Reklama
Rozwiń
Reklama

Diesle mniej popularne we Francji

Francuzi kupują mniej samochodów z silnikami Diesla, zwłaszcza tych najmniejszych — informuje „Le Figaro".

Publikacja: 16.10.2013 10:37

Po raz pierwszy od ponad 20 lat udział samochodów z silnikami Diesla zmaleje w tym roku we Francji. Pojazdy te nadal dominują na rynku, bo po 9 miesiącach stanowią 67,9 proc. zarejestrowanych nowych pojazdów. Oznacza to jednak duży spadek wobec 2012 r., gdy proporcja ta wynosiła 72,9 proc.

Dla przedstawicieli branży samochodowej jest kilka przyczyn. — Niepewność co do wysokości opodatkowania oleju napędowego ma duży wpływ na wielkość zakupów — wyjaśnia Thierry Archambault z organizacji zagranicznych producentów CSIAM. Odroczenie przez rząd do 2015 r. planu podwyższenia akcyzy nie wystarczyło do przekonania chętnych do kupowania samochodów „na ropę".

Najbardziej jest to widoczne w segmencie małych pojazdów. — Sprzedaż nowego Peugeota 208 z silnikiem Diesla zmalała do 67 proc., podczas gdy poprzedni model 207 osiągnął 81 proc. — stwierdza rzecznik producenta.

Dla takich samochodów rachunek ekonomiczny staje się coraz mniej korzystny. — Wcześniej mieliśmy do czynienia z tendencją kupowania aut z silnikami Hdi, dziś proponujemy raczej silniki benzynowe klientom, którzy deklarując, że nie przejadą więcej niż 15 tys. km w ciągu roku — przyznaje przedstawiciel salonu w regionie paryskim.

Wynika to z tego, że skończyły się na dobre czasy, gdy auta na olej napędowy były bliskie w cenie pojazdów benzynowych — dodaje prezes Forda we Francji, Jean-Luc Gérard. Przez wiele lat firmy samochodowe starały się nie przerzucać na klienta wyższych kosztów produkcji samochodów wysokoprężnych. Teraz już tak nie jest, bo dodatkowo „jakość silników benzynowych bardzo zbliżyła się do dieslowskich" — mówią w Renaulcie.

Reklama
Reklama

W PSA Peugeot Citroen opracowano nową gamę silników 3-cylindrowych, zużywających oczywiście mniej paliwa niż 4-cylindrowe. Tę tendencję zmniejszania wielkości silników można dostrzec u wszystkich producentów

Z kolei coraz surowsze normy ochrony środowiska nie sprzyjają silnikom wysokoprężnym. — Norma Euro 6, która zacznie dotyczyć samochodów osobowych od września 2014, będzie znacznie kosztowniejsza do zastosowania wobec takich silników, bo obejmuje nie tylko emisję CO2, ale także mikrocząstek — wyjaśnia jeden ze specjalistów. Ocenia dodatkowy koszt na 800-1000 euro każdego samochodu. To będzie mieć wpływ na ceny najmniejszych, najtańszych samochodów.

Zmiana proporcji na rynku między pojazdami benzynowymi i wysokoprężnymi jest nieuchronna. Potrwa jednak długo, może nawet kilkadziesiąt lat, bo powszechnie wiadomo, że diesle są nie do zdarcia — uważa dziennik.

Po raz pierwszy od ponad 20 lat udział samochodów z silnikami Diesla zmaleje w tym roku we Francji. Pojazdy te nadal dominują na rynku, bo po 9 miesiącach stanowią 67,9 proc. zarejestrowanych nowych pojazdów. Oznacza to jednak duży spadek wobec 2012 r., gdy proporcja ta wynosiła 72,9 proc.

Dla przedstawicieli branży samochodowej jest kilka przyczyn. — Niepewność co do wysokości opodatkowania oleju napędowego ma duży wpływ na wielkość zakupów — wyjaśnia Thierry Archambault z organizacji zagranicznych producentów CSIAM. Odroczenie przez rząd do 2015 r. planu podwyższenia akcyzy nie wystarczyło do przekonania chętnych do kupowania samochodów „na ropę".

Reklama
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama