Reklama
Rozwiń

Więcej praw dla pasażerów linii lotniczych

Korzystającym z połączeń lotniczych łatwiej będzie uzyskać kompensatę ?za odwołane lub opóźnione loty. Parlament Europejski przegłosował zmiany w obowiązującym rozporządzeniu.

Publikacja: 07.02.2014 08:25

Więcej praw dla pasażerów linii lotniczych

Foto: Bloomberg

Teoretycznie już dziś pasażer w UE może wnioskować o odszkodowanie za opóźniony lot. W praktyce jednak rzadko odnosi sukces. – To jest walka Dawida z Goliatem. Tylko 2 proc. tych, którzy wypełnili wnioski, dostaje odszkodowanie – mówił Georges Bach, luksemburski eurodeputowany. W obowiązującym rozporządzeniu jest wiele luk i nieścisłości, które pozwalają przewoźnikom unikać odpowiedzialności.

Parlament Europejski przegłosował zmiany przepisów. Przewoźnicy będą musieli wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za informowanie pasażerach o ich prawa i stworzyć procedury załatwiania takich wniosków. Jeśli w ciągu dwóch miesięcy wniosek pozostanie bez odpowiedzi, to sprawa będzie uznana za załatwioną na korzyść klienta i odszkodowanie stanie się wymagalne. W sytuacjach siły wyższej, jak zamieszki polityczne czy wybuch wulkanu na Islandii, przewoźnik będzie zwolniony z obowiązku płacenia odszkodowania. Ale i w tym wypadku będzie musiał na piśmie odpowiedzieć na wniosek pasażera.

Eurodeputowani zaproponowali, żeby obowiązek odszkodowania pojawiał się już w przypadku opóźnienia większego niż trzy godziny. Wcześniej Komisja Europejska w projekcie zmian zapisała pięć godzin.

Nowe rozporządzenie proponuje też więcej praw dla pasażerów wnoszących na pokład bagaż ręczny. Tanim liniom zdarza się teraz żądać od nich zmieszczenia wszystkich podręcznych przedmiotów w torbie o określonych rozmiarach i wadze. Nowe przepisy wyraźnie mówią, że zawsze obok głównej torby może być torebka, nakrycie wierzchnie i pakunki z towarami zakupionymi na lotnisku.

Inną ważną dla pasażera zmianą jest zakaz anulowania lotu powrotnego w razie niewykorzystanie wylotu. A więc pasażer, który kupił bilet w dwie strony, będzie mógł na jego podstawie korzystać z podróży powrotnej, nawet jeśli nie wykorzystał części pierwszej. To oznacza możliwość kupowania tańszych czasem biletów w dwie strony w sytuacji, gdy chce się skorzystać tylko z lotu powrotnego.

Rozporządzenie musi być jeszcze przyjęte przez Radę UE, czyli ministrów transportu państw członkowskich. Miałoby wejść w życie w 2015 r.

—Anna Słojewska z Brukseli

Teoretycznie już dziś pasażer w UE może wnioskować o odszkodowanie za opóźniony lot. W praktyce jednak rzadko odnosi sukces. – To jest walka Dawida z Goliatem. Tylko 2 proc. tych, którzy wypełnili wnioski, dostaje odszkodowanie – mówił Georges Bach, luksemburski eurodeputowany. W obowiązującym rozporządzeniu jest wiele luk i nieścisłości, które pozwalają przewoźnikom unikać odpowiedzialności.

Parlament Europejski przegłosował zmiany przepisów. Przewoźnicy będą musieli wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za informowanie pasażerach o ich prawa i stworzyć procedury załatwiania takich wniosków. Jeśli w ciągu dwóch miesięcy wniosek pozostanie bez odpowiedzi, to sprawa będzie uznana za załatwioną na korzyść klienta i odszkodowanie stanie się wymagalne. W sytuacjach siły wyższej, jak zamieszki polityczne czy wybuch wulkanu na Islandii, przewoźnik będzie zwolniony z obowiązku płacenia odszkodowania. Ale i w tym wypadku będzie musiał na piśmie odpowiedzieć na wniosek pasażera.

Biznes
Miliardy na światłowody w Polsce. Hurtowy operator skusił banki
Biznes
Słowacja i Węgry blokują sankcje, suwerenność cyfrowa UE i spadek cen mieszkań
Biznes
NATO wzmacnia swoją północ. Gdzie pojawią się kolejne wojska sojuszników?
Biznes
Rekordowa liczba odwiedzających Warszawę
Biznes
Nvidia znów najwięcej wartą spółką na świecie. Mimo zamknięcia rynku chińskiego