Więcej praw dla pasażerów linii lotniczych

Korzystającym z połączeń lotniczych łatwiej będzie uzyskać kompensatę ?za odwołane lub opóźnione loty. Parlament Europejski przegłosował zmiany w obowiązującym rozporządzeniu.

Publikacja: 07.02.2014 08:25

Więcej praw dla pasażerów linii lotniczych

Foto: Bloomberg

Teoretycznie już dziś pasażer w UE może wnioskować o odszkodowanie za opóźniony lot. W praktyce jednak rzadko odnosi sukces. – To jest walka Dawida z Goliatem. Tylko 2 proc. tych, którzy wypełnili wnioski, dostaje odszkodowanie – mówił Georges Bach, luksemburski eurodeputowany. W obowiązującym rozporządzeniu jest wiele luk i nieścisłości, które pozwalają przewoźnikom unikać odpowiedzialności.

Parlament Europejski przegłosował zmiany przepisów. Przewoźnicy będą musieli wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za informowanie pasażerach o ich prawa i stworzyć procedury załatwiania takich wniosków. Jeśli w ciągu dwóch miesięcy wniosek pozostanie bez odpowiedzi, to sprawa będzie uznana za załatwioną na korzyść klienta i odszkodowanie stanie się wymagalne. W sytuacjach siły wyższej, jak zamieszki polityczne czy wybuch wulkanu na Islandii, przewoźnik będzie zwolniony z obowiązku płacenia odszkodowania. Ale i w tym wypadku będzie musiał na piśmie odpowiedzieć na wniosek pasażera.

Eurodeputowani zaproponowali, żeby obowiązek odszkodowania pojawiał się już w przypadku opóźnienia większego niż trzy godziny. Wcześniej Komisja Europejska w projekcie zmian zapisała pięć godzin.

Nowe rozporządzenie proponuje też więcej praw dla pasażerów wnoszących na pokład bagaż ręczny. Tanim liniom zdarza się teraz żądać od nich zmieszczenia wszystkich podręcznych przedmiotów w torbie o określonych rozmiarach i wadze. Nowe przepisy wyraźnie mówią, że zawsze obok głównej torby może być torebka, nakrycie wierzchnie i pakunki z towarami zakupionymi na lotnisku.

Inną ważną dla pasażera zmianą jest zakaz anulowania lotu powrotnego w razie niewykorzystanie wylotu. A więc pasażer, który kupił bilet w dwie strony, będzie mógł na jego podstawie korzystać z podróży powrotnej, nawet jeśli nie wykorzystał części pierwszej. To oznacza możliwość kupowania tańszych czasem biletów w dwie strony w sytuacji, gdy chce się skorzystać tylko z lotu powrotnego.

Rozporządzenie musi być jeszcze przyjęte przez Radę UE, czyli ministrów transportu państw członkowskich. Miałoby wejść w życie w 2015 r.

—Anna Słojewska z Brukseli

Teoretycznie już dziś pasażer w UE może wnioskować o odszkodowanie za opóźniony lot. W praktyce jednak rzadko odnosi sukces. – To jest walka Dawida z Goliatem. Tylko 2 proc. tych, którzy wypełnili wnioski, dostaje odszkodowanie – mówił Georges Bach, luksemburski eurodeputowany. W obowiązującym rozporządzeniu jest wiele luk i nieścisłości, które pozwalają przewoźnikom unikać odpowiedzialności.

Parlament Europejski przegłosował zmiany przepisów. Przewoźnicy będą musieli wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za informowanie pasażerach o ich prawa i stworzyć procedury załatwiania takich wniosków. Jeśli w ciągu dwóch miesięcy wniosek pozostanie bez odpowiedzi, to sprawa będzie uznana za załatwioną na korzyść klienta i odszkodowanie stanie się wymagalne. W sytuacjach siły wyższej, jak zamieszki polityczne czy wybuch wulkanu na Islandii, przewoźnik będzie zwolniony z obowiązku płacenia odszkodowania. Ale i w tym wypadku będzie musiał na piśmie odpowiedzieć na wniosek pasażera.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca