– 95 proc. Polaków korzysta z przynajmniej jednego kanału online, by zdobyć informacje na temat produktów i usług, np. planując zakupy – mówi Karol Mazurek, dyrektor zarządzający ds. financial services w Accenture Polska. Międzynarodowa firma po raz pierwszy włączyła nasz kraj do swojego globalnego badania. Obecna jego edycja została przygotowana na podstawie badań 13 tys. konsumentów z 30 państw.
Nawet jeśli uwzględnić, że ankietowanych badano za pośrednictwem Internetu – wyeliminowano tym samym osoby niekorzystające z tego medium – to i tak wyniki pokazują, że Polacy na nowe technologie otwierają się coraz mocniej. Główne zalety to wygoda i dostępność całą dobę – uważa ponad 70 proc. ankietowanych. Zdaniem 58 proc. cyfrowe kanały obsługi i wsparcia klienta dają szanse na szybsze rozwiązanie problemu, a dla 41 proc. oznaczają lepszą obsługę.
79 proc. korzysta z serwisów społecznościowych do pozyskiwania informacji przydatnych podczas kupowania w sieci czy poszukiwania nowego dostawcy usług. Biorąc pod uwagę, że w ciągu ostatniego roku aż 66 proc. ankietowanych zmieniło choć jedną firmę, z której towarów czy usług korzystało, to potencjał tych nowych mediów jest ogromny.
– Rynek robi się coraz płytszy, pula niezagospodarowanych konsumentów jest bardzo mała. Jedyna szansą na rozwój jest odebranie ich któremuś z konkurentów – dodaje Karol Mazurek.
Choć wyniki badania wydają się bardzo optymistyczne, to wciąż widać dużą grupę osób sceptycznie podchodzących do komunikowania się online z firmami. 45 proc. obawia się, że po podaniu swoich danych otrzymywać będzie zbyt wiele niepotrzebnych informacji, a zdaniem 36 proc. sieć nie dostarcza pożytecznych danych.