Choć w Czechach trwa kampania przeciwko polskiej żywności, jednak całościowo Polacy nadal zdobywają coraz większe obszary czeskiego rynku. Według danych Czeskiego Urzędu Statystycznego, czesko-polskie obroty handlowe w okresie od stycznia do października 2013 r. w stosunku międzyrocznym były wprawdzie niższe o 0,9 proc. i wyniosły 12,7 mld euro, jednak wartość polskiego eksportu do Czech wzrosła o 1,5 proc. i wyniosła 6 mld 655 mln euro.
Wynika to z faktu, że w siłę rosną importerzy z innych sektorów. Ostatnie dwa lata były bardzo dobrym okresem m. in. dla bydgoskiej PESY. Jak powiedział prezes PESA Bydgoszcz Tomasz Zaboklicki, Czechy są bardzo interesującym rynkiem zbytu. Dostarczenie na ten rynek pojazdów spalinowych, było ważnym czynnikiem promującym PESĘ i jej asortyment na innych rynkach zachodnich - w tym na rynku niemieckim. "Pomimo, że Czechy geograficznie nie są dużym krajem, to ich potencjał kolejowy, bardzo rozbudowana sieć kolejowa oraz tradycje związane z koleją powodują, że jest to dla nas niezmiernie ważny rynek zbytu zarówno ze względu na rangę jak i potencjał."
Co ważne, zamówienie udało się zdobyć mimo ogromnej konkurencji ze strony tak doświadczonego producenta jakim jest koncern Skoda.
Eksport do Czech, to nie tylko pojedyncze zamówienia. Są również firmy, które stawiają na stopniowy rozwój. Przykładem może być firma LPP będąca właścicielem m. in. sieci sklepów Reserved, House, Cropp czy Mohito. Jak mówi PAP kierownik marketingu eksportowego LPP Robert Machałek, firma otwiera swoje salony na terenie Czech od 2002 roku.
"Po pierwsze wzrasta zdolność konsumencka. Po drugie - Czesi, a zwłaszcza Czeszki przywiązują coraz większą wagę do wyglądu i mody, zaś nasza oferta, co widać w wynikach sprzedażowych w ciągu ostatnich lat, coraz lepiej trafia w gusta lokalnych klientów" - powiedział. Świadcza o tym liczby: od 2002 roku na terenie Republiki Czeskiej LPP otworzyło 94 sklepy, z czego w rekordowym 2013 roku było to 28 salonów. Do końca 2017 roku firma planuje mieć w całym kraju 132 sklepy swoich marek.