżony do pojazdów o silnikach spalinowych.

Daimler i Linde planowały wcześniej wspólne przeznaczenie kilkudziesięciu milionów euro na zwiększenie do 2015 r. liczby stacji z wodorem do 20.

Rynek tych samochodów jest w powijakach, większość pojazdów trafia do użytkowników na podstawie umowy leasingu, często są to floty korporacyjne, a miesięczne opłaty są subwencjonowane. Taki samochód kosztuje teraz co najmniej 100 tys. euro.

Daimler jest liderem w tej technologii, w  tym roku ogłosił, że on, Ford i Nissan zaoferują na rynku w ciągu 5 lat modele kosztujące niewiele więcej od hybrydowo-wysokoprężnych. Hybryda Diesla Mercedes E300 BlueTEC kosztuje w Niemczech od 52 450 euro. Po drogach kursuje już ok. 200 aut Mercedesa klasy B na ogniwo paliwowe.

Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się
Biznes
Ministerstwo rozwoju nie chce już rozmawiać o Intelu
Biznes
Prezydencja w UE: Polska ma pomysł na energię
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Muzeum Gazowni Warszawskiej – Wyjątkowe Miejsce na Twoje Wydarzenie Biznesowe
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Chińska konkurencja dla Tesli – BYD depcze po piętach