Furgonetki Renaulta-ZILa zawieszone

Renault zawiesił plany wspólnej produkcji furgonetek z rosyjskim ZIL z powodu deprecjacji rubla - ogłosiła rzeczniczka francuskiej firmy

Publikacja: 22.04.2014 17:56

Furgonetki Renaulta-ZILa zawieszone

Foto: Bloomberg

"Renault prowadził negocjacje z ZIL o produkcji lekkich pojazdów dostawczych. Ze względu na spadek wartości rubla Renault zawiesił ten projekt" i szuka sposobów znalezienia takiego rozwiązania, które zapewni rentowność tego projektu - stwierdziła rzeczniczka  w informacji elektronicznej.

W 2013 r. ZIL podpisał wstępne porozumienie o montowaniu w  moskiewskiej fabryce furgonetek Fiata i Renaulta.

Rubel tracący na wartości był kijem o dwóch końcach dla firm samochodowych, które korzystały na dużej miejscowej produkcji komponentów i na montowaniu pojazdów w Rosji. Ich samochody były także bardziej konkurencyjne od droższych, importowanych.

Destabilizacja polityczna, która zaszkodziła zaufaniu konsumentów spowodowała spadek kursu waluty - w tym roku rubel stracił niemal 8 proc. do dolara z powodu kryzysu o Krym, a od początku 2013 r. 18 proc. - i firmy samochodowe odczują to.

Renault bada możliwości produkowania pojazdów dostawczych w Rosji, zakład ZIL jest jednym z miejsc branych pod uwagę, chociaż nie dokonano jeszcze żadnych inwestycji. Dziennik "Wiedomosti" stwierdził, że Renault i Fiat mogą zrezygnować z  planów montowania furgonetek w zakładzie ZILa.

W fabryce w Moskwie planowano produkcję 50 tys. pojazdów rocznie, po 25 tys. Renault Master i Fiat Ducato. Montaż miał zacząć się na początku 2014 r. - zapowiadano w ubiegłym roku.

W sierpniu 2013 obie firmy europejskie podpisały z ZIL wstępne porozumienie stwierdzające, że Rosjanie będą wyłącznie z nimi negocjować koprodukcję furgonetek. Tamto porozumienie wygasło w  marcu - wyjaśnił prezes operatora projektu MosAvtoZIL, filii  ZIL, Igor Kułgan.

Rosjanie liczyli, że Francuzi i Włosi zadeklarują wkrótce oficjalny udział w tym przedsięwzięciu, ale partnerzy wystąpili o przedłużenie umowy o dalsze 3 miesiące i chcieli nadal negocjować.  ZIL nie zgodził się na to i zaczął szukać nowych partnerów - wyjaśnił Kułgan. - Negocjacje z Renaultem zostały zawieszone, a z Fiatem trwają nadal, choć nie będą wyłączne i będą dotyczyć innych firm - dodał.

- Tym razem sytuacja jest inna dla Fiata i Renaulta - ocenia dyrektor think tanku Avtostat, Siergiej Udałow. Dla Fiata współpraca z ZIL ma większe perspektywy, bo sprzedaż samochodów włoskiej  firmy w Rosji rośnie, natomiast dla Renaulta może być mniej atrakcyjna, bo jego sprzedaż w Rosji nie jest tak duża. Mimo tego obie firmy mogą wrócić do pierwotnej umowy -  uważa.

"Renault prowadził negocjacje z ZIL o produkcji lekkich pojazdów dostawczych. Ze względu na spadek wartości rubla Renault zawiesił ten projekt" i szuka sposobów znalezienia takiego rozwiązania, które zapewni rentowność tego projektu - stwierdziła rzeczniczka  w informacji elektronicznej.

W 2013 r. ZIL podpisał wstępne porozumienie o montowaniu w  moskiewskiej fabryce furgonetek Fiata i Renaulta.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Gdzie wyrzucić woreczek po ryżu? Wiele osób popełnia ten sam błąd
Biznes
Trump pozbywa się papierowych słomek. To (częściowo) dobra decyzja, mówią ekolodzy
Biznes
TikTok powraca do sklepów z aplikacjami Apple i Google w USA
Biznes
Kto dostarczy okręty dla Polski, nowe cła USA i zmiany w programie mieszkaniowym
Biznes
Trzech faworytów w wyścigu o okręty podwodne dla Polski