Najcenniejsze marki Rosji

Niespodzianki nie było. Marka Gazprom została wyceniona najwyżej - na 1,26 bln rubli (ok. 40 mld dol.).

Publikacja: 29.10.2013 19:38

Najcenniejsze marki Rosji

Foto: Bloomberg

Zestawienie 40 najbardziej wartościowych marek Rosji 2013 r sporządziła firma konsultingowa Interbrand. Po raz pierwszy ranking został przygotowany według nowej metodyki. W nim są nie tylko firmy pracujące w systemie B2C (biznes dla konsumentów), ale też B2B (biznes dla biznesu).

Gazprom (1,26 bln rubli) wygrał z ogromną przewagą nad drugim MTC (telefonia komórkowa) - 192 mld rubli. Na trzecim miejscu uplasowała się marka Beeline (komórkowego koncernu Vimpelcom) - 155 mld rubli.

W dziesiątce znalazły się też marki: MegaFon (telefonia komórkowa, koncern kontroluje Aliszer Usmanow), Norylski Nikiel (oligarchów Władimira Potanina i Olega Deripaski), Sbierbank, TNK, Lukoil, Baltica (piwo - własność Carlsberga) i Tatneft.

Zaskakuje brak marki największego koncernu paliwowego Rosji i świata (pod względem poziomu wydobycia ropy) - Rosneft.

W zestawieniu mogły się znaleźć tylko marki utworzone i wypromowane w Rosji. Główne kryteria oceny to po pierwsze wskaźniki finansowe; po drugie - rola marki w wyborze konsumentów; po trzecie siła marki (wpływ na wartość dodaną oraz dodatkowe dochody).

Wśród 40 najcenniejszych marek dominuje sektor finansowy (15 proc.); a media, marki żywności oraz paliwowe mają po 12,5 proc.

Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie