Reklama

Bezzałogowe śmigłowce z polskich firm

Firmy z Polski są w Europie pionierami budowy bezzałogowych śmigłowców o militarnym przeznaczeniu.

Publikacja: 21.10.2013 05:50

SW-4 Solo z PZL Świdnik

SW-4 Solo z PZL Świdnik

Foto: PZl Świdnik

Jest szansa, że do końca roku swój pierwszy autonomiczny lot wykona najbardziej zaawansowany dron: SW-4 Solo z PZL Świdnik. – Codziennie obserwuję naszych i włoskich inżynierów i programistów uwijających się przy prototypowym śmigłowcu na fabrycznym wydziale prób w locie – mówi Mieczysław Majewski, prezes świdnickiej spółki.

Helikopter  SW-4 to całkowicie polski projekt – ostatnia rodzima konstrukcja Świdnika przed przejęciem firmy przez włosko-brytyjski koncern helikopterowy AgustaWestland.  Ponad dwadzieścia maszyn SW-4 Puszczyk, w wersji załogowej, służy w armii do szkolenia pilotów. Zatrudniające ponad 3,5 tys. pracowników zakłady w Świdniku sprzedają też SW-4 na komercyjnym rynku cywilnym. A od kilku lat dobrze sprawdzoną helikopterową  platformę włosko-polski zespół inżynierski zmienia w wielozadaniową maszynę bezzałogową (BSL).

– To poważne i skomplikowane przedsięwzięcie. Jeśli wiropłat o kilkusetkilogramowym udźwigu ma wykonywać autonomiczne misje i w przyszłości przenosić precyzyjne uzbrojenie, to przed programistami stoi nie lada wyzwanie – potwierdza Bartosz Głowacki, ekspert „Skrzydlatej Polski" i pisma Raport WTO. Głowacki nie ma wątpliwości, że bezpilotowa maszyna SW-4 RUAS/OPH to  obecnie jeden z najambitniejszych programów w dziedzinie śmigłowcowych BSL w Europie.

Swoje zaawansowane transportowe konstrukcje, takie jak  K-max, nad pustkowiami Afganistanu testowali już Amerykanie. Wiosną tego roku bezzałogowy lot na południu Francji  wykonał  też niewielki helikopter w wersji BSL, czyli zdalnie kierowany EC-145 Eurocoptera. Ale sukces SW-4 Solo oznaczałby, że lubelski producent gra już w pierwszej lidze helikopterowych bezpilotowców nie tylko na kontynencie.

Znaczące osiągnięcia ma w tej dziedzinie również drugi w kraju, warszawsko-łódzki  ośrodek, powstały z połączenia sił Instytutu Lotnictwa, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych i Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1. Ich testowy dron, ILX-27 (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego  dofinansowało budowę kwotą 17,5 mln zł) już rok temu, we wrześniu, wzbił się w powietrze. Prezes Majewski potwierdza, że  widział pokazy zdalnie sterowanej maszyny swoich krajowych konkurentów zarejestrowane na filmie na poligonie w podstołecznej Zielonce. – Możliwości ILX-27  robią wrażenie – ocenia.

Reklama
Reklama

Warszawskie instytuty i łódzkie WZL budując swój śmigłowcowy BSL, zaczynały od podstaw. – Ich celem było stworzenie  drona zdolnego nie tylko do realizacji zadań rozpoznania powietrznego, monitoringu obszarów objętych klęską żywiołową, dozorowania placów budów, lasów, węzłów komunikacyjnych, ale także stworzenie w przyszłości bezzałogowego środka ewakuacji medycznej  pola walki i transportu zaopatrzenia np. na okręty Marynarki Wojennej – wylicza Maciej Szopa z „Nowej Techniki Wojskowej".

W odpowiedzi na ogromne zainteresowanie konstrukcją  prezentowaną na zagranicznych wystawach, w tym roku podczas kieleckich targów obronnych konsorcjum rozwijające ILX-27, swój demonstrator pokazało w wersji uzbrojonej, wyposażony w głowicę  obserwacyjną z dalmierzem laserowym, kamerą dzienną i termowizyjną. Maszyna o docelowym udźwigu 200–300 kg może instalować na pokładzie wielolufowy karabin maszynowy 12,7 mm (produkt Zakładów Mechanicznych Tarnów), zasobnik niekierowanych rakiet (producent Zakłady Metalowe Mesko) i podwieszane na zewnętrznych belkach bomby lotnicze.

Konstruktorzy zapewniają, że kiedy w ciągu 3–4 najbliższych lat ich śmigłowiec osiągnie  techniczną dojrzałość, da się także uzbroić w oręż precyzyjny, np. cztery wyrzutnie  przeciwpancernych pocisków kierowanych do niszczenia czołgów i wozów bojowych.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama