Reklama

Comarch umacnia się na pozycji wicelidera rynku ERP

W 2013 r. krakowska spółka dostarczyła klientom systemy do zarządzania za 110 mln zł. W 2014 r. chce zwiększyć sprzedaż o 7–10 proc.

Publikacja: 20.03.2014 07:28

Sprzedaż przyspiesza

Sprzedaż przyspiesza

Foto: Rzeczpospolita

Comarch wykorzystał ożywienie gospodarcze do zwiększenia sprzedaży rozwiązań do zarządzania przedsiębiorstwem (ERP). W 2013 r. przychody spółki z tego źródła wzrosły do 110 mln zł. – Wynik był o 10 proc. lepszy niż w 2012 r. – podkreśla Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes odpowiedzialny za ten pion.

Zwraca uwagę, że krajowy rynek systemów ERP rósł w poprzednim roku o połowę wolniej. Dzięki temu udział Comarchu w krajowym rynku ERP sięgnął 12,5 proc. Liderem tradycyjnie pozostaje SAP, który koncentruje się na obsłudze największych korporacji. Miał 40,9-proc. udział w rynku. Za Comarchem jest Oracle Polska (11,7 proc.).

Rymarczyk jest szczególnie zadowolony ze sprzedaży systemów ERP w chmurze. – To już nie jest nowinka technologiczna, ale coraz istotniejsza część naszego biznesu – podkreśla wiceprezes spółki. W 2013 r. Comarch sprzedał usługi w chmurze (tylko w obszarze aplikacji ERP) za 5,7 mln zł, czyli 42 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2012 r. tempo wzrostu wynosiło 30 proc. – Zbieramy premię, bo jako pierwsi weszliśmy na ten rynek i jesteśmy jego liderem – mówi.

Drugim motorem napędowym sprzedaży rozwiązań ERP był eksport. Za granicą spółka sprzedaje głównie systemy z linii Altum, dedykowane średnim i większym firmom. – Tylko we Francji zwiększyliśmy w 2013 r. przychody o przeszło 45 proc. To już kilka milionów złotych – oświadcza przedstawiciel Comarchu. Firma obsługuje już 30 klientów z tego rynku. Negocjuje z kolejnymi.

W 2014 r., jak zapowiada Rymarczyk, Comarch zamierza nieco przemodelować strategię dotyczącą ERP. – Zmuszają nas do tego zmiany technologiczne, w tym rosnąca mobilność firm i społeczeństwa – wyjaśnia. Twierdzi, że nie wszyscy producenci aplikacji ERP nadążają za zmianami i mogą wypaść z rynku. Nowe wersje systemów mają zawierać m.in. funkcje społecznościowe. Będą „lżejsze", „przyjaźniejsze" i bardziej intuicyjne w obsłudze dla użytkowników. Zapowiada, że linia Altum będzie mocno rozwijana z myślą o klientach z sektora handlowego, a linia XL – firm przemysłowych. Z kolei Optima ma zostać rozbudowana dla branży medycznej.

Reklama
Reklama

Deklaruje, że celem firmy na 2014 r. jest wzrost sprzedaży rozwiązań ERP o 7–10 proc. – Rynek powinien się powiększyć o 3–7 proc., zatem znowu zamierzamy rosnąć szybciej niż konkurencja – oznajmia. Ujawnia, że po dwóch miesiącach sprzedaż aplikacji ERP była o 22 proc. większa niż rok wcześniej. W chmurze tempo wzrostu wynosiło 54 proc. – W tym świetle nasze założenia na cały rok wydają się konserwatywne – uważa Rymarczyk.

Comarch liczy na dalszy mocny wzrost sprzedaży produktów w chmurze. – W tym roku chcemy zwiększyć obroty w tym obszarze o kolejne 40 proc. – zapowiada Rymarczyk. Rosła będzie też sprzedaż zagraniczna. Comarch zamierza też łożyć spore kwoty na marketing aplikacji ERP. – Wydamy na to w skali roku kilka milionów złotych – przyznaje wiceprezes.

—Dariusz Wolak

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama