Reklama
Rozwiń
Reklama

Więcej praw dla pasażerów linii lotniczych

Korzystającym z połączeń lotniczych łatwiej będzie uzyskać kompensatę ?za odwołane lub opóźnione loty. Parlament Europejski przegłosował zmiany w obowiązującym rozporządzeniu.

Publikacja: 07.02.2014 08:25

Więcej praw dla pasażerów linii lotniczych

Foto: Bloomberg

Teoretycznie już dziś pasażer w UE może wnioskować o odszkodowanie za opóźniony lot. W praktyce jednak rzadko odnosi sukces. – To jest walka Dawida z Goliatem. Tylko 2 proc. tych, którzy wypełnili wnioski, dostaje odszkodowanie – mówił Georges Bach, luksemburski eurodeputowany. W obowiązującym rozporządzeniu jest wiele luk i nieścisłości, które pozwalają przewoźnikom unikać odpowiedzialności.

Parlament Europejski przegłosował zmiany przepisów. Przewoźnicy będą musieli wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za informowanie pasażerach o ich prawa i stworzyć procedury załatwiania takich wniosków. Jeśli w ciągu dwóch miesięcy wniosek pozostanie bez odpowiedzi, to sprawa będzie uznana za załatwioną na korzyść klienta i odszkodowanie stanie się wymagalne. W sytuacjach siły wyższej, jak zamieszki polityczne czy wybuch wulkanu na Islandii, przewoźnik będzie zwolniony z obowiązku płacenia odszkodowania. Ale i w tym wypadku będzie musiał na piśmie odpowiedzieć na wniosek pasażera.

Eurodeputowani zaproponowali, żeby obowiązek odszkodowania pojawiał się już w przypadku opóźnienia większego niż trzy godziny. Wcześniej Komisja Europejska w projekcie zmian zapisała pięć godzin.

Nowe rozporządzenie proponuje też więcej praw dla pasażerów wnoszących na pokład bagaż ręczny. Tanim liniom zdarza się teraz żądać od nich zmieszczenia wszystkich podręcznych przedmiotów w torbie o określonych rozmiarach i wadze. Nowe przepisy wyraźnie mówią, że zawsze obok głównej torby może być torebka, nakrycie wierzchnie i pakunki z towarami zakupionymi na lotnisku.

Inną ważną dla pasażera zmianą jest zakaz anulowania lotu powrotnego w razie niewykorzystanie wylotu. A więc pasażer, który kupił bilet w dwie strony, będzie mógł na jego podstawie korzystać z podróży powrotnej, nawet jeśli nie wykorzystał części pierwszej. To oznacza możliwość kupowania tańszych czasem biletów w dwie strony w sytuacji, gdy chce się skorzystać tylko z lotu powrotnego.

Reklama
Reklama

Rozporządzenie musi być jeszcze przyjęte przez Radę UE, czyli ministrów transportu państw członkowskich. Miałoby wejść w życie w 2015 r.

—Anna Słojewska z Brukseli

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama