MON przygotowuje wymianę ciężarówek

W najbliższych latach nie ma szans na znaczące odbicie, stwierdza raport KPMG i PZPM.

Publikacja: 29.10.2013 10:10

MON przygotowuje wymianę ciężarówek

Foto: Bloomberg

Zmniejsza się międzynarodowe znacznie Polski jako producenta motoryzacyjnego, stwierdza opublikowany w poniedziałek raport KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podsumowujący polski sektor motoryzacyjny.

W ubiegłym roku łączna wartość produkcji branży wyniosła ok. 114,6 mld zł. To o 3 proc. mniej niż rok wcześniej.

Według prognoz, w tym roku nieco wzrośnie – do 117,1 mld zł, ale będzie to o przeszło miliard zł mniej niż w roku 2011.

Zostaliśmy w tyle

W ciągu ostatnich pięciu lat Polska utraciła pozycję regionalnego lidera produkcji pojazdów samochodowych. Prześcignęły nas Czechy i Słowacja. Według ekspertów KPMG i PZPM, produkcja samochodów osobowych spadnie w tym roku do poziomu 464,1 tys. sztuk, niemal o połowę mniejszego niż w roku 2008.

Źle wygląda także sprzedaż: może sięgnąć 280 tys. To nieco więcej niż rok temu, ale przynajmniej kilkanaście procent aut jest wywożone za granicę i nie zasila polskiego rynku.

– Biorąc to pod uwagę należy szacować, że mimo wzrostu w statystykach sprzedaży krajowy popyt na samochody osobowe w 2013 roku będzie mniejszy niż w roku 2012 i do polskich odbiorców może trafić jedynie 255–260 tys. pojazdów – stwierdzają autorzy raportu.

Będzie nieco lepiej

W tym roku spadki mają jednak osiągnąć dno, a przyszły powinien przynieść lekkie odbicie. Prognozy zakładają wzrost liczby rejestracji nowych aut osobowych do poziomu 287,4 tys. w roku 2014 i 294,6 tys. w 2015.

Podobnie ma być z produkcją. W roku przyszłym wzrośnie do 475,7 tys., a w roku 2015 do 494,7 tys.

Ten wzrostowy trend przewidują także fabryki. – Zakładamy, że w 2014 roku nasza produkcja wzrośnie o 10 proc. – mówi „Rz" dyrektor generalny fabryki Opla w Gliwicach, Andrzej Korpak.

Konkurencją dla nowych pojazdów jest duży prywatny import samochodów używanych. Ten rynek jest przeszło dwa razy większy od rynku samochodów nowych. W 2012 roku sprowadzono do Polski 657,4 tys. samochodów używanych. Niepokoi fakt, że niemal połowa z tych pojazdów miała ponad 10 lat.

Nieco lepiej wygląda sytuacja w segmencie aut użytkowych. W ubiegłym roku wyprodukowano ich 111,8 tys. W 2013 roku będzie to 117,2 tys., rok później – 119,5 tys., a w kolejnym roku – 123,4 tys.

Traci cała gospodarka

Osłabienie sektora motoryzacyjnego jest tym bardziej niepokojące że pełni on ważną rolę w polskiej gospodarce. Odpowiada za ok. 8,6 proc. PKB i przyczynia się do utrzymania 762 tys. miejsc pracy.

W powiązanych z motoryzacją sektorach pracuje kolejnych 600 tys. osób: w usługach finansowych, CFM, transporcie drogowym i budownictwie infrastruktury drogowej.

Motoryzacja pełni też kluczową rolę w handlu zagranicznym. Wg raportu, w 2012 r. nastąpił spadek eksportu o 5 proc. i wyniósł on 86 mld zł.

Zmniejsza się międzynarodowe znacznie Polski jako producenta motoryzacyjnego, stwierdza opublikowany w poniedziałek raport KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podsumowujący polski sektor motoryzacyjny.

W ubiegłym roku łączna wartość produkcji branży wyniosła ok. 114,6 mld zł. To o 3 proc. mniej niż rok wcześniej.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?