Hyundai zwiększa moce produkcyjne

Dwa lata temu 75-letni szef Hyundai Motor, Czung Mong-ku kazał zatrzymać zwiększanie mocy produkcyjnych obawiając się problemów z jakością, jakie nękały Toyotę po zbyt agresywnym wzroście w w latach 2000.

Publikacja: 17.02.2014 09:05

Obecnie Hyundai i związana z nim Kia Motors znów przygotowują się do inwestowania w nowe moce, prowadzą studia opłacalności na tak obiecujących rynkach jak Meksyk i rozglądają się za lokalizacją dla czwartej fabryki w Chinach, największym na świecie rynku samochodowym — ujawniło 5 osób znających plany całej grupy.

Nieoficjalne zamrożenie mocy przez Czunga — mające dać wytchnienie fabrykom i dostawcom podzespołów po szybkim wzroście w minionej dekadzie i położyć nacisk na poprawę jakości — nadal obowiązuje, ale niektórzy członkowie kierownictwa czują się już nieco pewniej co do jakości samochodów. Decyzja o otwarciu nowej montowni Hyundaia w Chinach może zapaść przed końcem roku.

- Pracujemy teraz na średnio- i długoterminowymi planami inwestowania w moce produkcyjne — stwierdził wysoko postawiony przedstawiciel Hyundaia, który podobnie jak inni rozmówcy nie chciał ujawniać się, bo nie wolno im rozmawiać z dziennikarzami.

Blokada rozwoju mocy utrudnia Hyundaiowi wyciśnięcie dodatkowych możliwości z istniejących zakładów. Hyundai i Kia wykorzystały razem w ubiegłym roku 105 proc. posiadanych mocy produkcyjnych, a doradca znający funkcjonowanie fabryk tej grupy stwierdził, że zakłady w Georgii i Alabamie pracują pełną parą i są wykorzystywane w 125-130 procentach w systemie pracy na dwie zmiany.

- To nie jest podejście długofalowe, nawet gdyby potrwało jeszcze kilka lat, choć zakaz rozwoju był bardzo korzystny dla poprawy wyników finansowych Hyundaia — stwierdziła inna osoba znająca plany firmy. Marża operacyjna w ubiegłym roku wyniosła 9,5 proc., była jedną z najlepszych w sektorze motoryzacji. Nissan chce dojść w średnim terminie do 8 proc.

Zakaz zwiększania mocy ogłoszony przez Czunga wynikał z jego dążenia do uchronienia Hyundaia przed błędami popełnionymi przez Toyotę — stwierdził kolejny informator nawiązując do poczucia, że japoński konkurent stracił kontrolę nad jakością strony mechanicznej i procesu produkcji zwiększając moce produkcyjne do dobrze ponad 8 mln pojazdów. — Hyundai rósł za szybko i obawiał się, że dostawcy mogą nie nadążyć — stwierdził inny rozmówca.

Członkowie kierownictwa mogą wychwalać poprawę jakości, ale Hyundai i Kia znalazły się w 2013 r. na trzecim miejscu pod względem liczby pojazdów objętych akcjami przywoławczymi w USA: musiały naprawić 3,3 mln sztuk. Tylko Toyota i Chrysler miały więcej.

Hyundai i Kia planują sprzedanie w tym roku 7,86 mln samochodów na świecie, więcej od 7,56 mln w 2013 r., a studia opłacalności mogą być wstępem do zwiększenia mocy do ponad 8 mln sztuk rocznie. Hyundai zastanawiał się też nad budową trzeciej fabryki w USA, ale jest ostrożny z powodu dużej konkurencji na tym zatłoczonym rynku.

Koreański płaskowyż

Nowe zainteresowanie rozbudową mocy poza Koreą można uważać za oczywisty zwrot grupy nastawionej na eksport mający na celu likwidację skutków aprecjacji wona. Hyundai i Kia eksportują z Korei około dwóch trzecich pojazdów sprzedawanych na świecie, znacznie więcej proporcjonalnie od japońskich rywali. Ale jest to bardziej reakcja na wyższe koszty pracownicze i inne, a także na kiepskie perspektywy wzrostu na rynku wewnętrznym. Te czynniki skłoniły też innych, m.in. General Motors, do zmniejszania roli Korei jako ośrodka produkcji i eksportu.

Korea licząca ok. 50 mln mieszkańców kupiła w 2013 r. 1,5 mln pojazdów. Rynek osiągnie szczyt 1,6 mln do 2016 r. i pozostanie bez zmian do 2020 r. — według firmy badawczej LMC Automotive.

- Zawsze badamy możliwości inwestycyjne. Reagujemy odpowiednio na różne sytuacje rynkowe — stwierdził główny rzecznik Hyundaia w Seulu, Brian Sir i dodał, że niedawne zwrócenie uwagi na jakościowy wzrost było naturalnym podejściem po latach szybkiego wzrostu.

Mimo obowiązywania zakazu zwiększania mocy obie firmy dokonały po cichu ich zwiększenia do potencjalnej produkcji 7,4 mln pojazdów z 6,5 mln sprzed ogłoszenia zakazu. Zrobiły to zwiększając tempo produkcji w fabrykach albo dodając nocną zmianę, gdzie było to możliwe.

Hyundai i Kia liczą, że w tym roku osiągną założony poziom sprzedaży zwiększając pracę w godzinach nadliczbowych, dodając nocną zmianę w zagranicznych zakładach i rozpoczynając produkcję w trzeciej fabryce Kia w Chinach, na którą było zielone światło przed ogłoszeniem zakazu.

W Chinach, gdzie sprzedaż może dojść do 35-38 mln samochodów pod koniec dekady, Hyundai sprawdza warunki w trzech miastach w interiorze — Chongqing, Xian i Wuhanie — pod kątem lokalizacji nowej fabryki. Gdy powstanie, będzie pierwszą dużą inwestycją Hyundaia w zwiększenie mocy produkcyjnych od czasu uruchomienia montowni w Brazylii i trzeciej w Chinach, obu w 2012 r. — co firma zapowiedziała w 2008 i 2010 r.

— Bądźmy uczciwi, Chińczycy nie dyskryminują nas tak jak reszta świata. Tam łatwiej zwiększać moce — stwierdziła osoba znająca sposób myślenia w Hyundaiu.

Obecnie Hyundai i związana z nim Kia Motors znów przygotowują się do inwestowania w nowe moce, prowadzą studia opłacalności na tak obiecujących rynkach jak Meksyk i rozglądają się za lokalizacją dla czwartej fabryki w Chinach, największym na świecie rynku samochodowym — ujawniło 5 osób znających plany całej grupy.

Nieoficjalne zamrożenie mocy przez Czunga — mające dać wytchnienie fabrykom i dostawcom podzespołów po szybkim wzroście w minionej dekadzie i położyć nacisk na poprawę jakości — nadal obowiązuje, ale niektórzy członkowie kierownictwa czują się już nieco pewniej co do jakości samochodów. Decyzja o otwarciu nowej montowni Hyundaia w Chinach może zapaść przed końcem roku.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca