Accor: problemy na własnym podwórku

Największa w Europie grupa hotelarska podała, że trudności na jej najważniejszym, francuskim rynku sprawiły, że mniejszy wzrost wyników w I kwartale przeciągnie się na II kwartał

Publikacja: 18.04.2014 19:05

Accor, czwarta na świecie sieć hoteli, za InterContinental, Marriott i Starwood przechodzi reorganizację z inicjatywy nowego prezesa Sebastiena Bazina, ale nękały ją różne problemy na rodzimym rynku, który zapewnia 35 proc. obrotów.

Z początkiem roku zaczął obowiązywać we Francji wyższy podatek VAT, 10 proc. wobec wcześniej 7 proc., co wpłynęło na ceny pokojów tej sieci, a z kolei zła pogoda zniechęciła gości korzystających z krótkich pobytów. Grupa skorzysta jednak na znacznie lepszej sytuacji w innych krajach.

„Tendencje z I kwartału są generalnie dobre, popyt rośnie niemal w każdym kraju, pojawiły się oznaki ożywienia w południowej Europie, ceny hoteli są atrakcyjne, z wyjątkiem Francji, Hiszpanii i Włoch" — oświadczyła sama grupa.

Obroty w I kwartale zwiększyły się w porównywalnej skali o 2,1 proc. do 1,135 mld euro, bez uwzględnienia wahań kursów walut, kupna i cesji aktywów. To wyraźne spowolnienie wobec wzrostu o 3,4 proc. w IV kwartale. W skali bezwzględnej nastąpił jednak spadek obrotów o 5,5 proc. z powodu deprecjacji walut na wschodzących rynkach, zwłaszcza w Brazylii.

Szefowa pionu finansów w Accor, Sophie Stabile oświadczyła podczas telekonferencji, że Francja będzie nadal odczuwać w II kwartale ujemne skutki podwyżki VAT, a dodatkowo kalendarz świąt w kwietniu i maju nie jest korzystny dla branży hotelarskiej. Nie będzie również w czerwcu salonu lotniczego na Le Bourget pod Paryżem, który tradycyjnie jest atrakcyjny finansowo dla Accora, bo w jego hotelach zatrzymuje się 70 proc. gości związanych z branżą lotniczą.

W I kwartale francuska sieć uruchomiła nowe hotele o łącznej liczbie 4449 pokojów, połowę na wschodzących rynkach.

Accor, czwarta na świecie sieć hoteli, za InterContinental, Marriott i Starwood przechodzi reorganizację z inicjatywy nowego prezesa Sebastiena Bazina, ale nękały ją różne problemy na rodzimym rynku, który zapewnia 35 proc. obrotów.

Z początkiem roku zaczął obowiązywać we Francji wyższy podatek VAT, 10 proc. wobec wcześniej 7 proc., co wpłynęło na ceny pokojów tej sieci, a z kolei zła pogoda zniechęciła gości korzystających z krótkich pobytów. Grupa skorzysta jednak na znacznie lepszej sytuacji w innych krajach.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej