Polska potęgą w eksporcie okien i drzwi

W tym roku branża może zwiększyć sprzedaż na rynkach zagranicznych ?nawet o 10 proc. Nasze okna i drzwi trafią przede wszystkim do Niemiec, Francji i Włoch.

Publikacja: 11.04.2014 05:00

Polska potęgą w eksporcie okien i drzwi

Foto: Fotorzepa, Kuba Krzysiak kk Kuba Krzysiak

 

W tym roku w krajowych zakładach wyprodukowanych zostanie około 12,5 mln okien, czyli o 5–7 proc. więcej niż rok temu – prognozują specjaliści z Centrum Analiz Branżowych. W ich ocenie będzie to możliwe dzięki ekspansji na rynki zagraniczne oraz odwróceniu obserwowanej od kilku lat tendencji spadkowej w kraju.

CAB szacuje, że jeszcze bardziej wzrośnie sprzedaż zagraniczna – aż o 8–10 proc.

Sprzedaż wciąż rośnie

Co ważne, po raz pierwszy od kilku lat spodziewana jest poprawa sprzedaży w Polsce. Większy popyt to przede wszystkim efekt rosnącej liczby remontów i modernizacji budynków, w których dokonuje się wymiany okien. Nadal stosunkowo mało produktów będzie za to trafiać do nowo powstających budynków.

W tym roku wzrośnie również produkcja drzwi. CAB prognozuje, że wyniesie około 8 mln szt. i tym samym poprawi się o 4–5 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Także w tym segmencie motorem wzrostu będzie eksport, który powinien zwyżkować o 8–10 proc.

– Na tle Europy polscy producenci okien i drzwi prezentują się wyjątkowo dobrze, zwłaszcza pod względem wartości wyeksportowanych wyrobów. Od dwóch lat jesteśmy tu niekwestionowanym liderem – mówi Paweł Wróblewski, dyrektor Związku Polskie Okna i Drzwi. Dodaje, że w 2012 r. wartość eksportu przekroczyła 1 mld euro, a w 2013 r. wynik ten został osiągnięty już po trzech kwartałach.

Pod względem produkcji okien i drzwi Polska znajduje się za Niemcami, Włochami, Francją i Wielką Brytanią. Ale dzięki eksportowi dystans dzielący nas od tych krajów systematycznie jednak maleje.

Przez salony i targi

Ekspansję na rynkach zagranicznych prowadzi Drutex. – W roku 2014 zamierzamy zwiększyć nasz udział za granicą do ponad 70 proc., inwestując przede wszystkim w rynek niemiecki, włoski czy francuski, gdzie już dziś notujemy największą, dwu-, a nawet trzycyfrową dynamikę sprzedaży – twierdzi Leszek Gierszewski, prezes i właściciel spółki. W ubiegłym roku Drutex uzyskał z eksportu połowę wpływów. Firma od dłuższego czasu wykorzystuje pełne moce produkcyjne, dlatego zainwestowała w rozbudowę posiadanego zakładu. W rezultacie od maja podwoi swoje możliwości wytwórcze, do 10 tys. okien dziennie.

W tym roku na rynkach zagranicznych do 70 proc. ogólnych przychodów chce uzyskać Oknoplast, który jest największym polskim eksporterem pod względem wartości sprzedanych okien z PCW. W ubiegłym roku z eksportu uzyskał 65 proc. wpływów. Ekspansja jest prowadzona m.in. dzięki rozwiniętej sieci sprzedaży. – Nasza firma  posiada już 1800 salonów sprzedaży w Europie. Najwięcej markowych salonów mamy we Włoszech – ponad 500 – informuje Mikołaj Placek, prezes Oknoplastu. Poza Włochami, największymi zagranicznymi odbiorcami produktów są Niemcy i Francja.

Na poprawę wyników liczy Pozbud specjalizujący się w produkcji okien i drzwi z drewna. – Dynamika sprzedaży planowana jest na około 10 proc. rok do roku. Zwyżki w samym kanale eksportowym są dużo atrakcyjniejsze i wynoszą 30–40 proc. – uważa Roman Andrzejak, wiceprezes Pozbudu. Spółka koncentruje się na eksporcie do UE, Szwajcarii i USA. Lepsze wyniki na rynkach zagranicznych chce uzyskać, przede wszystkim uczestnicząc w międzynarodowych targach branżowych.

Nieco inna sytuacja jest na rynku okien dachowych, którego liderem w Polsce jest Grupa Fakro. Firma zdaje sobie sprawę, że potencjał w tym segmencie w naszym kraju i Europie nie wzrasta, dlatego szansy na rozwój i wzrost obrotów upatruje w dywersyfikacji produkcji. Grupa Fakro wprowadziła do oferty m.in. okna do dachów płaskich oraz markizy zewnętrzne do okien pionowych.

Reklamy na najlepszych stadionach piłkarskich

Jednym ze stosowanych przez kilku producentów okien i drzwi sposobów na zwiększenie eksportu jest sponsorowanie znanych piłkarzy i klubów. Od kilku tygodni Drutex współpracuje z Philippem Lahmem, kapitanem reprezentacji Niemiec i drużyny Bayern Monachium, oraz Andreą Pirlo, zawodnikiem włoskiego Juventusu Turyn. Piłkarze mają się przyczynić do większej rozpoznawalności marki Drutex. Tym samym powinni poprawić sprzedaż okien i drzwi spółki, zwłaszcza w Niemczech i Włoszech. Z kolei w ubiegłym roku Oknoplast podpisał dwie nowe umowy sponsorskie z Borussią Dortmund oraz Olympique Lyon. Za ich sprawą firma chce umacniać swoją markę, zwłaszcza we Francji i Niemczech. Zapewnia, że wcześniej ogromne korzyści uzyskała dzięki umowie z włoskim klubem piłkarskim Inter Mediolan.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne