Reklama
Rozwiń
Reklama

Zniknie marka Tablica.pl

Zmiana nie oznacza likwidacji zdecydowanego lidera rynku ogłoszeń lokalnych. Krajową markę zastąpi bowiem globalny znak OLX. Internauci powinni się przyzwyczaić do tego typu zmian.

Publikacja: 14.04.2014 09:21

Zniknie marka Tablica.pl

Foto: Fotorzepa

– Grupa Naspers zdecydowała o ujednoliceniu marek swoich serwisów ogłoszeniowych na OLX, dlatego dzieje się to też w Polsce – wyjaśnia Marcin Urbańczyk, dyrektor zarządzający Tablica.pl. Naspers to koncern z RPA, do którego w Polsce należą m.in. serwisy Allegro, Gadu-Gadu czy Bankier.pl.

Dalej za darmo

OLX to jeden z głównych brandów grupy. Jest obecny już w 107 krajach. Podobnie jak w Polsce rebranding lokalnych serwisów ogłoszeniowych nastąpi w Kazachstanie, Bułgarii, na Węgrzech czy Białorusi. Zmiany dotyczą tylko nazwy, inne funkcje pozostają bez zmian.

– Rozpoczynamy też kampanię nawiązującą dla znanego teleturnieju „Koło Fortuny" z udziałem jego prowadzącego, czyli Wojciecha Pijanowskiego – dodaje Urbańczyk.

Zagadką pozostaje, jak na zmiany zareagują użytkownicy, których jest dziś, bagatela, ponad 7 mln. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że jakiekolwiek zmiany wprowadzane np. w serwisie Allegro powodują od razu ataki furii użytkowników i wręcz nawoływania do bojkotu.

– Zmiana funkcji wpływa wprost na korzystanie z serwisu i nowości powodują faktycznie komplikacje. W przypadku samej zmiany nazwy takiego ryzyka już nie ma – mówi Piotr Jarosz, prezes Dotcom River, ekspert od e-commerce. Jak zauważa, w przypadku serwisów internetowych często w nazwach wykorzystywane są słowa, których nie można później zastrzec jako znaków towarowych. Wiele stosuje więc podobne lub przynajmniej zbliżone nazewnictwo, co często powoduje zamęt w głowach internautów, a w efekcie wchodzenie na niekoniecznie te strony, o których myśleli.

Reklama
Reklama

– Dlatego zmiany nazw są często przeprowadzane właśnie z takich powodów, choć jakichś spektakularnych internetowych rebrandingów raczej nie było – dodaje Piotr Jarosz.

– Konsumenci zawsze na początku są zaskoczeni, ale stopniowo się przyzwyczajają i przestają zmiany zauważać – mówi Jarosław Filipek, prezes firmy Codes Consulting, zajmującej się budowaniem i zarządzaniem markami.

Będą kolejne

Skrócenie do Nk.pl nazwy Nasza-Klasa odbiło się sporym echem, podobnie jak Gadu-Gadu, także zmienione w GG. Jednak już choćby kilkukrotne zmiany nazwy klubu zakupowego Fashion Days (też należącego do Allegro) takich dyskusji nie wzbudziło – wcześniej występował m.in. pod nazwą Markafoni.

– Zmiana marki może być skutkiem łączenia się firm. Drugim powodem może być chęć odejścia od starej marki, która nie spełniła oczekiwań lub budzi niekorzystne skojarzenia. Może też chodzić o ujednolicenie brandu na poziomie międzynarodowym, przekazywanie spójnego komunikatu do klientów i o oszczędności – mówi Aleksandra Sroka, dyrektor w Boston Consulting Group.

– Zawsze tak było, że duże marki wchłaniały mniejsze, i w erze globalnej gospodarki będzie się tak działo dalej. Z szykowanych zmian warto wspomnieć już sygnalizowane przejście z nazwy BZ WBK na Santander – wskazuje Jarosław Filipek.

Z największych przeprowadzanych ostatnio rebrandingów warto wymienić przejście z marki Telekomunikacja Polska na Orange oraz zastąpienie Ery przez T-Mobile. Branża każdą z tych operacji wyceniała na 100 mln zł. Dużym echem odbiło się też przejście wszystkich operacji BRE Banku na jedną marek z jego portfolio, czyli mBank.

Reklama
Reklama

– Pierwszym krokiem w rebrandingu powinno być zbadanie pozycjonowania marki i określenie, do kogo i w jaki sposób ona powinna przemawiać – podkreśla Aleksandra Sroka.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Biznes
Przełomowy wyrok w Delaware. Elon Musk odzyskuje miliardy
Biznes
Brytyjczycy sprzedają światłowody w Polsce. Orange i APG przejmą Nexerę
Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama