Comarch umacnia się na pozycji wicelidera rynku ERP

W 2013 r. krakowska spółka dostarczyła klientom systemy do zarządzania za 110 mln zł. W 2014 r. chce zwiększyć sprzedaż o 7–10 proc.

Publikacja: 20.03.2014 07:28

Sprzedaż przyspiesza

Sprzedaż przyspiesza

Foto: Rzeczpospolita

Comarch wykorzystał ożywienie gospodarcze do zwiększenia sprzedaży rozwiązań do zarządzania przedsiębiorstwem (ERP). W 2013 r. przychody spółki z tego źródła wzrosły do 110 mln zł. – Wynik był o 10 proc. lepszy niż w 2012 r. – podkreśla Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes odpowiedzialny za ten pion.

Zwraca uwagę, że krajowy rynek systemów ERP rósł w poprzednim roku o połowę wolniej. Dzięki temu udział Comarchu w krajowym rynku ERP sięgnął 12,5 proc. Liderem tradycyjnie pozostaje SAP, który koncentruje się na obsłudze największych korporacji. Miał 40,9-proc. udział w rynku. Za Comarchem jest Oracle Polska (11,7 proc.).

Rymarczyk jest szczególnie zadowolony ze sprzedaży systemów ERP w chmurze. – To już nie jest nowinka technologiczna, ale coraz istotniejsza część naszego biznesu – podkreśla wiceprezes spółki. W 2013 r. Comarch sprzedał usługi w chmurze (tylko w obszarze aplikacji ERP) za 5,7 mln zł, czyli 42 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2012 r. tempo wzrostu wynosiło 30 proc. – Zbieramy premię, bo jako pierwsi weszliśmy na ten rynek i jesteśmy jego liderem – mówi.

Drugim motorem napędowym sprzedaży rozwiązań ERP był eksport. Za granicą spółka sprzedaje głównie systemy z linii Altum, dedykowane średnim i większym firmom. – Tylko we Francji zwiększyliśmy w 2013 r. przychody o przeszło 45 proc. To już kilka milionów złotych – oświadcza przedstawiciel Comarchu. Firma obsługuje już 30 klientów z tego rynku. Negocjuje z kolejnymi.

W 2014 r., jak zapowiada Rymarczyk, Comarch zamierza nieco przemodelować strategię dotyczącą ERP. – Zmuszają nas do tego zmiany technologiczne, w tym rosnąca mobilność firm i społeczeństwa – wyjaśnia. Twierdzi, że nie wszyscy producenci aplikacji ERP nadążają za zmianami i mogą wypaść z rynku. Nowe wersje systemów mają zawierać m.in. funkcje społecznościowe. Będą „lżejsze", „przyjaźniejsze" i bardziej intuicyjne w obsłudze dla użytkowników. Zapowiada, że linia Altum będzie mocno rozwijana z myślą o klientach z sektora handlowego, a linia XL – firm przemysłowych. Z kolei Optima ma zostać rozbudowana dla branży medycznej.

Deklaruje, że celem firmy na 2014 r. jest wzrost sprzedaży rozwiązań ERP o 7–10 proc. – Rynek powinien się powiększyć o 3–7 proc., zatem znowu zamierzamy rosnąć szybciej niż konkurencja – oznajmia. Ujawnia, że po dwóch miesiącach sprzedaż aplikacji ERP była o 22 proc. większa niż rok wcześniej. W chmurze tempo wzrostu wynosiło 54 proc. – W tym świetle nasze założenia na cały rok wydają się konserwatywne – uważa Rymarczyk.

Comarch liczy na dalszy mocny wzrost sprzedaży produktów w chmurze. – W tym roku chcemy zwiększyć obroty w tym obszarze o kolejne 40 proc. – zapowiada Rymarczyk. Rosła będzie też sprzedaż zagraniczna. Comarch zamierza też łożyć spore kwoty na marketing aplikacji ERP. – Wydamy na to w skali roku kilka milionów złotych – przyznaje wiceprezes.

—Dariusz Wolak

Comarch wykorzystał ożywienie gospodarcze do zwiększenia sprzedaży rozwiązań do zarządzania przedsiębiorstwem (ERP). W 2013 r. przychody spółki z tego źródła wzrosły do 110 mln zł. – Wynik był o 10 proc. lepszy niż w 2012 r. – podkreśla Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes odpowiedzialny za ten pion.

Zwraca uwagę, że krajowy rynek systemów ERP rósł w poprzednim roku o połowę wolniej. Dzięki temu udział Comarchu w krajowym rynku ERP sięgnął 12,5 proc. Liderem tradycyjnie pozostaje SAP, który koncentruje się na obsłudze największych korporacji. Miał 40,9-proc. udział w rynku. Za Comarchem jest Oracle Polska (11,7 proc.).

Biznes
Made in Poland z coraz większymi problemami
Biznes
Tajemniczy proces miliarderki. W partii komunistycznej trwa walka
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów